۰ نفر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

آرایش اقتصادی و سیاسی کشور متناسب با شرایط تحریمی نیست/ نقشه راه تجارت نیازمند بازنگری است

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
کد خبر: 473822
آرایش اقتصادی و سیاسی کشور متناسب با شرایط تحریمی نیست/ نقشه راه تجارت نیازمند بازنگری است

ابوالفضل عمویی معتقد است که آرایش سیاسی و اقتصادی کشور متناسب با شرایطی تحریمی نیست و ایران با تغییر نقشه راه تجارت خارجی باید آن‌دسته از کشورهایی که با تحریم‌های آمریکا همراهی نمی‌کنند را در مرکز مناسبات راهبردی و تجاری خود قرار دهد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به هدف اصلی آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی، گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه 18بانک و نهاد مالی ایرانی، همانند تحریم‌های قبلی در ادامه روند ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران طی‌ دهه‌هاست. با توجه به اینکه روند کلی تراکنش‌های مالی جمهوری اسلامی قبلا از سوی آمریکایی ها به طور یکجانبه و غیرقانونی مسدود شده، مهمترین موارد استفاده از این بانکها در راستای تامین نیازهای بشردوستانه مثل تامین دارو و مواد غذایی بود. این نوع تحریم‌ها غیرقانونی و ضد انسانی است که بدون شک ادعاهای آمریکایی‌ها در خصوص عدم محدودسازی نیازهای دارویی و غذایی ایران را نقض می‌کند و نشان می‌دهد که مشکل اصلی ایالات متحده، مقاومت مردم ایران است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چند ماه قبل «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به نقطه ای رسیده که ایده جدید و فکر تازه ای، برای آن نمی توان متصور شد. بر اساس اظهارات مقامات اقتصادی آمریکا، تمام نمونه‌های تحریمی ممکن، علیه ایران اعمال شده  است. در واقع روندی که از آن زمان تا به امروز  طی شده، استفاده از عناوین جدید برای تحریم‌هاست. بنابراین نقطه کانونی تحریم‌های جدید، تبلیغات و جنگ روانی با بازارهای اقتصادی کشور است.

او با تاکید بر اینکه اقدامات تحریمی آمریکا از منظر حقوق بین الملل هیچ پایه و اساسی ندارد گفت: در چهارچوب تحریم‌ها، آمریکا به صورت یک جانبه و غیر قانونی اعلام کرده که کلیه تراکنش‌های مالی به مقصد ایران باید رصد و از آن جلوگیری شود. هر کشور، نهاد یا سازمانی که از این تحریم‌های ظالمانه تبعیت نکند با جریمه‌های سنگین روبه رو خواهد شد.

او افزود: عناوین جدید برای تحریم بانک‌های ایرانی، اثر مستقیمی از نظر حقوقی بر بانک‌های ایرانی ندارد و فقط آنها را در چهارچوب عناوین جدید مورد تحریم قرار می‌دهد.

عمویی با اشاره به این که دولت آمریکا از یک طرف اعلام می‌کند که آماده حل مشکلات گذشته با ایران است و از طرف دیگر بر آتش تحریم‌ها علیه مردم ایران می‌دمد، گفت: برخلاف ادعاهای دولت آمریکا در خصوص اصلاح رفتارها و روندهای اشتباه گذشته که اعلام می‌کند؛ آماده ایجاد مناسبات تازه و حل مشکلات با ایران است، چنین تصمیمات ظالمانه و غیرانسانی برخلاف رویه‌های حقوق بین‌الملل و منافع کلی مردم ایران است، البته نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در اظهاراتشان صادق نیستند. ضمن اینکه بدون تردید این رفتارها در ذهن تک تک ایرانیان باقی خواهد ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا آرایش راهبردی اقتصاد کشور برای مواجهه با این شرایط تحریمی را موثر می‌دانید؟ گفت: برای مواجهه با تحریم‌های آمریکا، نیاز داریم تا به صورت جدی، آرایش جدیدی را در نظام اقتصادی و سیاسی کشور به کار بگیریم که اولا پویاتر و فعالانه‌تر باشد و ثانیا بتواند اثرگذاری مخرب تحریم‌ها را مدیریت کند.

به گفته این نماینده مجلس؛ در این چهارچوب سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر  اقتصاد مقاومتی در کنار تغییر نقشه راه تجارت کشور به نحوی که تمرکز آن بر روی کشورهایی باشد که با تحریم های ایالات متحده همراهی نمی‌کنند، راهبردهایی است که جمهوری اسلامی ایران می تواند برای بی اثر ساختن خطر تحریم های اقتصادی در دستور کار قرار دهد. در کنار این موارد موضوع تکیه بر توان داخلی و رشد پایدار درونزا مساله مهم دیگری است که باید به کار گرفته شود تا نظام تحریمی علیه ایران را یا بی اثر یا کم اثر کند.