۰ نفر

یک مقام مسئول؛

قانون جدید چک جزو قوانین مترقی کشور است

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷
کد خبر: 488993
قانون جدید چک جزو قوانین مترقی کشور است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرا قانون جدید صدور چک، تاثیر فراوانی در کاهش پرونده های قوه قضائیه، دعاوی حقوقی و کاهش میزان چک‌های برگشتی خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طبق قانون جدید صدور چک، اجرای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد باید تا 22 آذر نهایی گردد. طبق اطلاعیه بانک مرکزی برای تطبیق جامعه با این بند از قانون صدور چک، کارسازی چک‌ها تا اطلاع ثانوی به مانند قبل ادامه خواهد داشت.

یکی از مواردی که در دادگاه‌ها جزو بیشترین حجم پرونده در کشور است، مسائل مربوط به تخلفات حوزه صدور چک است. پراستفاده بودن این ابزار مالی مدت‌دار در کشور سبب ایجاد فضایی مناسب برای سواستفاده از چک شده و به دلیل خلاهای موجود در قانون قدیم صدور چک، انگیزه برای دور زدن قانون بیشتر می‌گردد. نکته دیگر، تکیه قانون قدیم صدور چک بر مجازات بعد از بروز تخلفات است و به همین جهت، جلوگیری چندانی از وقوع جرم صورت نمی‌پذیرفت. اما در قانون جدید صدور چک، قانون خاصیت پیشگیرانه از تخلف پیدا کرده و به همین دلیل وقوع هر تخلف یا جرمی، تنبیهات منطقی و متناسب با آن داشته و درنتیجه، افراد با دقت بیشتری اقدام به صدور چک می‌کنند.

اجرای قانون جدید صدور چک، تاثیر فراوانی در کاهش پرونده‌های قوه قضائیه داشته است

در همین رابطه، محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:  اجرا قانون جدید صدور چک، تاثیر فراوانی در کاهش پرونده های قوه قضائیه، دعاوی حقوقی و کاهش میزان چک های برگشتی خواهد گذاشت. درحال حاضر هم این قانون در میزان کاهش چک های برگشتی تاثیر گذار بوده است.
وی ادامه داد: در مجلس دهم وقت زیادی برای تهیه، تدوین و تصویب قانون جدید چک گذاشته شد. قانون جدید چک جزء قوانین مترقی محسوب می شود.
نماینده مردم یزد در پایان تصریح کرد: بر اساس قانون، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد تا پایان آذرماه 99 باید راه اندازی شود و امیدواریم پیاده‌سازی آن به بهترین نحو صورت گیرد.

ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، مانعی برای بروز تخلفات صدور چک

یکی از بندهای ایجادشده در قانون جدید صدور چک، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد است که با این کار، تخلفات بسیاری مثل جعل یا دستکاری در برگه چک به حداقل رسیده و خطرات ناشی از مفقودی یا سرقت چک نیز در صورت وقوع، آسیب خاصی را به دارنده چک وارد نمی‌سازد. دلیل کاهش این خطرات، ثبت اطلاعات چک در سامانه‌ای متمرکز است که باعث می‌شود برگه کاغذی چک دیگر تنها استناد گیرنده یا ذینفع چک نباشد.