۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

تصویب موادی از طرح بانکداری در جلسه کمیسیون اقتصادی

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۳۱
کد خبر: 497037
تصویب موادی از طرح بانکداری در جلسه کمیسیون اقتصادی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب موادی از طرح بانکداری جمهوری اسلامی در جلسه این کمیسیون در راستای تقویت استقلال بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز یکشنبه کمیسیون اقتصادی گفت: در این جلسه مواد ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و ۱۷ طرح بانکداری جمهوری اسلامی تصویب شد.

وی افزود: در ماده ۷ احکام مرتبط با هیات عالی بانک مرکزی مصوب شد از منجمله این احکام عبارتند از نحوه عزل اعضای هیات عالی که منجر به تقویت استقلال بانک مرکزی شده است، احکام تعارض منافع اعضای هیات عالی -که ضوابط بسیار خوبی برای کنترل تعارض منافع هیات عالی تعبیه کرده است- نیز در ذیل ماده ۷ بررسی و به تصویب رسید.

پورابراهیمی یادآور شد: در ماده ۸ نیز وظایف و اختیارات هیات عالی به عنوان مهمترین مرجع تصمیم گیری در بانک مرکزی مصوب شد. همچنین در ماده ۹ هیات عالی موظف شد یک سری کمیته‌های تطبیق و کمیته‌های حسابرسی  - که مرتبط با حاکمیت شرکتی و اداره خود بانک مرکزی است- را تشکیل دهد و در ماده ۱۰ نیز نحوه اداره جلسات هیات عالی مصوب شد اینکه این جلسات با حضور چه افرادی به رسمیت می‌رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: همچنین مطابق ماده ۱۷ این طرح، هیاتی متشکل از نمایندگان سه قوه باعنوان نظارت و حسابرسی -که ناظر بر عملکرد بانک مرکزی و هیات عالی هستند- تشکیل می‌شود و صورت‌های مالی بانک مرکزی نیز باید توسط آن‌ها حسابرسی و اظهارنظر شود لذا مقرر شد؛ صورت‌های مالی بانک مرکزی به تایید سران سه‌قوه برسد.