۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

ضرورت پایان دادن به هفت خوان صدور مجوزها / بسیاری از خانواده‌ ها به دلیل فقر مطلق فاقد تراکنش بانکی هستند

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبر: 538147
ضرورت پایان دادن به هفت خوان صدور مجوزها / بسیاری از خانواده‌ ها به دلیل فقر مطلق فاقد تراکنش بانکی هستند

بهروز محبی با اشاره به ضرورت حل مشکلات صاحبان کسب و کار برای دریافت مجوزهای متعدد گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل مشکلات موجود در روند کلی کسب مجوزها، عطای فعالیت‌های تولیدی را به لقای آن می‌بخشند و سرمایه‌های خود را از اتمسفر کسب و کار کشور خارج می‌کنند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مهم‌ترین ضرورت‌های کشور در چشم‌انداز پیش رو گفت: یکی از مهم‌ترین بحران‌ها در یک دهه اخیر، گسترش فقر مطلق در میان خانواده‌های ایرانی است. بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد، بیش از ۳میلیون خانواده ایرانی فاقد تراکنش‌های بانکی هستند. از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها نیز تراکنش‌های بانکی بسیار اندکی دارند. این در حالی است که دریافتی کمتر از ۱۰میلیون تومان در کلانشهرها و کمتر از ۵میلیون تومان در شهرهای کوچک، محدوده زیر خط فقر محسوب می‌شود.

محبی در تشریح تبعات این وضعیت یادآور شد: وقتی خانواده‌ای تراکش بانکی ندارد و یا در حد دریافت یارانه‌ها دریافتی داشته باشد، یعنی دچار فقر مطلق شده است. برای ارتقای سطح معیشتی این دست از خانواده ها، نیازمند داده‌های اطلاعاتی جامعی هستیم که از طریق آن بتوان تصویری از وضعیت خانواده‌های محروم در کشور به‌دست آورد. برای تقسیم بندی دهک‌های مختلف و جمع آوری داده‌های معیشتی، سامانه رفاه ایرانیان احداث و روند جمع آوری داده‌های اطلاعاتی آغاز شده است.

او افزود: از طریق این داده‌های اطلاعاتی می‌توان، جهت گیری‌های کلی نظام یارانه‌ای را به جای همه جمعیت کشور در راستای بهبود وضعیت اقشار محروم ساماندهی و برنامه‌ریزی کرد. مجلس به دنبال تکمیل داده‌های اطلاعاتی سامانه رفاه ایرانیان است تا داده‌های اطلاعاتی قابل استنادی در این خصوص گردآوری شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: البته برخورداری از داده‌های اطلاعاتی به تنهایی فقر مطلق را کاهش نمی‌دهد. ضروری است این داده‌ها به شکل دقیق تحلیل و ارزیابی شوند و در نهایت برنامه‌ریزی‌های اجرایی برای مقابله با فقر در دستور کار قرار بگیرد. تا زمانی که پژوهش، تحلیل و کارشناسی صحیح نسبت به این اطلاعات انجام نشود نمی‌توان به جمع ‌بندی و تصمیمات روشنی دست پیدا کرد.

پویایی تولید و رونق کسب و کار

محبی با تاکید بر اینکه توزیع یارانه‌های نقدی به تنهایی در زمینه مقابله با فقر مطلق اثرگذار نیست، گفت: راهکار معقول آن است که از طریق رونق تولید و بهبود محیط‌های کسب و کار، فضایی فراهم شود تا مردم بتوانند از بطن یک اقتصاد پویا، نیازهای معیشتی خود را تامین کرده و سطح زندگی خود را ارتقا دهند. طبیعی است که در این میان باید از خانواده‌های حقیقتا محروم نیز حمایت‌های یارانه‌ای اثرگذاری صورت بگیرد.

این نماینده یادآور شد: خوشبختانه دولت جدید، وعده‌ای برای افزایش یارانه‌های نقدی نداده است. مردم نیز اقبالی به افراد و جریاناتی که وعده افزایش پرداخت یارانه به همه ایرانیان را مطرح کرده بودند، نشان ندادند. موضوعی که نشان دهنده، افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص نظام یارانه‌ای است. البته کمک‌های موردی و حمایت از تامین اقلام اساسی اقشار محروم و سایر طبقات حتما باید در دستور کار دولت آینده و مجلس قرار بگیرد.

محبی گفت: بر اساس مانیفستی که دولت جدید اعلام کرده، بحث توانمندسازی اقشار محروم و متوسط به طور واقعی دنبال می‌شود. ضمن اینکه فراگیر کردن بیمه‌ها و گسترش چتر حمایت‌های بیمه‌ای از جمله مواردی است که در این دوران جدید مورد توجه قرار می‌گیرد. مقابله با فساد اقتصادی و شفاف‌سازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از دیگر موارد ضروری است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یادآور شد: اما یکی از مهم‌ترین مسائل کلیدی برای بهبود شاخص‌های معیشتی، مقابله با بروکراسی موجود در فضای تولید و کسب و کار است. امروز یک جوان ایرانی، زمانی که تصمیم می‌گیرد در حوزه تولید، فناوری‌های نوین و کسب و کار سرمایه‌گذاری و فعالیت کند، با هفت خوان صدور مجوزها روبه روست.

او افزود: مشکلات این حوزه به اندازه‌ای جدی است که بر اساس اطلاعات مستندی که از استان‌های مختلف به‌دست نمایندگان می‌رسد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل مشکلات موجود در مسیر کسب مجوز، عطای فعالیت‌های تولیدی در کشورمان را به لقای آن می‌بخشند و سرمایه‌های خود را از اتمسفر تولید و کسب و کار خارج می‌سازند.

محبی در پایان خاطر نشان کرد: مبتنی بر این ضرورت‌های اصلاحی، تیم اقتصادی دولت از جمله رییس بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اقتصادی، وزیر اقتصاد و... باید توانایی ایجاد اصلاحات لازم در بخش‌های بانکی، مالیاتی، یارانه‌ای و مقابله با بروکراسی‌های دست و پا گیر را داشته باشند. ضمن اینکه ضروری است تیم اقتصادی دولت جدید واجد هماهنگی لازم باشند.