۰ نفر

دستور کار کمیسیون‌ های تخصصی مجلس

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۸
کد خبر: 551994
دستور کار کمیسیون‌ های تخصصی مجلس

طرح حمایت از ورزشکاران، اجرای پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت خام، اصلاح بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار این هفته کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام شده است با این حال معرفی اعضای کابینه از سوی رییس جمهوری ممکن است منجر به تغییراتی در این برنامه‌ها شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ در حالی که انتظار می‌رود با معرفی اعضای کابینه سیزدهم از سوی آیت الله سید ابراهیم رییسی، کمیسیون‌های تخصصی درگیر بررسی صلاحیت و برنامه های آنها شوند، برنامه اعلامی هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی طبق روال هفته‌های گذشته  تنظیم و تدوین شده است با این تفاوت که این هفته خبری از حضور اعضای دولت در جلسات کمیسیون‌های تخصصی نیست چرا که کار اعضای کابینه دوازدهم به پایان رسیده و دولت جدید هم در آستانه تشکیل است.

 طرح بررسی اداره صدا و سیما روی میز کمیسیون ویژه جهش تولید

اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یکشنبه این هفته بررسی طرح اداره صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان خصوصی‌سازی، اتاق‌های ایران و تعاون، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در دستور کار خود دارند.

اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دوشنبه این هفته هم موادی از طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور را با حضور وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، اتاق‌های ایران و تعاون، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنند.

 انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یکشنبه پیش‌رو ادامه بررسی شور دوم طرح جهش تولید دانش‌بنیان و روز سه‌شنبه انتخاب اعضای هیأت تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ را در دستور کار خود دارند.

بررسی طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه با حضور نمایندگان قوه قضاییه، سازمان تعزیرات، وزارت دادگستری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های مربوطه در دستور کار این هفته اعضای کمیسیون اجتماعی قرار دارد.

 اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی روی میز کمیسیون اجتماعی

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم یکشنبه این هفته بررسی شور دوم طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های مربوطه و روز سه‌شنبه بررسی اجرای قوانین و مقررات حوزه ایثارگران بویژه فوق العاده قانون برنامه پنجساله ششم توسعه را در دستور کار خود دارند.

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه و ادامه بررسی طرح قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود این هفته خود دارند. اعضای این کمیسیون این هفته همچنین اعمال تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و گزارش تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص مغایرت‌های قانونی در اجرای قانون چک را هم بررسی می‌کنند.

 طرح بسیج سازندگی این هفته نهایی می‌شود/گزارش رییس کمیته مقابله با یکجانبه گرایی به کمیسیون امنیت

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در هفته پیش‌رو طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی را بررسی و جمع‌بندی نهایی می‌کنند. این هفته همچنین گزارش رییس کمیته مقابله با یکجانبه‌گرایی درخصوص برنامه‌های آتی به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه می‌شود.

استماع گزارش رییس کمیته دفاعی درخصوص آخرین وضعیت لوایح و طرح‌های ارجاعی نیز دستورکار دیگر این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس این هفته طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد (غیردولتی) را با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط بررسی می‌کنند.

بررسی طرح‌ها و لوایح دستور کار کمیته‌های تخصصی و بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان پیشنهاد دهنده، کارشناس مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط هم دستور کار دیگر این هفته اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور است.

 اجرای پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت خام

اعضای کمیسیون انرژی مجلس در هفته پیش‌رو بررسی طرح انجام پروژهای ریلی با تهاتر نفت خام و بررسی طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور در کمیته نیرو را در دستور کار خود دارند. اعضای کمیسیون انرژی مجلس این هفته همچنین طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی را بررسی می‌کنند.

بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معرفی ۸ نفر برای تشکیل کمیسیون مشترک هم دستور کار دیگر اعضای کمیسیون انرژی است.

 طرح استفساریه تبصره 1 قانون بودجه روی میز کمیسیون برنامه

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس این هفته رسیدگی به طرح استفساریه تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را در دستور کار خود دارند. اعضای این کمیسیون درخصوص مصوبه هیأت ناظرین هیأت رییسه مجلس پیرامون فروش اموال و املاک مازاد مجلس شورای اسلامی هم تصمیم اتخاذ می‌کنند.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هفته پیش‌رو گزارش عملکرد چهارماهه منابع و مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور استماع و بررسی می‌کنند.

استماع گزارش دیوان محاسبات کشور درخصوص هزینه‌کرد بودجه بخش سلامت در سال ۱۳۹۹ خصوصا در بخش دارو و تجهیزات پزشکی هم در دستور کار این هفته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار دارد. اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این هفته همچنین لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت در معادن ۱۹۵۵ را بررسی خواهند کرد.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکشنبه پیش‌رو لایحه اصلاح قانون حمایت از هنرمندان استاد کاران و فعالان صنایع دستی – مصوب ۱۳۹۶ با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط را بررسی می‌کنند.اعضای این کمیسیون روز سه‌شنبه هم بررسی طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور را ادامه می دهند.

 بررسی طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)

اعضای کمیسیون عمران مجلس یکشنبه این هفته طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهرحضرت معصومه (س) را بررسی می‌کنند.

اعضای کمیسیون عمران مجلس همچنین روز سه‌شنبه ادامه بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در دستور کار خود دارند.

 طرح حمایت از ورزشکاران روی میز کمیسیون فرهنگی

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکشنبه این هفته طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران را بررسی می‌کنند.

همچنین بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار هفته پیش‌روی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس قرار دارد.