۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

یک دوم مالیات وصولی، فرار مالیاتی داریم

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
کد خبر: 543054
یک دوم مالیات وصولی، فرار مالیاتی داریم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر معادل یک دوم میزان وصولی مالیات، فرار مالیاتی داریم و دولت در سال گذشته فقط از محل بررسی تراکنش‌های بانکی توانست ظرفیت وصول مالیات را افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در همایش نقد و بررسی طرح مالیات عایدی بر سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار بانک مرکزی نرخ تورم در مجموع سال گذشته 50 درصد بوده است، اظهار داشت: در بخش مالیات با فرار و معوقات مالیاتی قابل توجهی مواجه هستیم به طوری که در حال حاضر 10 میلیون پوز در کشور فعال است که 40 درصد آنها مالیات نمی‌دهند و به سازمان امور مالیاتی متصل نیستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر معادل یک دوم میزان وصولی مالیات، فرار مالیاتی داریم و دولت در سال گذشته فقط از محل بررسی تراکنش‌های بانکی توانست ظرفیت وصول مالیات را افزایش دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خطاب به رییس سازمان امور مالیاتی گفت: ضمن ارج نهادن به تلاش‌های آقای پارسا و سلامت و صداقتی که ایشان در رأس سازمان امور مالیاتی دارند اما صحبت‌های من درباره فرایندهای فراتر از رویه‌های جاری سازمان است.

پورابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر میزان معوقات مالیاتی حدود 370 هزار میلیارد تومان است بنابراین ما نیازمند تحولات اساسی در سازمان امور مالیاتی هستیم و باید در این سازمان و در این حوزه خانه‌تکانی شود.

وی ادامه داد: اگر انتقادی دارم، این انتقاد متوجه فرد خاصی نیست؛ صحبت من درباره جریانی است که اجازه تبدیل شدن ممیزمحوری به سامانه‌محوری را نمی‌دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر 50 درصد نیروها و پرسنل سازمان امور مالیاتی در جایی مستقر شدند که 6 درصد میزان وصول مالیاتی را انجام می‌دهند. آیا نمی‌توان این 50 درصد از نیروها را آزاد کرد که در جای دیگری از آنها استفاده شود؟ مگر سازمان امور مالیاتی با کمبود نیرو مواجه است؟

پورابراهیمی با اشاره به تعیین ردیف‌های اعتباری برای اقداماتی که در سازمان امور مالیاتی به اجرا نرسیدند، گفت: برای موتور جستجوی سامانه امور مالیاتی بودجه‌ای در نظر گرفته شد اما امروز هیچ نشانه‌ای از این خدمات در سازمان نیست و همچنان کارها با خوداظهاری پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: آماده هستیم برای تمام ادعاهایی که دارم بحث کنم و صحبت‌هایم را ثابت کنم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: امیدوارم مالیات بر عایدی سرمایه تا موعد مقرر تکمیل و به اجرا برسد و از سازمان امور مالیاتی می‌خواهیم برای آن به ما کمک کند.