۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

همسایگان ظرفیت مناسبی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۴۰
کد خبر: 479007
همسایگان ظرفیت مناسبی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همسایگان همواره که از اولویت‌های سیاست خارجی بوده‌اند و ظرفیت‌های خوبی برای مقابله با تحریم به شمار می‌روند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانات رهبرانقلاب اسلامی درباره انتخابات آمریکا تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند استراتژی آمریکا همیشه بر علیه جمهوری اسلامی بوده و اینکه بوش، اوباما، ترامپ یا بایدن رییس جمهور آمریکا شوند، تفاوتی در سیاست‌های آنها علیه جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: دو حزب دمکرات و جمهوری خواه آمریکا در این سال‌ها نشان دادند که سیاست‌های یکسانی در قبال جمهوری اسلامی دارند و فقط تاکتیک‌های آنها در اجرای این سیاست‌ها متفاوت است.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی توسعه همکاری با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه ای را از راهکارهای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا عنوان کرد و گفت: توسعه روابط با همسایگان و بویژه کشورهایی همچون عراق و افغانستان با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی از ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار مهم است و دو کشور بازار بسیار مهم و مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: طی روزهای گذشته نمایندگان لایحه موافقت‌نامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل را تصویب کردند که بر اساس آن جمهوری اسلامی، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان روابط خود را در حوزه حمل و نقل دریای خزر توسعه می‌دهند.

مالکی با بیان اینکه این معاهده بین دولت‌های ساحلی خزر مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل است و می‌توان این راهبرد و سیاست را بین همه کشورهای همسایه توسعه داد، ‌افزود: در دیداری که اخیرا اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه داشتند، هم وزیر امور خارجه و هم نمایندگان ‌به این نکته تاکید داشتند که از ظرفیت همسایگان و کشورهای منطقه برای برون رفت از شرایط فعلی تحریمی استفاده شود.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه هر چقدر این مدل همکارها با کشورهای همسایه توسعه یابد، منجر به کاهش اثرگذاری تحریم‌ها خواهد شد، ‌گفت: نکته مهمی که در توسعه همکاری با کشورهای همسایه باید مد نظر قرار گیرد این است که این امر منجر به توسعه اشتغال و و رونق بازار کار در مرزهای کشور شده و علاوه بر آثار اقتصادی و غیراقتصادی در این مناطق، اثرات اقتصادی آن به شهرهای مرکزی کشور نیز سرایت خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تکیه به توان داخلی را از دیگر راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا برشمرد و گفت: یکی از اشتباهاتی که از همان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، کشور مرتکب شد، عدم تکیه بر ظرفیت‌های داخلی بود. جمهوری اسلامی کشور بسیار ثروتمندی است و استفاده از ظرفیت‌های داخلی می تواند نقش موثری در مقابله با تحریم‌های آمریکا داشته باشد.