۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

هیچ مانع قانونی بر سر راه لغو تحریم تسلیحاتی وجود ندارد

۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبر: 474581
هیچ مانع قانونی بر سر راه لغو تحریم تسلیحاتی وجود ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در ٢٧مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهند شد، گفت: هیچ مانعی بر سر راه این موضوع به جهت قانونی و حقوقی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا، وحید جلال زاده با اشاره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در هفته آتی، گفت: پنج سال پس از برجام و بعد از اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران باید طبق توافق کشورهای امضا کننده تحریم‌های تسلیحاتی در خرید و فروش برداشته شوند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا پس از اینکه از برجام خارج شد تمام تلاش خود را انجام داد تا کشورهای دیگر را نیز متقاعد به خروج از برجام کند، افزود: خوشبختانه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایران دوراندیشی‌های بسیاری برای حفظ برجام داشته است، تصریح کرد: اروپایی‌ها نیز با توجه به منافع خود در تلاش برای حفظ برجام بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این بودند که برجام را با شکست مواجه کنند، گفت: متاسفانه به خاطر بدعهدی‌های آمریکا و بدعهدی‌های اروپایی‌ها منافع اقتصادی برجام برای جمهوری اسلامی ایران تقریبا صفر  شده است.

جلال‌زاده با بیان اینکه به قول آقایان وزارت خارجه ما همچنان از منافع سیاسی برجام بهره‌مند هستیم، افزود: آمریکایی‌ها پس از آنکه از برجام خارج شدند، چشم خود را به همین تحریم‌های تسلیحاتی دوخته بودند تا آن را با شکست مواجه کنند.

وی ادامه داد: تقریبا دو ماه گذشته بود که آمریکایی‌ها در شورای عالی امنیت ملی دوباره بحث تمدید تحریم‌ها را مطرح کردند که این بار حتی اروپایی‌ها نیز در کنار ترامپ نایستادند و آمریکا با شکست مواجه شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در ٢٧ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی از روی ایران برداشته خواهند شد، گفت: هیچ مانعی بر سر راه این موضوع به جهت قانونی و حقوقی نبوده و آمریکا باز هم از قدرت قلدری و یکجانبه‌گرایی خود استفاده خواهد کرد و کشورها را تهدید به تحریم خواهد کرد.

جلال زاده با بیان اینکه اکنون نیز نقل و انتقال پول برای ایران به سختی انجام می‌شود، افزود: برداشتن تحریم‌های مذکور هیچ صورت بیرونی نخواهد داشت.

وی افزود: ما طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر نباید تحریمی داشته باشیم اما  آمریکا طبق خصومتی که با ایران دارد تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند‌؛  به لحاظ بین‌المللی بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران لغو شده اما قدرت لابی‌گری آمریکا اجازه پایان تحریم‌ها را نمی‌دهد.