۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد؛

دلایل واهی مخالفان آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ ها

۷ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 540199
دلایل واهی مخالفان آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ ها

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور وجود تعارض منافع است، گفت: آیین‌نامه جدید داروخانه‌ها دارای اصلاحات خوبی است ولی مخالفان این آیین‌نامه با استدلال‌های غیرقابل‌قبول ازجمله کاهش حاشیه سود داروخانه‌ها و مشکل نظارت داروخانه‌ها درصدد لغو آن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی پیرامون مزایای آیین نامه جدید داروخانه‌ها و پرهیز از هرگونه تعلل در اجرای آن گفت: متاسفانه در کشور ما بحث تعارض منافع افراد بسیار بالاست و در همه بخش‌ها و دستگاه‌ها به چشم می‌خورد. تعارض منافع در حوزه‌های مختلف، از سردفترداری تا کانون وکلا و حتی داروخانه‌ها که با جان و زندگی مردم ارتباط دارد، موجب شده است که مشکلات فراوانی برای مردم و اقتصاد ایجاد شود، رفع انحصار و جلوگیری از تعارض منافع در کمیسیون جهش تولید دنبال می‌شود تا بتوان بزودی همه‌ی این تعارض‌ها را لغو کرد.

وی ادامه داد: اصولاً هر جایی که محدودیت و انحصار ایجاد شود، خلاف عدالت است. در کشور ما علاوه بر مشکل اشتغال، با انبوه فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف مواجه است، به خصوص در بخش نظام سلامت که با مشکلات جدی کمبود روبرو است. گله‌مندی مردم از کیفیت خدمات دریافتی در نظام سلامت، منشا همین محدودیت‌ها و جلوگیری از ورود آسان به این رشته‌ها است.

زنگنه درباره موانع جدی رفع شده در آیین نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه‌ها، گفت: به عنوان مثال در یک شهر کوچک که مثلاً فرض کنید پنجاه هزار الی صد هزار جمعیت دارد، تنها یک داروخانه مجوز تاسیس می‌گرفت. یک فرد گاهی اوقات مجبور است برای رسیدن به یک داروخانه دچار زحمت و صرف زمان انرژی زیادی شود، مخصوصاً کسانی که در حاشیه‌ی شهرها هستند. درحالیکه تعداد زیادی فارغ التحصیلان داروسازی در کشور وجود دارد چرا مجوز تاسیس به افراد دارای صلاحیت داده نمی‌شود، مثلاً در حاشیه‌ی شهر هم یک داروخانه زده شود چه اشکالی دارد. مسئله حدنصاب جمعیتی مشکل بزرگی بود که در آیین نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه‌ها، به طور کل حذف شده بود و قدم رو به جلویی بود.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید درباره دلایل مخالفان تسسهیل مجوز تاسیس داروخانه اظهار داشت: تنها استدلال آقایان این است که اگر این کار را صورت بگیرد، منافع داروخانه‌های موجود به خطر افتاده و کاهش می‌یابد. در واقع، آنها با ایجاد انحصار به دنبال ایجاد منافع برای خود هستند.

وی با اشاره به دیگر حوزه‌هایی که به نوعی در آنها انحصار وجود دارد، عنوان داشت: متأسفانه حتی در حوزه‌های دیگر نظام سلامت چون آزمایشگاه و رادیولوژی هم ما این مسئله را داریم، درحال حاضر شهرستانی وجود دارد که بعضاً مردم باید ساعت‌ها در صف‌های انتظار باشند و با وجود نیاز مبرم به افزایش تعداد رادیولوژی یا سونوگرافی اما شاهدیم که مسئولین مربوطه حاضر نیستند مجوز جدید بدهند، فقط به جهت اینکه منافع بعضی از ذینفعان حفظ شود.

دلایل واهی مخالفان آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها

زنگنه در واکنش نسبت به خبرهایی که حاکی از توقف یا حتی لغو آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌هاست، تصریح کرد: صرف نظر از اینکه این آیین نامه لغو شده یا نشده ولی بخش‌نامه جدید در ابلاغیه وزارت بهداشت، بسیار خوشحال‌کننده‌ بود. اما منطق و دلیل اینکه مجوز تاسیس داروخانه جدید داده نمی‌شود، چیست؟ در ابتدا بعضی در پاسخ می‌گویند وزارت بهداشت نمی‌تواند نظارت کند. این مشکل وزارت بهداشت است که باید نظارتش را قوی کند؛ با ایجاد محدودیت و انحصار، مشکل نظارت حل می‌شود؟ این وزارتخانه عریض و طویل، به راحتی می‌تواند از طریق سامانه‌های الکترونیکی و کمک سامانه‌های بیمه‌ای نظارتش را بیشتر و قوی‌تر کند. ضمن اینکه اکنون با وجود تعداد بسیار کم داروخانه‌ها، آیا نظارت به درستی انجام می‌شود؟ در همین اندک داروخانه‌های موجود دیده می‌شود که بسیاری از این داروهای اساسی با هزاران مفسده و رانت درحال توزیع است و سیستم توزیع با اشکالات فراوان روبرو است. بنابراین با تسهیل اعطای مجوز تاسیس داروخانه به داروسازان، مشکل جدیدی برای وزارت بهداشت ایجاد نمی‌شود. کما اینکه آیین‌نامه جدید را هم خود وزارت بهداشت تنظیم و ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: دلیل دومی که بیان می‌شود آن است که می‌گویند در صورت تاسیس داروخانه جدید، داروخانه قبلی دیگر سودآور نخواهد بود و ورشکسته می‌شود. این مورد نیز برای همه‌ کسب وکارها مشترک است، برای مثال درحال حاضر مجوز 5 سوپرمارکت کنار هم داده می‌شود، قیمت محصول برای مصرف‌کننده نیز ثابت است اما با تنوع خدمات‌دهی به مردم، مشتری بیشتری جذب می‌کنند. اگر این استدلال درست باشد بزودی بازار فرش‌فروشان باید تعطیل شود، چون بیش از 100 برند و عرضه کننده فرش کنار هم‌ هستند، بازار طلا فروش‌ها نیز باید تعطیل شود، چون وقتی دو فروشنده طلا کنار هم هستند منافع تقسیم می‌شود. این موضوع در کسب وکارها امری کاملا طبیعی است و دلیلی برای ایجاد انحصار نیست.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در پایان تاکید کرد: دولت‌هایی که طی سه الی چهار دهه‌ی گذشته بر سر کار بودند، شعار آزادسازی اقتصاد و خصوصی‌سازی و امثالهم سر داده‌اند، اما یکی از بسته‌ترین و سوسیالیستی‌ترین اقتصادهای دنیا را مربوط به کشور ماست و عملاً همه چیز در انحصار است. در مورد داروخانه‌ها هم این موضوع صادق است، لذا این مورد خاص را در کمیسیون جهش تولید پیگیری کرده و به یاری خدا بر آنیم که همه‌ی این محدودیت‌ها را به مرور حذف شوند و نباید به دلایل واهی، برای مشاغل انحصاری، محدودیت ایجاد کرد.