۰ نفر

‎با تاکید بر ضابطه‌مند کردن فعالیت‌های اقتصادی؛‌

قالیباف: جیب مرزنشینان و کولبران نباید خالی بماند

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبر: 512451
قالیباف: جیب مرزنشینان و کولبران نباید خالی بماند

رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رفع موانع قانونی و ضابطه‌مند کردن فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد تا به گفته او در نواحی مرزی، همۀ منافع نصیب دلال‌ها و سوداگران و سرمایه‌دارها نشود و جیب مرزنشینان و کولبران خالی بماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «در اولین نظارت میدانی بعد از جلسات فشرده لایحه بودجه ۱۴۰۰ همراه با روسای محترم کمیسیون‌های مجلس و نمایندگان محترم به استان پر ظرفیت اما محروم کردستان آمدیم. در این سفر ضمن نظارت های میدانی که خواهیم داشت امیدواریم به پروژه های تکمیل نشده نیز کمک کنیم.»

او در پست جداگانه‌ای نوشت: «نمایندۀ محترم مرزنشینان و کولبران عزیز و مظلوم در بانه استان کردستان، از موانع و تشریفات قانونی بهره‌مند شدن کولبران از سود بازرگانی گفت.

رفع موانع قانونی و ضابطه‌مند کردن فعالیت‌های اقتصادی را پیگیری خواهیم کرد تا در نواحی مرزی، همۀ منافع نصیب دلال‌ها و سوداگران و سرمایه‌دارها نشود و جیب مرزنشینان و کولبران خالی بماند.»

رییس مجلس همچنین نوشت: «دقایقی با برخی کارگران زحمتکش و توانمند در شهرک صنعتی بانه گفت وگو کردم؛ برخی می‌گفتند که با بهانه‌های مختلف، حتی حداقل حقوق کارگری را هم دریافت نمی‌کنند. ظرفیت‌های نظارتی مجلس برای پیگیری پرداخت به موقع و طبق قانون حقوق کارگران به کار گرفته خواهد شد.»

قالیباف در پست جداگانه ای نوشت: «موضوع رسیدگی به مرزنشینان و کوله بری بحث جدیدی نیست و این امر در جنوب شرق و شمال غرب مانند منطقه کردستان وجود دارد. تبادلات مرزی برای مرزنشینان است از این رو ابتدا باید تعریف مشخصی از مرزنشین تبیین و این امر ضابطه مند شود، سپس مشخص شود مرزنشین ها چه کسانی و در چه حاشیه ای از مرز هستند.⁣
به دلیل فعالیت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین نیروی انتظامی نسبت به موضوع مرزنشین ها و کوله بری آشنایی کامل دارم، افزود: جامعه مرزنشین باید معیشت زندگی‌اش را از مرز تامین کند اما همه باید ضابطه مندی را بپذیریم و بر اساس آن کار کنیم.⁣
متاسفانه افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند با پولشان منفعت زیادی ببرند؛ یعنی می‌خواهند مرزنشینان بار آنها را بیاورند اما این افراد منفعتش را ببرند؛ این مهم در حالیست که چنین افرادی کالا را وارد می کنند، در نتیجه تولید آسیب می‌بیند و اقتصاد را دچار مشکل می کنند که نهایتا منفعتش در جیب دلال ها می رود.⁣

باید به گونه ای رفتار کنیم که مرزنشین منفعت اقتصادی خودش را ببرد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند کولبری را قاچاق نمی دانم، اما این مهم باید برای افراد مرزنشین باشد نه اینکه کالاهای مجاز و کالاهای غیرمجاز با همدیگر تلفیق شود. البته  موضوع مربوط به سامان دادن و رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به این بحث کمک کند.»