۰ نفر

نایب رییس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس؛

برخی افراد معرفی شده در سطح وزارت نیستند / گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد قابل دفاع است

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۶
کد خبر: 553334
برخی افراد معرفی شده در سطح وزارت نیستند / گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد قابل دفاع است

احسان ارکانی معتقد است، همانطور که برخی گزینه‌های پیشنهادی از رزومه و کارنامه مناسبی برخوردارند، اما برخی افراد معرفی شده به خصوص در حوزه هایی چون وزارتخانه‌های «صمت» و«تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از تجربه کافی برخوردار نیستند و احتمالا قادر به کسب رای اعتماد نخواهند بود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم نیشابور در خصوص وضعیت کیفی وزرای معرفی شده به مجلس گفت: به طور کلی ۱۹ فرد پیشنهادی برای کابینه را می‌توان به ۳گروه تقسیم کرد. گروه نخست، افراد شاخص و اسم و رسم داری هستند که پیش از این سابقه وزارت داشتند و عملکرد مناسبی از آنها ثبت شده است. افرادی مانند آقایان رستم قاسمی، عزت ضرغامی و علی اکبر محربیان در این دسته از اسامی قرار می‌گیرند. چهره هایی که بررسی عملکرد آنان راحت تر و سهل الوصول تر است. ضمن اینکه برآیند نظرات نمایندگان درباره این شخصیت‌ها نیز به طور نسبی مثبت است.

ارکانی در تبیین دسته دوم افراد معرفی شده، گفت: این دسته از وزرای پیشنهادی نیز چهره هایی هستند که سوابق مدیریت میانی دارند و در عرصه تخصصی کشور کمتر شناخته شده هستند. این افراد نیازمند تدوین برنامه هایی تاثیرگذار، برای جلب توجه نمایندگان هستند. در واقع این گروه پیشنهادی، باید نمایندگان را مجاب کنند که قادرند سکان هدایت ساختارهای اجرایی کشور را به‌دست بگیرند. پیش‌بینی‌ها در خصوص رای اعتماد این گروه بینابین و همراه با احتمالات و اما و اگر است.

او ادامه داد: گروه سوم اما افرادی هستند که هم شناخته شده نیستند و هم اینکه رزومه قابل توجهی از آنان ثبت نشده است. این افراد در جایگاه‌های قبلی فعالیت هایشان یا کارنامه مشخصی نداشتند و یا اینکه در حوزه‌های مشغول به کار بوده‌اند که اهمیت چندانی نداشته است. طبیعی است این افراد کار دشواری برای جلب توجه نمایندگان دارند. بعید است این گزینه ها، نمایندگان را برای رای اعتماد قانع کنند.

سرنوشت افراد معرفی شده برای وزارتخانه‌های اقتصادی چه خواهد شد؟

ارکانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که تا چه اندازه چهره‌های معرفی شده برای وزارتخانه‌های اقتصادی مانند وزارت صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و... را واجد ویژگی‌های لازم برای اثرگذاری مثبت می‌دانید؟گفت: فرد معرفی شده برای وزارت صمت که شخصا نسبت به ایشان شناخت دارم را برای وزارتی در این سطح از اهمیت و گستردگی مناسب نمی‌دانم و معتقدم که سید رضا فاطمی امین، حداکثر در سطح معاون وزیر می‌تواند فعالیت کند. بنابراین یکی از حوزه هایی که معتقدم باید فرد توانمندتری برای به‌دست گرفتن سکان هدایت آن معرفی شود، وزارت صمت است.

او در ادامه افزود: در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اینکه سال‌ها در پست مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه فعالیت داشتم و شناخت مناسبی از شرکت‌های عظیم این وزارتخانه از شرکت شستا، صندوق بازنشستگی، بهزیستی گرفته تا سازمان تامین اجتماعی، بانک توسعه تعاون، بانک رفاه، مجموعه‌های بزرگ تشکل‌های کارگری و... دارم، معتقدم برای این مجموعه عظیم به چهره‌ای وزین، سرشناس و مرتبط با مدیریت این مجموعه مورد نیاز است.این ویژگی‌ها در رزومه حجت الله عبدالملکی به عنوان فرد معرفی شده، مشاهده نمی‌شود.

نایب رییس کمیسیون ویژه جهش تولید با اشاره به ویژگی‌های افراد معرفی شده در وزارتخانه‌های اقتصاد و جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: در خصوص وزارت اقتصاد باید به این نکته اشاره کرد که هرچند آقای خاندوزی نیز چهره‌ای جوان هستند، اما سوابق روشن ایشان در حوزه مطالعات بنیادی و پژوهشی اقتصاد در مرکز پژوهشهای مجلس، تحصیلات مرتبط دانشگاهی و البته حضور ایشان در سمت نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، هماهنگی مناسبی را برای حوزه سرنوشت ساز وزارت اقتصاد ایجاد می‌کند.

ارکانی در ادامه افزود: این روند متناسب در خصوص فرد معرفی شده برای وزارت جهاد کشاورزی نیز صدق می‌کند. در واقع سید جواد ساداتی نژاد هم معاون وزیر بوده، هم به عنوان رییس دانشگاه فعالیت داشته و هم اینکه سال‌ها در شمایل رییس کمیسیون کشاورزی مجلس مشغول به کار بوده است. مجموعه این گزاره‌ها نشان می‌دهد ایشان تسلط مناسبی بر حوزه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی دارند و می‌توانند در این حوزه منشا اثرات مثبتی باشند.

ارکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیدگاه برخی نمایندگان که معتقدند افراد معرفی شده، حتما باید در وزارت خانه مورد نظر سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده باشند، گفت: این تناسب در خصوص برخی چهره‌های معرفی شده وجود دارد، افرادی مانند رستم قاسمی، عزت ضرغامی، علی اکبر محرابیان و...تجربه فعالیت در سطح وزارتخانه‌های کلیدی را دارند. از سوی دیگر، برخی از چهره‌های معرفی شده نیز با چند پله پایین تر در سطح معاون وزیر یا فعالیت‌های مرتبط مشغول به کار بوده‌اند. اما فعالیت‌های قبلی گروه دیگری از گزینه‌های پیشنهادی، اساسا ارتباطی با وزارت خانه مرتبط ندارد.

نماینده نیشابور در مجلس در پایان خاطر نشان کرد: باید منتظر نشست‌های تخصصی نمایندگان با وزرای پیشنهادی در طول هفته جاری باشیم تا در نهایت بهترین تصمیم به نفع منافع ملی و حقوق ملت اخذ شود. اما به طور کلی معتقدم حداقل بین ۴الی ۵چهره موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان نخواهند شد. این افراد کسانی هستند که در دسته بندی ارائه شده نه رزومه قالب توجهی دارند و نه توانایی لازم برای به‌دست گرفتن سکان هدایت وزارتخانه‌های مورد نظر را دارند. بنابراین دولت بهتر است در برخی حوزه‌ها به فکر افزاد جایگزین باشد.