۰ نفر

رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بررسی طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در کمیسیون اقتصادی / برخی به دنبال ایجاد انحصار در بازار رمزارزها هستند

۷ تیر ۱۴۰۰، ۸:۳۳
کد خبر: 540175
بررسی طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در کمیسیون اقتصادی / برخی به دنبال ایجاد انحصار در بازار رمزارزها هستند

غلامرضا مرحبا با اشاره به تدوین طرح مدیریت بازار رمزارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این طرح موضوعاتی همچون شفاف‌سازی فعالیت رمزارز‌ها از صدور مجوز تا تولید و نظارت، چگونگی محاسبه قیمت انرژی، نحوه تبدیل رمزارزها به ارزهای معمولی و... مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده آستارا در مجلس با اشاره به ضرورت مقابله با هر نوع انحصار در خصوص رمزارزها گفت: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران، مساله انحصار است. دلیل اصلی بروز مناسبات انحصاری و رانتی در اقتصاد نیز اغلب ناشی از تاخیر در قانونگذاری و فقدان شناخت علمی پدیده‌های نوین است. چنانچه اقتصاد ایران بتواند در زمان مناسب نسبت به پدیده‌های اقتصادی واکنش نشان دهد، زمینه بروز انحصار و رانت تا حد زیادی در اقتصاد کاهش پیدا می‌کند.

مرحبا همچنین گفت: موضوع رمزارزها واقعیتی است که امروز در پهنه اقتصاد جهانی ظهور کرده و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا راهکارهای مناسبی برای مواجهه با این پدیده ایجاد کنند. اساسا یکی از ویژگی‌های کلیدی کارآمدی ساختارهای مدیریتی، توانایی هایی است که در مواجهه با پدیده‌های نوظهور از خود نشان می‌دهند.

او با اشاره به اینکه مجلس یازدهم مدتهاست از دولت درخواست کرده تا لایحه‌ای در خصوص رمزارزها ارائه کند گفت: علی رغم این خواسته و در شرایطی که سرعت تحولات در حوزه رمزارزها بسیار بالاست و هر روز دامنه وسیع تری از سرمایه‌گذاران ایرانی جذب این بازار می‌شوند، هنوز قانون، آیین نامه و بخشنامه قابل اتکایی در خصوص رمزارزها ارائه نشده است.

رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر همین اساس، طرحی در کمیسیون اقتصادی با عنوان «مدیریت بازار رمزارزها»در دست بررسی است تا مجموعه مسائل مرتبط با فعالیت‌های این حوزه در قالب یک بسته تقنینی دیده شود. در این طرح تکالیف وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات، همچنین بانک مرکزی و سایر بخش‌های مربوطه گنجانده شده و با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی و نظر فعالان بازار رمزارزها تلاش خواهد شد بهترین تصمیم اخذ شود.

ظرفیت رمزارزها برای مقابله با تحریم‌ها

مرحبا با اشاره به اهمیت شناخت زوایای گوناگون فناوری بلاک چین و رمزارزها یادآور شد: معتقدم با توجه به اینکه ایالات متحده با تکیه بر توانایی‌های دلار، تلاش می‌کند کشورهای مستقلی مانند ایران را از طریق تحریم‌های ارزی و بانکی تحت فشار قرار دهد، فناوری رمزارزها، فرصتی برای پایان دادن به هِژِمونی دلار آمریکا است. در واقع رمزارز پدیده‌ای است که می‌تواند این هژمونی پولی و مالی را تا حد زیادی خدشه دار کند.

نماینده مردم آستارا اظهارکرد: به جای برخوردهای سلبی با مساله رمزارزها باید با این پدیده به عنوان یک فرصت اقتصادی روبه رو شد. رمزارزها به این دلیل که از یک طرف ماهیتی مجازی دارند و از سوی دیگر مبتنی بر توانایی‌های نرم افزاری و ظرفیت‌های انرژی ایجاد می‌شوند، با فضای اقتصادی و شرایط تحریمی کشورمان کاملا همخوان هستند. ایران می‌تواند از ظرفیت رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساختهای خود بهره‌برداری کند.

او افزود: در شرایط فعلی بسیاری از ماینرها به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند. بر اساس برخی روایت ها، حدود ۴درصد مصرف انرژی کشور صرف ماینرها برای استخراج رمزارزها می‌شود که رقم بالایی است. ضمن اینکه در فعالیت‌های اقتصادی از این دست باید در خصوص موضوعاتی چون چگونگی دریافت مالیات، نظارت‌های سیستمی، نحوه محاسبه قیمت انرژی و سایر موضوعات مرتبط با استخراج رمزارزها تصمیم گیری شود.

مرحبا گفت: درحال‌حاضر در یک حالت بلاتکلیف قرار گرفته ایم، نه این پدیده کاملا ممنوع شده و نه قانونی برای فعالیت‌های معمول در آن تعریف شده است. تجربه فعالیت‌های اقتصادی ایران طی دهه‌های گذشته ثابت کرده، قرار دادن موضوعات اقتصادی و راهبردی در یک فضای معلق تنها به زیرزمینی شدن اقتصاد رمزارزها، ایجاد انحصارات و توسعه مناسبات رانتی در این صنعت نوین منجر خواهد شد.

رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی با اشاره به تجربه سال‌های گذشته در خصوص رها شدگی موسسات اعتباری گفت: این فقدان برنامه‌ریزی‌های کاربردی باعث شد تا در ادامه این موسسات به یک مشکل جدی در اقتصاد کشور بدل شوند و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بودجه‌ای کشور در یک برهه خاص صرف رفع و رجوع مشکلات برآمده از آنها شود. این تجربه نباید دوباره در خصوص رمزارزها و هر پدیده پولی و مالی دیگری تکرار شود.

مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال تصویب طرح مدیریت بر بازار رمزارزها است تا ابعاد مختلف موضوع مبتنی بر یک نقشه راه قانونی مشخص شود. در این طرح موضوعاتی همچون شفاف‌سازی حوزه فعالیت رمزارز‌ها از صدور مجوز تا تولید و نظارت مورد توجه قرار خواهند گرفت. چگونگی استفاده و محاسبه قیمت انرژی، نحوه تبدیل رمزارزها به ارزهای معمولی و سایر ضرورت هایی که در این خصوص باید به آن توجه شود در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.