۰ نفر

سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس؛

مسئولیت مستقیم وزیر اقتصاد در نزولی شدن شاخص/ برخی جریانات در حال دلالی مدرن در بورس هستند

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 477820
مسئولیت مستقیم وزیر اقتصاد در نزولی شدن شاخص/ برخی جریانات در حال دلالی مدرن در بورس هستند

مجتبی یوسفی معتقد است؛ زمانی که مسئولان اقتصادی اعلام می‌کنند، قرار است عرضه اولیه صورت گیرد، باید این عرضه به صورت واقعی انجام شود نه اینکه برخی زیر مجموعه‌های شرکت‌های حاضر در بورس، تحت عنوان عرضه اولیه ارائه شوند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به مطالبات سهامداران خرد برای افزایش شفافیت در بورس گفت: این روزها هم صاحبان سهام عدالت و هم اشخاص حقیقی که با در باغ سبز مسئولان وارد بازار سرمایه شده‌اند، ابهامات بسیاری دارند. اصلی‌ترین مطالبه سهامداران از مسئولان، شفافیت و برنامه‌ریزی مناسب است. بر اساس بررسی‌ کارشناسی، بیش از 70درصد از کسانی که وارد بورس شده‌اند با سرمایه خرد حدود 10میلیونی وارد این بازار شده‌اند. بنابراین بخش اصلی مخاطبان بورس را مردم دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دهند.

یوسفی در تشریح اصلی‌ترین مشکلات بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابهام نخست، شفاف نبودن فعالیت‌های خود سازمان بورس و اوراق بهادار و زیرمجموعه‌های این سازمان است. در واقع، برخی شرکت‌های کارگزاری برای جمع‌آوری سرمایه‌های مردم و جهت‌دهی به سرمایه‌گذاری‌ها وارد بورس شده‌اند که نظارت درستی بر روی فعالیت‌های آنان وجود ندارد. بر اساس برخی اعداد و ارقام که به دست من رسیده تا به امروز بیش از 13هزار میلیارد تومان، سهام عدالت فروخته شده است.

او افزود: مشخص نیست این سهام به چه قیمتی فروخته شده؟ کدام شرکت‌ها این سهام را خریده‌اند؟ شرکت‌های کارگزاری که در نقش واسطه و دلال معاملات سهام عدالت را هدایت کرده‌اند، چه نام و نشانی دارند؟ و سایر پرسش هایی از این دست که این روزها صاحب نظران و کارشناسان مطرح می‌کنند، اما پاسخی به آنها داده نمی‌شود.

به گفته این نماینده مجلس؛ زمانی که تجربه تلخ موسسات غیر مجاز پیش روی اقتصاد کشور است، باید به کارشناسان حق داد که نسبت به این فضای پُر از ابهام نگران باشند.

سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس همچنین گفت: اگر از ابتدا، دسته‌بندی مناسبی از شرکت‌های پُر ریسک، ریسک متوسط و کم ریسک برای مردم انجام شده بود، امروز شاهد این حجم از خسارت به سرمایه‌های خرد نبودیم. از سوی دیگر، مردم برای حضور در بازار سرمایه باید مجهز به مهارت‌های لازم می‌شدند که به هیچکدام از این ضرورت‌ها توجه نشد. این در حالی است که برخی جریانات در بازار سرمایه در حال دلالی مدرن هستند و سود سرشار خود را از طریق تاراج دارایی‌های خرد مردم تامین می‌کنند.

 در این زمینه بخوانید:

او افزود: ردپای این عدم شفافیت در جریان عرضه‌های اولیه که گفته شده از 5هزار و 300 میلیارد تومان به 25هزار میلیارد تومان رسیده به طور مشخص پیداست. هرچند از سوی مسئولان اعلام شد که این عرضه اولیه شرکت‌ها واقعی است، اما برخی اطلاعات مستند نشان می‌دهد که برخی زیر مجموعه‌های شرکت‌های حاضر در بورس و برخی شرکت‌های خصولتی که به برخی نهادهای با نفوذ هم مرتبط هستند به عنوان عرضه اولیه به بازار سرمایه معرفی شده اند.

متولیان بورس در نزولی شدن شاخص ها مسئول هستند

نماینده مردم اهواز در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چه اندازه ناهماهنگی وزارت اقتصاد با سایر بخش های اقتصادی را در نزول شاخص‌ها دخیل می‌دانید، گفت: ناهماهنگی میان وزارت اقتصاد و سایر بخش‌های اقتصادی که یک نمونه آن در مرداد ماه و قبل از عرضه دارا دوم، رسانه‌ای شد، شاخص را در مسیر دوره‌ای از نوسانات پی در پی و بی اعتمادی عمیق قرار داد. ضمن اینکه فقدان شفافیت در کنار سوءمدیریت‌ها و ناهماهنگی ها باعث شد تا فرایند اطلاع رسانی و سیگنال دهی به بازار سرمایه که طبیعتا باید از سوی وزارت اقتصاد و به وسیله رسانه‌های رسمی انجام گیرد به دست چند کانال تلگرامی و اینستاگرامی بیفتد.

یوسفی خاطرنشان کرد: چنانچه اصلاح این ضرورت ها مورد توجه قرار نگیرد، همانطور که کارشناسان اقتصادی نیز هشدار داده‌اند، تکرار تجربه تلخ موسسات غیر مجاز در بورس دور از ذهن نیست. فاجعه‌ای که باعث شد بانک‌های خصوصی در غیاب نظارت دقیق و پایش مستمر نهادهای مسئول، سرمایه‌های خرد مردم را جذب کرده و بر باد دهند. در نهایت نیز دولت ناچار شد از بیت‌المال و از منابع بانک‌های دولتی و در واقع از جیب مردم، بهای سوءمدیریت وزارت اقتصاد را پرداخت کند.