۰ نفر

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

امکان رفع مشکل کسری بودجه با جلوگیری از فرار مالیاتی

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 481968
امکان رفع مشکل کسری بودجه با جلوگیری از فرار مالیاتی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه دولت گفت: اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی قدمی برای جبران کسری بودجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سیدناصر موسوی لارگانی با انتقاد از ادامه فرارهای مالیاتی در کشور و عدم مدیریت این مهم ازسوی مسئولان، گفت: جلوگیری از فرارهای مالیاتی برخی افراد که به‌صورت دلالی و کاذب معاملات میلیاردی انجام می‌دهند، اصلی‌ترین قدمی است که مسئولان نظارتی باید در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور بردارند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود، متاسفانه تنها مالیات کارمندان و تولیدکنندگان به موقع کسر می‌شود درحالی که تولیدکنندگان در شرایط سختی چرخ اقتصاد این کشور را می‌گردانند با این وجود مشمول معافیت‌های مالیاتی خاصی نمی‌شوند.

کمبود پایه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی و معافیت‌های گسترده چالش‌های اصلی نظام مالیاتی

وی راهکار میان مدت و بلند مدت پیشرفت کشور را اصلاح نظام مالیاتی دانست و افزود: اکنون چالش‌های اصلی نظام مالیاتی کشور کمبود پایه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی و معافیت‌های گسترده است.

عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح راهکارهای بهبود نظام مالیاتی، گفت: تجمیع سامانه‌های اقتصادی، وضع مالیات برعایدی سرمایه، استقرار نظام جامع مالیاتی، تعدیل معافیت‌های مالیاتی، وضع مالیات بر مجموع درآمد، رصد معاملات اشخاص حقیقی و اجرای قانون سامانه مودیان است.

لارگانی اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را قدمی برای جبران کسری بودجه امسال دانست و افزود، بسیاری از افراد در حالی از طریق دلالی و بنگاه‌داری غیرمولد به سودهای کلان می‌رسند که هیچگونه مالیاتی نمی‌پردازند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: طرح جامع مالیاتی در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت اجرا شده اما هنوز در سراسر کشور به اجرا نرسیده است.