۰ نفر

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داد؛

طرح تخصیص ۲۰۰متر زمین رایگان به ۵دهک در مسیر بهارستان/ تنها افراد فاقد مسکن می‌توانند در طرح ثبت‌نام کنند

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳
کد خبر: 476922
طرح تخصیص ۲۰۰متر زمین رایگان به ۵دهک در مسیر بهارستان/ تنها افراد فاقد مسکن می‌توانند در طرح ثبت‌نام کنند

محمدصالح جوکار از بررسی مقدماتی طرحی در مجلس خبر داد که بر اساس آن به هر خانواده فاقد زمین یا مسکن در 5 دهک پایینی جامعه، 200متر زمین رایگان تخصیص داده شود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در پاسخ به اینکه طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: طرح تخصیص 200 متر زمین رایگان به 5 دهک پایینی، هنوز در مرحله بررسی‌های تخصصی و امکان سنجی قرار دارد. در واقع اخبار این طرح دیروز از بطن جلسات نمایندگان با کارشناسان به بیرون درز کرد و برخی خبرنگاران از آن آگاه شدند. در شرایط فعلی نمایندگان در نشست‌های تخصصی در حال بررسی این امکان هستند که آیا می‌توان همه استان‌ها از جمله تهران، گیلان، مازندران و ... را نیز درگیر این طرح کرد یا تنها برخی استان‌ها ظرفیت عملیاتی ساختن طرح را دارند؟

جوکار در تشریح جزئیات بیشتری از این طرح گفت: مخاطب این طرح، 5 دهک پایینی جامعه است. آن دسته از افرادی که تا به حال زمین یا مسکن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند و بعد از ارزیابی‌های کارشناسی در لیست دریافت 200 متر مربع زمین قرار بگیرند. در واقع اغلب طرح‌های مسکن در کشورمان با محوریت دولت، طراحی و اجرا می‌شوند. درحالی‌که رونق واقعی در صنایع مرتبط با مسکن تنها زمانی محقق می‌شود که مردم در فرایند ساخت‌وساز مشارکت فعالی داشته باشند. از این منظر، سپردن تکالیف قانونی ساخت مسکن به دولت، تنها وضعیت مسکن را بحرانی‌تر خواهد کرد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه افزود: بررسی‌های دقیق آماری نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از دهک‌های محروم، توانمندی لازم برای مشارکت در طرح‌های مسکن فعلی را ندارند. برای هر کدام از این طرح‌ها، سرمایه‌گذاری‌های نقدی فراوانی لازم است که عموم مردم، امکان تامین این میزان نقدینگی را ندارند. اما اگر به خانواده‌هایی که فاقد مسکن و زمین هستند،200متر زمین تخصیص با مجوز ساخت 4 واحد مسکونی داده شود با همین متراژ زمین می‌توان برای اعضای یک خانواده، منازل مسکونی آبرومند ایجاد کرد، بدون اینکه دولت دخالتی در ساخت‌وساز و سایر موارد اجرایی داشته باشد.

او همچنین گفت: برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح از یک طرف لازم است تا طرح‌های هادی روستاها اصلاح شوند و از سوی دیگر بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بستر مناسب برای اجرای موفقیت‌آمیز این طرح را فراهم کنند. این موارد در حال جمع‌بندی است و بعد از بررسی‌های تخصصی طرح به زودی راهی صحن می‌شود تا به صورت کارشناسی در خصوص آن بحث و تبادل نظر شود. ضمن اینکه این ایده حتی ابعاد فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی دارد که باید بررسی شوند.

 در این زمینه بخوانید:

گرانی مرغ به دلیل دو نرخی شدن نهاده‌ها است

کشف قیمت خودرو در بورس مشکل‌ساز خواهد شد

نباید بار ساخت مسکن را بر دوش دولت سوار کرد

جوکار در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که با توجه به اینکه کارشناسان، ایرادات زیادی نسبت به طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن وارد دانسته‌اند، آیا می‌توان این طرح را به عنوان طرح جایگزین مجلس در حوزه مسکن فرض کرد؟ گفت: هرچند طرح جهش تولید مسکن از نظر زمانی جلوتر از این طرح قرار دارد، در نهایت هر کدام از طرح‌ها که زمینه مشارکت بیشتر مردم در فرآیند ساخت‌وساز را فراهم کند به نظرم اولویت بیشتری خواهد داشت. بعد از ارائه طرح باید ببینیم واکنش نمایندگان و کارشناسان اقتصادی نسبت به ابعاد مختلف طرح چگونه است تا بعد بهتر بتوان در خصوص آن قضاوت کرد.

نماینده مردم یزد ضمن تاکید بر ضرورت حل عاجل مشکل مسکن خانواده‌ها گفت: بدون تردید، مردم مشکلات زیادی در تامین مسکن دارند. از جمله وظایف مهم حاکمیت‌ها نیز پاسخگویی به مطالبات به حق مردم است. اما اگر قرار باشد همه بار این وظیفه حاکمیتی به دوش دولت سوار شود، تجربه ثابت کرده، دولت‌ها نمی‌توانند یک چنین نقش مهمی را ایفا کنند. زمانی که با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی، زمین به صورت رایگان در اختیار خانواده‌هایی که فاقد مسکن یا زمین هستند قرار بگیرد، مردم با کمک اقوام، دوستان و نزدیکانشان به صورت تدریجی اقدام به ساخت مسکن خواهند کرد.

جوکار در ادامه خاطرنشان کرد: شاید در گام‌های نخست، مردم حتی منزل مسکونی کاملی نیز نتوانند بسازند، اما بر اساس یک نقشه راه مشخص که توسط نهادهای مسئول تایید می‌شود، می‌توانند مرحله به مرحله، حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهند و خانه خود را تکمیل کنند. مهمترین ویژگی و هدف این طرح افزایش مشارکت مردم در صنعت ساخت و ساز است. معتقدم این هدف نیز تنها در صورتی به طور واقعی محقق می‌شود که مردم صاحب زمینی برای ساخت خانه باشند.