۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

۳میلیون خانواده فقیر ایرانی هیچ تراکنش بانکی ندارند/ مخالفت ضمنی شورای نگهبان با طرح تامین کالاهای اساسی

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴
کد خبر: 480793
۳میلیون خانواده فقیر ایرانی هیچ تراکنش بانکی ندارند/ مخالفت ضمنی شورای نگهبان با طرح تامین کالاهای اساسی

بهروز محبی با اشاره به ضرورت اصلاح نظامات یارانه ای کشور به نفع طبقات محروم از قرار گرفتن طرح «جاماندگان سهام عدالت» در نوبت بررسی های صحن خبر داد که بعد از اعلام نظر مجلس و تایید شورای نگهبان فرایند ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت آغاز شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم سبزوار با اشاره به راهبردهای غلط کشور در حوزه نظامات یارانه ای گفت: هیچ کجای دنیا، کشوری را پیدا نمی‌کنید که به همه جمعیت دارا و ندار خود به طور یکسان، یارانه‌های نقدی بلند مدت پرداخت کند. برخی از افرادی که یارانه های نقدی دریافت می کنند به قدری تراکنش های مالی بالایی دارند که اساسا متوجه پرداخت 45هزار و 500تومان یارانه نمی شوند. یعنی این رقم در میان تراکنش های نجومی این افراد به حساب نمی آید.  

محبی در ادامه افزود: از سوی دیگر و بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از 3میلیون خانوار دهک هایی پایینی در کشور وجود دارند که از شدت فقر به طور کلی هیچ تراکنش مالی ندارند. یعنی دچار فقر مطلق هستند، نه یارانه دریافت می‌کنند و نه در لیست حمایت های نهادهای امدادی مثل کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس آمارها، هر ماه به ازای هر ایرانی حدود 1میلیون و 700هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. اما این یارانه‌های کلان، راهی به سفره‌های مردم پیدا نمی‌کنند. بخش قابل توجهی از این حمایت‌ها در قالب ارز 4200 تومانی پرداخت می شود تا اقلام اساسی، نهاده، دارو و... با قیمت های مناسب تری به دست مردم برسد، اما یارانه های پرداختی به جای سفره های مردم، راهی جیب سوداگران می شود.

بی توجهی دولت به حذف تدریجی یارانه بگیران برخوردار

محبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چرا این روند غلط در پرداخت یارانه ها همچنان تداوم دارد؟ گفت: بر اساس قانون بودجه سنواتی سالهای قبل دولت در یک روند تدریجی باید هر سال بخشی از یارانه دهک‌های برخوردار را حذف و منابع آن را به حمایت از دهک های پایینی تخصیص می داد. اگر بر اساس قانون این کار انجام می شد، سالانه بین 15 تا 20هزار میلیارد تومان منابع جدید آزاد می شد که بنا به دلایل سیاسی و جناحی این ضرورت قانونی هرگز اجرایی نشده است.

او در ادامه افزود: درخواست ما از رییس جمهور آن است که در کوتاه ترین زمان ممکن یارانه های نقدی 16میلیون نفر متعلق به 2دهک بالایی را قطع و از آن برای حمایت های معیشتی از طبقات محروم استفاده کنند. بر این اساس طرح ثبت نام دوباره از جاماندگان سهام عدالت که بررسی های دقیق آن در کمیسیون اقتصادی انجام شد در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار دارد تا بلافاصله پس از اعلام نظر نمایندگان در مسیر اجرا قرار بگیرد.

کمیسیون برنامه ایرادات طرح تامین اقلام اساسی را برطرف خواهد کرد

نماینده مردم سبزوار درباره مخالفت ضمنی شورای نگهبان با طرح تامین اقلام اساسی آیا مجلس همچنان نسبت به پیگیری این طرح اصرار دارد؟ گفت:مخالفت شورای نگهبان با طرح توزیع اقلام اساسی هنوز رسمی اعلام نشده است. هنوز زود است،حکمی درباره سرنوشت نهایی طرح صادر شود.البته آقای کدخدایی پیش بینی را اعلام کردند و حتی در صورت ایراد مبتنی بر اصل75 نیز، کمیسیون برنامه و بودجه به سرعت ایرادات را برطرف خواهد کرد.

محبی در پاسخ به این پرسش دیگری در این باره که چرا علی رغم مخالفت اکثر کارشناسان و ایرادات شورای نگهبان، مجلس بر روی اجرای این طرح اصرار دارد؟ گفت: نمایندگان دغدغه‌های کارشناسان در خصوص طرح معیشتی مجلس را درک و تلاش می کنند تا طرح بدون تبعات تورمی، رانت، فساد و... به سرانجام برسد. تبدیل اعتباری کارت های الکترونیکی به جای پول نقد و تامین منابع مورد نیاز طرح بدون استقراض دولت در راستای همین هشدارهای کارشناسی انجام شد.

او در ادامه افزود: از طرف دیگر، مجلس بر اساس میثاقی که با ملت دارد باید نسبت به مشکلات معیشتی مردم محروم واکنش نشان دهد. بنابراین اصرار مجلس برای اجرای این طرح به دلیل وضعیت دشواری است که برخی دهک ها با آن روبه رو هستند. ضمن اینکه در بطن این طرح امکان ثبت نام دوباره برای آن دسته از خانواده هایی که واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند اما بنا به هر دلیلی قبلا نتوانسته اند، ثبت نام کنند نیز فراهم شده است.