۰ نفر

کارشناسان معتقدند؛

بجای افزایش مالیات‌ها مانع از فرار آن شوید

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 497676
بجای افزایش مالیات‌ها مانع از فرار آن شوید

کارشناسان معتقدند دولت بجای افزایش مالیات ها، پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد و مانع از معافیت مالیاتی و یا فرار مالیاتی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، سیدمحمدهادی سبحانیان مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با برنامه تیتر امشب گفت: براساس آمار‌های مختلف مشخص می‌شود که هزینه‌های جاری کشور در ۱۰ سال گذشته رو به افزایش بوده و درآمد‌ها با شیب ملایمی رو به کاهش است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ می‌بایست نیمی از درآمد‌ها از محل مالیات‌ها تامین شود، اما در بودجه ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

سبحانیان گفت: تامین هزینه‌های جاری دولت از درآمد‌های مالیاتی با شاخص کسری تراز عملیاتی تعریف می‌شود که این شاخص روز به روز منفی‌تر می‌شود.

وی به ترسیم تصویری از وضع درآمد‌های نظام مالیاتی پرداخت و افزود: آمار نشان می‌هد که فاصله بین هزینه‌ها و درآمد‌های جاری کشور رو به افزایش است.

مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، سهم درآمد‌های مالیاتی از درآمد‌های کل کشور مشخص شده، اما در عمل چنین چیزی محقق نشده است. فاجعه تورم افسار گسیخته و کوچک شدن سفره مردم ناشی از همین فاصله بین میزان درآمد‌های دولت و هزینه‌های دولت است.

وی گفت: دولت برای کم کردن این فاصله و پوشش این شکاف از منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند که موجب افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم می‌شود که چاره این فرایند، اصلاح نظام مالیاتی و درآمد‌های مالیاتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی هم گفت: درآمد‌های مالیاتی براساس برآورد کمیسیون مجلس در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده اند. این درآمد مالیاتی از منبع ارزش افزوده، کالا‌های گمرکی و وارداتی بدست می‌آید.

محسن زنگنه افزود: رشد درآمد‌های مالیاتی در لایحه دولت حدود ۲۰ درصد است که برآورد پیش بینی شده لایحه دولت ۴۵۷ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

وی گفت: وقتی تورم افزایش دارد، انتظار این است که مالیات‌ها نیز افزایش داشته باشد. ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رفت در لایحه بودجه لحاظ شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم پایه‌های مالیاتی افزایش یابد افزود: خیلی از درآمد‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات بر درآمد و ثروت در کشور‌های پیشرفته بخش عمده سهم درآمد‌های مالیاتی دولت است. در حالیکه بخش عمده درآمد‌های مالیاتی در کشور ما بر دوش بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدی و کالا و خدمات است.

وی گفت: انتظار می‌رود دولت دست کم با افزایش پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس بار مالیاتی را از دوش تولید بردارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت مالیات را واقعی ببیند، پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد و معافیت‌ها یا به معنی دیگر فرارمالیاتی را مدیریت کند می‌توانیم به مرز کشور‌های توسعه یافته برسیم و درآمد دولت را براساس مالیات در نظر بگیریم.

زنگنه با رد رابطه مستقیم افزایش مالیات‌ها با افزایش پایه‌های مالیاتی افزود: با افزایش پایه‌های مالیاتی معافیت‌ها را کاهش داده ایم و در واقع مانع از فرار مالیاتی شده ایم.

معاون سازمان امور مالیاتی نیز گفت: به ازای هر یک درصد رشد تورم، مالیات نیم درصد افزایش دارد. رشد قیمت ها، به معنی افزایش درآمد‌ها نیست. همه معافیت‌های مالیاتی فعلی، قانونی است.

 محمود علیزاده با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی در هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است افزود: حدود ۴۰ درصد نهاد‌ها و محصولات در بخش ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف هستند.