۰ نفر

در جلسه علنی امروز مطرح شد؛

درخواست مجلس از دولت برای ارائه لایحه ساماندهی رمزارزها

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 532033
درخواست مجلس از دولت برای ارائه لایحه ساماندهی رمزارزها

محمد باقر قالیباف گفت: دولت باید هر چه سریعتر لایحه‌ای را جهت ساماندهی رمزارزها به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  مهر، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از گزارش وزیر نیرو درباره علل قطعی برق، گفت: در وهله اول لازم است از کارگران، متخصصان و تمام کسانی که با تمام وجود خود در تلاش هستند و در رده های پائین وزارت نیرو فعالیت می کنند، تشکر کنم و بگویم اگر نقدی در این جلسه مطرح شد، به حوزه برنامه ریزی و مسئولیت های ما و وزارت خانه نیرو باز می‌گردد.

وی بیان کرد: متأسفانه سرمایه گذاری در حوزه انرژی براساس برنامه ششم توسعه و به موقع انجام نشده است و مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو باید اقدامات لازم را انجام دهند که مشکلات این حیطه حل و فصل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم در حوزه سرمایه گذاری اقدامی را برای وزارت نیرو انجام داد که در بودجه ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این مساله حاکی از آن است که مجلس نسبت به این موضوع اهتمام کافی دارد.

قالیباف گفت: البته ما می دانیم که تصمیم امسال ما در بودجه در یک ماه اثر خود را نمی گذارد اما انتظار داریم کارها با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر ما در رکود اقتصادی هستیم و برخی از صنایع کشور نیمه تعطیل هستند و اگر این صنایع بخواهند فعالیت خود را از سر بگیرند، در وهله اول به انرژی نیاز دارند.

وی با انتقاد از سردرگمی بین برخی وزارتخانه‌ها، تأکید کرد: برای مثال بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی درباره کالاهای اساسی اختلاف و سردرگمی وجود دارد و مشکلاتی را به وجود آورده است و لازم است این اختلافات برطرف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این در حوزه رمز ارزها هم سردرگمی چندجانبه وجود دارد به گونه ای که بحث تولید رمز ارز به وزارت صمت باز می گردد، بحث تبادل آن اگر به صورت ارز باشد به بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال باشد به وزارت اقتصاد باز می گردد و همچنین بحث تأمین انرژی رمز ارزها هم به وزارت نیرو مربوط است.

قالیباف تأکید کرد: در این بخش نیاز به دو هزار مگاوات برق است و همچنین حجم بالایی از دارایی ارزی و یا دارایی دیجیتالی در رمز ارزها رقم می خورد و بر این اساس سوال ما این است که چرا دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس ارائه نمی کند تا موضوع رمزارزها که چهار وزارتخانه را درگیر کرده است، ساماندهی شود؟ دولت در موضوعات مهم این چنینی حتماً باید به مجلس لایحه دهد اما متأسفانه دولت در ارائه لایحه کوتاهی می کند.

وی متذکر شد: دولت یازدهم از دولت سابق انتقاد کرد که چرا مجوزهای موسسات اعتباری را به وزارت تعاون سپرده است و سردرگمی به وجود آمده و ۳۶ هزار میلیارد تومان خسارت به بیت المال وارد شده است و بنده باید بگویم امروز ما در حوزه رمز ارزها با سردرگمی مواجه هستیم و لازم است دولت لایحه ای را برای نظام مندی استخراج رمز ارزها به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما در مجلس شورای اسلامی طرح آماده ای داریم اما معتقدیم دولت باید درباره این موضوع مهم به مجلس لایحه ارائه کند. یکی دیگر از مشکلات این است که بخش خصوصی که تولید برق را انجام می دهند به موقع پول خود را دریافت نمی کنند و باید این مشکل هر چه سریعتر حل و فصل شود البته مجلس برای حل این مشکل اعتبارات خوبی را اختصاص داده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف خطاب به اردکانیان، گفت: شما می دانستید ما سه هزار مگاوات کمبود برق داریم و انتظارمان این نبود که برق صنایع و خانه ها بدون اطلاع قبلی قطع شود و این نشان دهنده یک سوء مدیریت واضح است. دولت هر چه سریعتر لایحه ای را برای ساماندهی رمزارزها ارائه کند.