۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ؛

یکی از منابع اصلی تامین مالی در بودجه۱۴۰۰ ‌بازار سرمایه است

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۶
کد خبر: 494203
یکی از منابع اصلی تامین مالی در بودجه۱۴۰۰ ‌بازار سرمایه است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از ظرفیت سازی های ویژه در بودجه ۱۴۰۰ برای تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه خبر داد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، محمد رضا پورابراهیمی در نشستی که عصر امروز با موضوع اثرات لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه در فضای مجازی برگزار شد، گفت:در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان عرضه سهام دیده شده است .

وی افزود: همچنین پیشنهادی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر اوراق سلف نفتی در سررسید خود به تسویه کالایی منجر شود، راهکاری برای افزایش فروش نفت خواهد بود و قطعا به ظرفیت سازی در حوزه فراورده ها نیز کمک می کند .

به گفته پورابراهیمی،  راه اندازی پالایشگاه های کوچک هم سرعت خواهد گرفت و علاوه بر آن ۱۵ درصد افزایش ظرفیت برای پالایشگاه های فعلی در بخش فراورده ها  پیش بینی شده است که این فراورده ها ارزش افزوده بالایی برای کشور  ایجاد می کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش عرضه و فروش نفت در بورس انرژی  و  مولدسازی دارایی های دولت از دیگر اقدامات و راهکارهایی است که به  تحقق پیش بینی های درآمدی بودجه کمک خواهد کرد و مجلس هم آماده هرگونه همکاری  و مساعدت در این  زمینه است.

پور ابراهیمی در ادامه از طراحی سامانه نظارت لحظه ای و برخط بر فرآیند اجرای بودجه خبر داد و گفت: هم اکنون ساختار نظارتی مجلس بر اجرای بودجه، یک ساختار سنتی و درواقع یک سامانه نظارتی پس از وقوع است که در قالب گزارش سالانه تفریغ بودجه اعمال می شود .

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ، از سامانه نظارت لحظه ای رونمایی و  از طریق آن نظارت ها دقیق تر و کارآمدتر انجام شود .

مولدسازی دارایی‌های دولت حدود ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

محمد رضا پورابراهیمی در این نشست گفت: امکان اینکه ما بتوانیم ظرفیت پالایشگاه‌های کشور را نزدیک به ۱۵ درصد یعنی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت افزایش دهیم، وجود دارد ضمن اینکه فراورده‌های نفتی قابل تحریم نیز نیستند امیدواریم در کمیسیون تلفیق این بخش وارد شود. همچنین ساخت پالایشگاه‌های جدید و اتمام طرح‌های نیمه تمام پالایشی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات نفت می‌تواند به افزایش صادرات و درآمدهای نفتی کمک کند.

وی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان ناترازی عملیاتی دارد که باید برای آن تصمیم گیری صورت گیرد فارغ از اینکه در سر فصل‌های اصلاح ساختار چه کاری انجام خواهیم داد.

پور ابراهیمی اظهار داشت: با توجه به نامه رهبری درباره اصلاح بودجه، دولت نامه‌ای به رییس مجلس نوشت و در آن اعلام کرد باتوجه به اینکه باید برای ۹۳ هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد شود ۵۳ هزار میلیارد تومان آن از طریق اوراق بدهی ایجاد شود. اینکه کشش بازار ما به چه شکلی است آثار و تبعات آن چیست، اثر آن در افزایش نرخ بهره به چه میزان خواهد بود و شیوه تأمین مالی بخش خصوصی چه می‌شود نکاتی است که باید در پیش فروش نفت لحاظ شود.

وی درباره یکی از راهکارهای تأمین منابع بودجه گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت هم مهم است چرا که دولت نزدیک به ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دارد و نکته قابل اتکا در افزایش منابع پایدار مولدسازی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید از فروش دولتی نفت به سمت فروش بخش خصوصی برویم گفت: اگر وزارت نفت همراهی کند می‌توان بخشی از فروش نفت را از طریق بورس انرژی و … تأمین کرد.

تدوین طرح ساماندهی بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس