۰ نفر

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

احیای برجام یعنی پایان کامل تحریم‌های اقتصادی/ مذاکره برای مذاکره معنایی ندارد

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 490852
احیای برجام یعنی پایان کامل تحریم‌های اقتصادی/ مذاکره برای مذاکره معنایی ندارد

شهریار حیدری معتقد است اگر آمریکا بدون قید و شرط به برجام بازگردد و در کمترین زمان ممکن دستور رفع تحریم علیه ایران صادر شود، ایران هم از این موضوع استقبال می کند.

اقتصادآنلاین- مهدی بیک؛ نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با اشاره به رویکردی که ایران در خصوص احیای برجام باید در پیش بگیرد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در صحبتهای اخیرشان در خصوص برجام مطرح کردند، مهمترین هدف برجام برداشته شدن تحریم های اقتصادی است. یعنی این مذاکرات از ابتدا شکل گرفت تا در نهایت تحریم های اقتصادی ملغی اعلام شوند. اینکه ایران برجام را امضا کند، اما تحریم ها همچنان تداوم داشته باشد، معنایی جز خسارت و محدودیت برای کشور ندارد. در واقع برای اجرای برجام هر دو طرف به طور متوازن باید به تعهدات خود عمل کنند، نه اینکه یک طرف هم نظارت های گستره را بپذیرد و هم تحت شدیدترین نظام تحریمی ممکن قرار بگیرد.

حیدری در ادامه افزود:  مشخص است تداوم چنین وضعیتی، برجام را از اهداف مورد نظر دور می کند. به طور طبیعی برجام یک توافق نامه دوجانبه بین ایران و کشورهای 4+1است. یعنی در صورتی استمرار پیدا می کند که هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند. در حالی که تا به امروز علی رغم پایبندی ایران به تعهداتش، طرف مقابل گامی برای اجرای تعهداتش برنداشته است.

گزارش های آژانس نشانگر پایبندی ایران به تعهداتش است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به گزارش های متعدد آژانس در خصوص پایبندی ایران به تعهدات خود گفت: در تمام گزارش های آژانس بین المللی تاکید شده که ایران همواره در مسیر قانونی اجرای تعهداتش قرار دارد. این گزارش های آژانس نه یک بار بلکه طی 5سال به اَشکال و عناوین مختلف تکرار شده است. برجام بر اساس یک مختصات زمانی امضا و ابتدا و انتهای آن به طور دقیق، پیش بینی شده است. بر اساس مفاد این قرارداد، شفاف سازی برنامه های هسته ای، باید منجر به رفع کامل تحریم های اقتصادی ایران از سوی 5کشور مقابل شود.

حیدری در ادامه یادآور شد: در این میان آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ از برجام خارج شد. قاعدتا خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی به معنای نقض کل برجام است. در حالی که ایران علی رغم تخلفات طرف مقابل از برجام خارج نشد، اما طرف های مقابل هیچ قدمی برای اجرای تعهدات خود برنداشتند. بنابراین از زمانی که توافق برجام امضا شده تا به امروز نه تنها تحریمی برداشته نشده، بلکه بر دامنه تحریم ها نیز افزوده شده است. در این شرایط طبیعی است که این طرف مقابل است که باید تلاش کند اطمینان ایران برای تداوم برجام را جلب کند.

نماینده مردم قصر شیرین تاکید کرد: بر این اساس بعد از خروج ترامپ و بازگشت تحریم ها، برجام از نظر ماهیت هیچ معنا و مفهومی جز نقض برجام از سوی طرف های مقابل ندارد. در طرح اقدام راهبردی مجلس تاکید شده چنانچه به هر شکلی آمریکا به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرایی کند، ایران هم روند کاهش تعهدات برجامی را متوقف خواهد کرد. اما مساله این است که دیگر مذاکره و اتلاف وقت معنا ندارد و کشورهای اروپایی و آمریکا باید به سرعت مفاد برجام را اجرایی کند.

ایران همواره از شفاف سازی استقبال کرده است

به باور شهریار حیدری، بازگشت به برجام یعنی رفع کل تحریم های بانکی،نفتی، هواپیمایی، ارتباطی و...که طی سالهای اخیر به آن عمل نشده است. ایران هرگز باب گفتگو و مذاکره را مسدود نکرده است. اما گفتگوها و مذاکرات احتمالی با بحث مذاکره دوباره در خصوص برجام متفاوت است. باید توجه داشت که از نظر زمانی در مقطع پایانی برجام قرار داریم، به عبارت روشن تر تا به امروز مجموعه تحریم ها باید پایان می گرفت و دورنمایی از عملکرد هر دو طرف نمایان می شد.

 نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که در چه صورتی می توان امید  به تداوم برجام و کنار رفتن سایه تحریم ها از پیش روی اقتصاد کشور داشت؟خاطرنشان کرد: معتقدم اگر آمریکا و اروپا به برجام برگردند و اراده جدی برای رفع تحریم ها و اجرای تعهدات برجامی خود داشته باشند، ایران آماده برطرف کردن ابهامات است. اساسا هدف مجلس از تصویب طرح «اقدام راهبردی برای پایان بخشیدن به تحریم ها» هم توجیه کردن کشورهای اروپایی و آمریکا است تا اقدامات عملی و جدی برای صیانت از برجام انجام دهند. نمی توان از ایران توقع داشت در شرایطی که سایر طرف های توافقنامه از اجرای تعهدات خود به هر دلیلی طفره می روند، یک طرفه برجام را اجرایی کند.

حیدری در پایان گفت: اگر امریکا به برجام برگردد و تحریم های اقتصادی را از دستور کار خارج کند، بدون شک ایران موافق این موضوع است و از آن استقبال می کند. ضمن اینکه آمریکا و اروپا باید تلاش کنند تا خسارت هایی که ایران در اثر خروج یک طرفه آمریکا از برجام متحمل شده، جبران کنند، اما اگر قرار است مناسبات ارتباطی جدید ختم به راهبرد مذاکره برای مذاکره شود، این به نفع ایران نیست. در این صورت طرح مجلس نیز باید در مختصات زمانی اعلام شده، عملیاتی شود.