۰ نفر

رییس کمیته فولاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

صادرات فولاد منوط به عرضه در بورس خواهد شد/ برخورد دستوری با قیمت‌ها به نفع سوداگران است

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 496554
صادرات فولاد منوط به عرضه در بورس خواهد شد/ برخورد دستوری با قیمت‌ها به نفع سوداگران است

به باور مصطفی طاهری با توجه به این واقعیت که بخش قابل توجهی از مشکلات فولاد به عدم توزان در عرضه و تقاضا باز می گردد، مجلس در طرح ساماندهی زنجیره فولاد، روند صادرات این محصول را به عرضه در بورس و تامین نیازهای داخلی منوط کرده است.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم زنجان با اشاره به مشکلاتی که در روند عرضه و فروش فولاد در کشور وجود دارد گفت:کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را با عنوان ساماندهی زنجیره فولاد تدارک دیده است تا به مجموعه مشکلات و ضرورت های این بخش در قالب یک پکیج قانونی پاسخ داده شود. این طرح طی هفته آینده و بعد از پایان حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه در دستور کار صحن قرار می گیرد تا صنعت فولاد کشور بر اساس یک نقشه راه مشخص و کاربردی فعالیت های خود را پیگیری کند.

طاهری در خصوص ویژگی های طرح فولادی مجلس گفت: یکی از اصول اساسی برای ساماندهی هر بازاری، توازن بخشیدن به وضعیت عرضه و تقاضا در بازارها است. بخشی از مشکلات بازار فولاد هم به عدم توزان در عرضه و تقاضا باز می گردد. در طرح مجلس، صادرات فولاد به عرضه در بورس منوط شده است. به عبارت روشن‌تر، زنجیره فولاد قبل از صادر شدن، باید در بورس عرضه شود تا ابتدا به نیاز تولیدکنندگان داخلی پاسخ داده شود و مازاد فولاد تولید شده صادر شود.

رییس کمیته فولاد مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر در بازار فولاد کشور گفت: واقع آن است که قیمت های دستوری و بخشنامه ای هرگز گرهی از هزار توی پیچیده بازارها باز نخواهد کرد. پیش از این نیز در بهمن و اسفندماه 98، قیمت بخشی از زنجیره فولاد در بورس به صورت دستوری پایین نگه داشته شد. روندی که باعث شد بخش‌های انتهایی زنجیره فولاد مثل نوردکاران صاحب سودهای نجومی شوند. متاسفانه در شرایط فعلی نیز مسئولان در حال تکرار این تجربه تلخ در صنعت فولاد هستند.

شکل گیری بازار سیاه فولاد

طاهری افزود: هرچند ممکن است در بدو امر به نظر برسد که پایین نگه داشتن قیمت بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانه ها، ممکن است منافعی داشته باشد، اما این روند در صورتی قابل تحقق است که قیمت تمام زنجیره در مسیر تعدیل قرار بگیرد تا در نهایت مردم از سود و منافع این نوع تصمیم سازی بهره مند شوند. این در حالی است که برخورد بخشنامه ای و دستوری با بخشی از زنجیره مواد اولیه بیشتر به نفع طیف های سوداگر بازارهااست.

او اضافه کرد: تا به امروز هرچند دستور العمل ها و شیوه نامه های متعددی در دستور کار قرار گرفته تا روند توزیع فولاد تنها از طریق بورس صورت بگیرد، اما متاسفانه این هدف محقق نشده و برخی شرکت ها و کارخانه‌ها، بخش قابل توجهی از محصولات خود را در بورس عرضه نمی ‌کنند. این روند باعث شکل گیری بازار سیاه فولاد شده است. از سوی دیگر نیز مشکلاتی در حوزه ساخت و ساز مسکن، گرانی لوازم خانگی و...ایجاد کرده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: در حال حاضر تولید میلگرد بیش از ۲برابر نیاز کشور است. اگرچه باید تمام فولاد تولید کشور در بورس عرضه شود اما در حال حاضر اینگونه نیست و فقط چند کارخانه بزرگ میلگرد را در بورس عرضه می‌ کنند و مابقی خارج از بورس در حاشیه با سود و قیمت بسیار فروخته می‌شوند . طبیعی است که تداوم این روند به ضرر مردم و مصرفکنندگان است و باید هرچه سریعتر راهکاری برای اصلاح آن اندیشیده شود.

طاهری در ادامه خاطرنشان کرد: ضروری است در بخش هایی که در انتهای زنجیره فولاد قرار می گیرند، نظارت های افزونتری صورت بگیرد. این نظارت و کنترل از طرق افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس ممکن است. چراکه از این طریق تعادل به قیمت ها باز می گردد.