۰ نفر

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

بانک‌های خصوصی زیر ذره بین مجلس قرار می‌گیرند

۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
کد خبر: 507212
بانک‌های خصوصی زیر ذره بین مجلس قرار می‌گیرند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دلایل گرایش مجلس به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی گفت: عملکرد بانک‌های خصوصی مورد انتقاد سیاست گذاران کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، احسان خاندوزی در خصوص ضرورت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی، اظهار کرد: افزایش سهم بانک‌های خصوصی فی النفسه اتفاق بدی نبود ولی همزمان باید توان نظارت بانک مرکزی نسبت به این بازیگران که انگیزه‌ای متفاوت با مدیران بانک‌های دولتی دارد، افزایش می‌یافت.

وی ادامه داد: برخی از عملکرد بانک‌های خصوصی مورد انتقاد سیاست گذاران کشور است؛ مثل مداخله بانک‌ها در بازار دارایی که موجب افزایش قیمت شده است و اعطای سودهای بالاتر از نرخ مصوب، موجب جابجایی سپرده در بین بانک‌ها هستند.

خاندوزی افزود: این روند موجب خلق نقدینگی و تغییر در تراز نامه بانک‌ها می‌شد و برای اینکه شبهات و ایرادات مذکور پاسخی تخصصی پیدا کند، جمعی از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص را به رای گذاشتند.

وی اضافه کرد: اعضای هیات تحقیق و تفحص مشخص شده اند و بزودی نقشه روشنی برای شیوه ورود مجلس به عملکرد بانک‌های خصوصی روشن خواهد شد.

خاندوزی گفت: بسیار شایع است که ضوابط موجود برای تعیین برخی مدیران بانکی رعایت نشده و افرادی را بدون صلاحیت به مدیریت بانک گمارده‌اند و ما بعد از تحقیق و تفحص گزارشی منتشر می‌کنیم تا بدانیم چه اقداماتی و سوء عملکرد کدم مدیران در نظام اقتصادی کشور اختلال آفرین بوده یا ایجاد مفسده کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد فقط بانک‌های خصوصی در شرح وظایف هیات تحقیق و تفحص قرار دارند و موسسات خصوصی مالی در این دایره نمی‌گنجند.