۰ نفر

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد؛

فرصت استخدام رسمی برای معلمان مدارس غیردولتی/ دریافتی دانشجو معلمان افزایش می‌یابد

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 484932
فرصت استخدام رسمی برای معلمان مدارس غیردولتی/ دریافتی دانشجو معلمان افزایش می‌یابد

محمد وحیدی معتقد است، وقتی این امکان برای نیروهای خرید خدمتی، نهضتی ها و پیش دبستانی ها، فراهم شده به استخدام آموزش و پرورش درآیند، باید برای معلمان مدارس غیر دولتی نیز این فرصت فراهم شود تا در آزمون های استخدامی شرکت و در صورت قبولی به استخدام رسمی درآیند.

اقتصاآنلاین - مهدی بیک ؛ نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به مشکلاتی که معلمان مدارس غیر دولتی در زمینه حقوق و مزایا با آن روبه رو هستند، گفت: بر اساس قانون، پرداخت حقوق معلمان در مدارس غیر دولتی، تابع پرداختی های قانون کار کشور است. منتها موسسان مدارس غیر دولتی، حتی آن دسته از مدارسی که درآمد بالایی دارند و در کلانشهرها شهریه های نجومی دریافت می کنند، حق و حقوق عادلانه به معلمان خود نمی دهند. یعنی برخی دریافتی های معلمان در مدارس غیر دولتی از میزان تصریح شده در قانون کار نیز پایین تر است.

وحیدی در ادامه گفت: برابر قانون معاونت مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، سازمان مشارکت ها و مدارس غیر دولتی و همچنین مجموعه های نظارتی خارج از آموزش و پرورش مثل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، اداره مالیاتی و...می توانند به بحث دریافتی معلمان مدارس غیر دولتی ورود کنند.

او همچنین اظهار داشت: نهادهای نظارتی می توانند بررسی کنند که آیا روند پرداخت مطالبات معلمان در این نوع مدارس، عادلانه و مبتنی بر قانون کار بوده است یا نه؟ متاسفانه تا به امروز این نظارت ها به درستی پیگیری نشده است. یعنی وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها تا به حال یک گزارش تحلیلی مستند در خصوص رفتار مدارس دولتی با معلمان و مطالبات معلمان در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

استخدام مهترین مطالبه معلمان در مدارس غیر دولتی است

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص اینکه آیا مجلس طرحی برای شرکت معلمان مدارس غیر دولتی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارد؟ گفت: این مطالبه اصلی معلمان مدارس غیر دولتی است. اینکه امکان حضور در آزمون های جذب نیروهای رسمی بر اساس سنوات خدمتی فراهم شود. از این طریق در صورتی که این معلمان نیز بتوانند از آزمون های تخصصی عبور کنند، جذب آموزش و پرورش خواهند شد. معتقدم در میان معلمان مدارس غیر دولتی، نیروهای کیفی سطح بالایی حضور دارند که می توانند به عنوان نیروی استخدامی در مدارس تدریس کنند.

او افزود: برخی از این معلمان در سالهایی آغاز به کار کرده اند که اساسا دانشگاه فرهنگیان، پذیرشی برای جذب دانشجو نداشته است. یعنی این معلمان در دانشگاه های دیگر تحصیل می کردند و بعد از پایان تحصیلات جذب دانشگاه های غیر فرهنگیان شده اند. اگر این امکان برای سایر نیروهایی چون خرید خدمتی، نهضتی ها و پیش دبستانی فراهم شده تا به استخدام آموزش و پرورش در آیند، به نظرم این فرصت برای معلمان مدارس غیر دولتی نیز باید فراهم شود تا در آزمون استخدامی این وزارتخانه شرکت و در صورت قبولی در آزمون پروسه استخدامی آنها طی شود.

کسر 45درصدی حقوق دانشجو معلمان برای خوابگاه و غذا

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به مشکلاتی که معلمان دانشجو با آن ها دست به گریبانند، گفت: هرچند احکام سالانه دانشجو معلمان آموزش و پرورش به عنوان معلم صادر می شود، اما از آنجا که هنوز در دوران دانشجویی هستند، حقوق و مزایای آن ها به طور کامل پرداخت نمی شود. از سوی دیگر، چون دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، برابر مقرراتی که از زمان قبل در سیستم تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان جاری بوده، 45درصد از حقوق این دانشجو معلمان برای هزینه های خوابگاه و غذای دانشگاه، کسر می شود.

وحیدی در ادامه گفت: در همین خصوص، کمیسیون آموزش مجلس دیروز در جلسه با مسئولان دانشگاه فرهنگیان ساز و کاری را پیشنهاد داد تا هیات امنا دانشگاه فرهنگیان راهبردهای جدیدی را مصوب کنند تا مبالغ کسر شده از حقوق دانشجو معلمان در هر ماه، بیشتر از 20درصد نباشد. حتی برای برخی دانشجویان دهک های پایینی این رقم، می تواند زیر 10درصد محاسبه شود.

نماینده مردم بجنورد در پایان گفت:با توجه به اینکه در شرایط کرونا وضعیت غذایی و خوابگاهی در دانشگاه ها تغییر کرده و اغلب برنامه های آموزشی به صورت آنلاین برگزار می شود، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا دریافتی دانشجو معلمان به نسبت قبل افزایش پیدا کند. این ایده از سوی متولیان دانشگاه فرهنگیان مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد به سرعت دستور العمل های اجرایی آن تدوین و اجرایی شوند.