۰ نفر

قالیباف: امروز دچار تورم در بخش قانون هستیم

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 474122
قالیباف: امروز دچار تورم در بخش قانون هستیم

قالیباف گفت: اولویت مجلس شورای اسلامی رسیدگی به اجرای سریع و صحیح قوانین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست جمع بندی سفر به سیستان و بلوچستان با حضور فرمانداران ۲۳ شهرستان سیستان و بلوچستان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی استان ، گفت: طبق توصیه‌های امیرالمومنین به مالک اشتر، حق نداریم استان‌های محروم را به دلیل دور بودن و به چشم نیامدن فراموش کنیم.

او با قدردانی از مهمان‌نوازی گرم مردم در سراسر این استان افزود: ظرفیت‌های نهاد مجلس را برای کمک به نمایندگان در راستای حل مشکلات پای کار آورده‌ایم تا نمایندگان فقط از توان شخصی خود استفاده نکنند.

قالیباف گفت: در مجلس یازدهم استان های سیستان و بلوچستان و  خوزستان از استان های کم نظیر ما هستند اما همچنان در شاخص هایی مثل آب، سلامت و آموزش و پرورش کمبودهایی داریم که نشان دهنده ضعف در نظارت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز دچار تورم در بخش قانون هستیم و اولویت مجلس شورای اسلامی رسیدگی به اجرای سریع و صحیح قوانین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم مصمم است سال آینده اصلاح ساختار بودجه را آغاز کند که  اساس حل مشکلات اقتصادی و تورم، اصلاح ساختار بودجه است.

قالیباف تاکید کرد: بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اصلاح ساختار بودجه باید در سال ۱۴۰۰ در دستور دولت و مجلس قرار بگیرد بنابراین مجلس یازدهم مصصم به اصلاح ساختار بودجه است.

او در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی در سیستان و بلوچستان گفت: باید توجه به استان‌های محروم در بودجه‌ریزی افزایش یابد.

رئیس مجلس گفت: در بخش قانون، کمبود نداریم پس اولویت مجلس یازدهم، نظارت است.

عقب ماندگی در سیستان و بلوچستان غیر قابل قبول است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عقب ماندگی در سیستان و بلوچستان غیر قابل قبول است گاها نکاتی را می‌بینیم که این عزیزان در کنار آب هستند اما تشنه. لذا اینجا نشان می‌دهد که ضعف در نظارت است.

قالیباف ادامه داد:استان سیستان و بلوچستان نسبت به شاخص‌هایی که مابقی استان‌های کشور دارند، غیر قابل قبول و عقب مانده است و مجلس به عنوان نهادی که راس امور است نباید از این موضوعات غفلت کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه شاخص‌های پیشرفت در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور اصلا قابل قبول نیست، گفت: ساختار غلط بودجه و کسری بودجه ما را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرده است. اصلاح ریشه‌ای مشکلات اقتصادی در اصلاح بودجه است.

او گفت: هرکجای این استان را نگاه می‌کنیم میبینیم که این استان ظرفیت‌های بیشماری دارد و در کنار این مزیت‌ها مردم این استان مردم نجیب،شریف، صبور، کم توقع و قانع هستند که با این سختی‌ها این موضوعات را تحمل می‌کنند لذا این مسئله خود بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه نظارت را بر قانوگذاری دارای اولویت می‌دانیم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما ضعف‌های نظارتی است. در قانون‌گذاری بیشتر با تورم قوانین و غیر اجرایی بودن قوانین یا معطل گذاشتن قوانین روبه‌رو هستیم و با نظارت به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه امام علی به مالک اشتر می‌فرمایند برای دورترین مسلمانان، همانند نزدیک‌ترین آنان، سهمی مساوی وجود دارد و "تو مسئول رعایت آن هستی"، اضافه کرد: حق نداریم استان‌های محروم را به دلیل دور بودن و به چشم نیامدن فراموش کنیم. سیستان و بلوچستان، سرزمین گنج‌های پنهان است، ولی مردم به ضروریات زندگی مثل آب و بهداشت و آموزش عمومی دسترسی ندارند.

قالیباف با بیان اینکه هر گوشه از سیستان و بلوچستان پر است از فرصت پیشرفت؛ ریشۀ همۀ مشکلات ما سوء‌مدیریت است نه تحریم، تصریح کرد: هر گوشه از سیستان و بلوچستان را ببینیم، فرصتی بزرگ برای پیشرفت یافت خواهد شد. کشاورزی و معدن و ترانزیت و دریا و موضوعات دیگر از فرصت‌های ویژه استان برای پیشرفت هستند.

او با بیان اینکه یکی از ثمرات نظارت میدانی این است که می‌فهمیم چه تصویب کرده‌ایم و چه اجرا شده است، ادامه داد: مدیران اجرایی می‌دانند که بدون حضور عملیاتی، نمی‌توان انتظار داشت کار پیش برود.

قالیباف با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه را با توجه به نیاز‌های محلی خواهیم نوشت و نیاز‌های ملی را هم درنظر خواهیم داشت، اضافه کرد: باید از آرزونویسی‌های غیرقابل اجرا در برنامه‌های توسعه پرهیز کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ریشه همۀ مشکلات کشور، سوء‌مدیریت است نه تحریم، اظهار داشت: با صد میلیارد دلار درآمد سالانه هم کسری بودجه داشتیم و حالا هم که کاهش درآمد داریم دچار همان مشکل هستیم. چشممان فقط به ردیف بودجه‌های دولتی نباشد. ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی می‌تواند به رفع مشکلات مردم در این شرایط سخت کمک کند.

محمدباقر قالیباف پس از جلسه  جمع‌بندی دو روزه نظارت میدانی خود از استان در یادواره شهید شوشتری شرکت و سپس به تهران باز می‌گردد.