۰ نفر

نایب رییس مجلس؛

اظهارنظر در تمام مسائل حق نمایندگان است

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۵۶
کد خبر: 510147
اظهارنظر در تمام مسائل حق نمایندگان است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارنظر در همه مسائل حق نمایندگان است و همکاران می‌توانند صحبت‌های خود را مطرح کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه 11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، بر اساس اخطار اصل (84) قانون اساسی و تذکر آیین‌نامه‌ای ماده (22) بند (11) اشاره کرد و گفت: ما در حال بررسی لایحه بودجه یک سال کشور هستیم و در هیچ بندی از آیین‌نامه وجود ندارد که به پیشنهادات نمایندگان پایان دهند و این موضوع بسیار جای تعجب دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سال‌های اخیر که به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشتم چنین موضوعی وجود نداشته است لذا آقای امیرآبادی که سابقه نمایندگی را هم در کارنامه خود دارد، چگونه به خودشان اجازه می‌دهند که بسیاری از این پیشنهادات را با یک اخطار که غیرقانونی هم بوده است، رد کنند.

وی تأکید کرد: اینجا مجلس است و در حال بحث و بررسی لایحه بودجه 1400 هستیم بنابراین حق نمایندگان بوده که پیشنهاداتی را در این رابطه داشته باشند چرا که روی بودجه کار کرده‌اند؛ مگر می‌شود این همه پیشنهادات را رد کرد.

کوچکی‌نژاد گفت: اگر شما کار دارید و مشکلی در این رابطه دارید می‌توانید بروید اما این روشی که در پیش گرفته‌اید در هیچ کجای آیین‌نامه وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ماده (194) آیین‌نامه داخلی را بخوانید که اگر رأی‌گیری صورت می‌پذیرد دیگر برگشتی ندارد و این خلاف است چرا که شما قسم خورده‌اید آیین‌نامه را رعایت کنید اما متأسفانه در این رابطه مراعات نمی‌کنید بنابراین اگر ادامه دهید نمی‌توانیم حضور داشته باشیم و شاهد تخلفات شما باشیم.

علی نیک زادثمرین در پاسخ تذکر این نماینده گفت: اصل (84) قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که در همه مسائل داخلی و خارجی حق اظهارنظر دارند و در این رابطه هیچ حرفی وجود ندارد.

وی افزود: وقتی نماینده‌ای پیشنهادی را مطرح می‌کند ما نظر آن نماینده را اتخاذ می‌کنیم که اگر بنا باشد به دلیل رعایت وقت از مطرح کردن پیشنهادات خود انصراف دهد بنابراین این تذکر شما باید رعایت شود و حق مسلم نماینده است که اظهارات خود را مطرح کند.

همچنین محمدصالح جوکار در تذکری با استناد به مواد 149 و 182 آئین نامه داخلی و اصل 52 قانون اساسی، خطاب به نیکزاد که اداره صحن را برعهده داشت، گفت:  درست هنگامی که رییس قبلی با رییس جدید جا به جا شدند یک اتفاقی افتاد که خلاف مواد 149 و 182 آئین نامه داخلی و اصل 52 قانون اساسی بود.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی در انتقاد به نحوه اداره صحن مجلس، ادامه داد: شما سوگند یاد کردید که امانتدار رأی نمایندگان باشید بنابراین چطور وقتی یک نفر از نمایندگان اخطار اصل قانون اساسی را داد که وارد هم نبود با استناد به آن حق و حقوق نمایندگان را نادیده گرفتید و اجازه ندادید که پیشنهادات خود را مطرح کنند.

وی تصریح کرد: چرا به یک باره برای یک تبصره رأی می گیرید و اگر قرار است اینگونه باشد برای کل لایحه در یک جلسه رأی بگیرید و آن را تصویب کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر وقت کافی ندارید رأی استمزاجی بگیرید به دلیل کمبود وقت از پیشنهادات عبور کنید.

وی یادآور شد: اخطاری که در پی آن پیشنهادات نادیده گرفته شد مبنای قانونی نداشته و اقدام شما خلاف قانون بود بنابراین باید رأی تبصره 5 را بردارید و اجازه دهید نمایندگان پیشنهادات خود را ارائه دهند.

محمدرضا صباغیان بافقی در این نشست علنی در تذکر شفاهی خود گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس مصوبه نمایندگان است و تمامی اقدامات نمایندگان باید بر اساس آن صورت گیرد؛ البته ایراداتی به آن وارد است اما متأسفانه در این مدت به راحتی آیین‌نامه داخلی مجلس زیر پا گذاشته می‌شود.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مرکز فرماندهی کشور بوده و اگر قانون در این مرکز رعایت نشود تبعاتش به سایر دستگاه‌ها نیز سرایت می‌کند.

وی افزود: مسئولان دولتی مجلس را می‌بینند و مردم صدای نمایندگان را می‌شنوند، بنده معتقدم قانون بد بهتر از بی‌قانونی است، این در حالی است که متأسفانه امروز و دیروز طی رأی‌گیری بدون مبنای قانونی از تمامی پیشنهادات نمایندگان در لایحه بودجه عبور کردند.

صباغیان با تأکید بر اینکه اخطار برای تخطی از قانون اساسی بوده و نمایندگان در ارائه پیشنهادات خطایی مرتکب نشده‌اند، تصریح کرد: آقای قاضی زاده هاشمی روز گذشته نیز با چنین شیوه‌ای قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس را زیر پا گذاشتند؛ هنگامی به قانون بی‌توجهی شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و این شیوه در حال بدعت شدن است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنده هم مخالف پیشنهاد گسترده هستم که اگر رأی استمزاجی از بنده بگیرند تا انتهای بررسی لایحه بودجه دیگر پیشنهادی نخواهم داد؛ عدول از قانون با صراحت و شفافیت موجب می‌شود سنگ روی سنگ بند نشود؛ مگر مقام معظم رهبری نسبت به رعایت آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون توسط نمایندگان تأکید نکردند.

وی افزود: اگر مجلس قانون را رعایت نکند چه انتظاری باید از سایر دستگاه‌ها داشت، تکثر پیشنهادات نمایندگان به این دلیل است که نمایندگان به وظایف خودشان عمل کرده و پس از مطالعه بودجه پیشنهاد می‌دهند اما حال با رأی‌گیری بدون مبنای قانونی تمامی پیشنهادها رها می‌شود، باید جلوی این شیوه نامناسب گرفته شود.