۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

تولیدکنندگان بازار رقابت را نمی‌ شناسند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۰۹
کد خبر: 529321
تولیدکنندگان بازار رقابت را نمی‌ شناسند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجودی که مجبور به جبران درآمد ارزی از طریق درآمدهای غیر نفتی هستیم اما تولیدکنندگان بازار رقابت و به ویزه کشورهای همسایه را به خوبی نمی‌شناسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهدی طغیانی با اشاره به چگونگی ورود سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به میدان اقتصادی کشور اظهار داشت: منتخب ریاست جمهوری با یک تیم یکدست و انقلابی و رصد کل زنجیره اقتصادی کشور می‌تواند مشکلات را حل کند، البته با تغییر راننده بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور و مردم با انتظارات زیادی به استقبال دولت می‌رود اما به دلیل اینکه مسائل به صورت عمیق مطرح نمی‌شود و وقت زیادی هم داده نمی‌شود، ممکن است باعث سرخوردگی و ناامیدی مردم شود.

اقتصاد ایران دارای راننده‌ای نابلد و با مشکلات فنی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای مثال مجلس شورای اسلامی با شعارهای عمیقی در خصوص حل مشکلات مردم آغاز به کار کرد، اما با توجه به ساختارها و قوانین موجود مجلس همچنان تا رسیدن به این شعارها فاصله است و بعد از یک سال اکنون اصلاح قانون بانکی مصوب شده و مالیات بر عایدی هنوز در دستور صحن علنی مجلس است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گفت: شرایط اقتصادی ایران مانند خودرویی با راننده نابلد و دارای مشکلات فنی است.

سنگینی کفه اصلاح ساختار در مشکلات معیشتی

طغیانی بیان اینکه تا زمانی که مشکلات ساختاری حل نشود مسائل معیشتی به راحتی رفع نمی‌شود، خاطر نشان کرد: حدود ۵۰ میلیارد دلار بدون ریخت و پاش از درآمد ارزی نیاز است تا صادرات رونق پیدا کند و از این طریق ارز را ثابت نگه داریم که در این صورت یکی از موتورهای تورم خاموش شود.

وی خاطر نشان کرد: ریشه مشکلات اقتصادی به جز تحریم‌ها، درونی و زیرساختی است که کفه مدیریت این مشکل سنگین‌تر است.

تولیدکنندگان بازار را به خوبی نمی‌شناسند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره‌مندی مردم از ارز ۴۲۰۰ و دلالان و واسطه‌ها گفت: نارسایی در این ساختار وجود دارد و متکی به ارز نفت هستیم که در حال حاضر قطع شده و از سال ۹۷ فروش نفت کمتر شده است.

وی افزود: از این رو مجبور به جبران آن از طریق درآمدهای غیر نفتی هستیم اما متأسفانه تولیدکنندگان آماده ارزآوری نیستند و بازار را به خوبی نمی‌شناسند.

طغیانی معتقد است که تولیدکنندگان قواعد رقابت حتی در کشورهای همسایه را هم به خوبی نمی‌شناسند تا از آن استفاده کنند و وارد رقابت شوند، بنابراین باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت کرد.