۰ نفر

بر اساس مصوبه مجلس؛

منابع پیش‌بینی شده برای طرح تامین کالاهای اساسی چیست؟

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 482411
منابع پیش‌بینی شده برای طرح تامین کالاهای اساسی چیست؟

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت می‌تواند از محل فروش سهام خود در بانک‌ها 28 هزار میلیارد تومان، از محل فروش سهامش در شرکت‌های پالایشی 18 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی درآمدزایی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و محاسبات مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 27 آبان) در جلسه علنی و در توضیح گزارش کمیسیون برنامه در مورد طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی (اعاده شده از شورای نگهبان)‌اظهار داشت: با مصوبه نمایندگان مجلس مقرر شد که برای تأمین کالاهای اساسی به 60 میلیون ایرانی یارانه غیرنقدی پرداخت شود به طوری که آنها فقط امکان دریافت کالا را دارند و بر همین اساس 20 میلیون ایرانی ماهی 120 هزار تومان و 40 میلیون ایرانی ماهی 60 هزار تومان یارانه خرید کالای اساسی دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان دو ایراد به مصوبه مجلس وارد کردند افزود: روز گذشته دو جلسه مفصل در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور یکی از اعضای شورای نگهبان و یکی از اعضای دولت داشتیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: یکی از ایرادات شورای نگهبان آن است 60 میلیون نفری که در این طرح عنوان شده مشخص نیستند در حالی که کمیسیون برنامه مشخص کرده است که این 60 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه کالاهای اساسی هستند.

مفتح خاطرنشان کرد: دیگر ایراد شورای نگهبان به این طرح به عدم وجود منابع مالی مطمئن به منظور اجرای طرح است و بر همین اساس ایراد اصل 75 قانون اساسی به آن گرفته است.

وی تصریح کرد: مجلس مصوب کرده که از محل فروش اموال دولتی اعتبار اجرای طرح تأمین کالای اساسی تأمین شود. ولی شورای نگهبان معتقد است که اموالی که مجلس مشخص کرده از سوی دولت به فروش رفته و پول آن هم هزینه شده و عملا پولی برای اجرای طرح وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: دولت برای آنکه حکم قانون بودجه را انجام دهند در چند محل به آن اجازه داده‌ایم تا اموال و دارایی‌هایش را بفروشد که این محل‌ها فروش سهام دولت در بانک‌ها، فروش پالایشگاه‌ها و فروش سهام کارخانجات صنعتی است.

مفتح گفت: حکم اصلی فروش اموال در بودجه سال جاری وجود دارد و هنوز این اموال و دارایی‌ها تمام نشده و باید باقیمانده این اموال را هم بفروشند تا برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی هزینه شود.

وی گفت:‌ 28 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام دولت در بانک‌ها امکان درآمدزایی وجود دارد ضمن اینکه باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی هم امکان درآمدزایی 18 هزار میلیارد تومانی را دارد.

وی گفت:‌دولت می‌تواند 12 هزار میلیارد تومان از محل فروش کارخانجات صنعتی هم درآمد به دست آورد که با این ارقام منابع مالی اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی محقق خواهد شد.