۰ نفر

سیدالبرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

مجلس با هر نوع خلق پول جدید و افزایش نقدینگی مخالف است/ صندوق پروژه‌ مسکن به صورت متر مربع-واحدی در بورس ارائه خواهد شد

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹
کد خبر: 472809
مجلس با هر نوع خلق پول جدید و افزایش نقدینگی مخالف است/ صندوق پروژه‌ مسکن به صورت متر مربع-واحدی در بورس ارائه خواهد شد

سید البرز حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر، قریب به 3هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد گفت: بخش اصلی این نقدینگی به دلیل تسهیلات تکلیفی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی از سوی بانک‌ها تزریق و باعث افزایش نقدینگی و توسعه پایه پولی شده است.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ در شرایطی که همچنان انتقادات نسبت به طرح جهش تولید مسکن از سوی کارشناسان اقتصادی ادامه دارد، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بازگشت طرح جهش تولید و ساخت مسکن به کمسیون برای بررسی بیشتر می‌گوید: بعد از تصویب دوفوریت طرح و ایرادات کارشناسان اقتصادی درباره نحوه تامین منابع مالی طرح و موضوع قیمت گذاری‌ها، این طرح مجددا به کمیسیون عمران بازگشت. طی دو هفته گذشته، طرح در کمیسیون بررسی شد و ابهاماتی که ممکن بود شورای نگهبان  روی آنها دست بگذارد، با حضور کارشناسان شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر بعد از رفع ابهامات، طرح آماده است تا بعد از پایان تعطیلات مجلس راهی صحن شود تا در خصوص بند به بند، ماده به ماده و تبصره به تبصره آن بحث و تبادل نظر شود.

سید البرز حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ابهامات و ایراداتی که از سوی کارشناسان و تحلیلگران در خصوص تامین مالی و تامین زمین مطرح شده، مبتنی بر این استدلال کلی است که منابع مالی متصور در درون طرح، مثل صندوق توسعه مسکن، پول جدید خلق خواهد کرد، پایه پولی را توسعه می‌دهد، نقدینگی را افزایش می‌دهد و موارد دیگری از این دست که از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده است. در راستای این نگرانی ها مجلس در جریان اصلاح این طرح تلاش کرده تا به گونه‌ای برنامه ریزی شود که توسعه پایه پولی رخ ندهد و منابع مورد نیاز این طرح بر اساس منابع موجود تدارک دیده شود. 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه افزود: موضوع دیگری که باعث انتقاد شده، بحث تسهیلاتی است که بانکها در جریان این طرح، مکلف به پرداخت آن شده‌اند. بانک مرکزی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، از سال 92 به کلیه بانکهای خصوص و غیر خصوصی ابلاغ کرده که 20درصد از تسهیلات خود را برای تولید مسکن تخصیص دهند، ولی این اتفاق از سال 92 تا به امروز انجام نشده است. بر اساس آمار، کمتر از 7درصد از تسهیلات تکلیفی بانک ها به بخش ساختمان ورود کرده، آن هم نه برای مسکن، بلکه برای پروژه های عمرانی، پل، مترو و... تخصیص پیدا کرده است. 

نماینده مردم خدابنده در مجلس همچنین تاکید کرد: در کنار این مباحث، صندوق پروژه‌ها هم در این طرح دیده شده‌اند که یک ظرفیت جدید در حوزه مسکن ایجاد خواهد کرد که به صورت متر مربع ، واحدی در بورس ارائه خواهند شد. پروژه به صورت مشارکتی با استفاده از سرمایه های خرد پیش می‌رود و بعد از پایان پروژه،کار صندوق هم به پایان می‌رسد. صندوق پروژه‌ها علاوه بر تامین مالی پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را برای صاحبان سرمایه ابجاد می کند. 

 حسینی با اشاره به مشکل افزایش نقدینگی در جامعه گفت: در حال حاضر، قریب به 3هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که بخش اصلی این نقدینگی به دلیل تسهیلات تکلیفی است که در حوزه های مختلف اقتصادی تزریق شده است. اگر از ابتدا بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و قانون عمل می‌شد و همان 2درصد مصوب را وارد بخش مسکن می‌کردند، امروز مشکلات مسکن به چنین شرایط حادی نمی رسید.  

سخنگوی کمیسیون عمران در بخش دیگری از اظهاراتش درباره طرح مالیات از خانه های خالی گفت: ظاهرا شورای نگهبان ایراداتی نسبت به طرح مالیات از خانه‌های خالی مطرح کرده که همین موضوع باعث برگشت طرح به مجلس شده است. به نظر می‌رسد در بحث مالیات از خانه‌های خالی، دقت نظری مورد نیاز است تا نقدینگی و پول از بخش مسکن به بازارهای موازی و پرنوسان مثل سکه و طلاو...کوچ نکند. بنابراین اگر بخواهیم چکشی با موضوع مالیات از خانه‌های خالی برخورد کنیم، بسیاری از سرمایه‌گذاران این بخش فراری خواهند شد.

نماینده مردم خدابنده در پایان گفت: برخی از نمایندگان معتقدند که منابع مالی برآمده از این طرح به اندازه‌ای نیست که دردی از مشکلات دوا کند، اما از این منظر که این طرح باعث شناسایی و ساماندهی خانه های خالی می‌شود می توان از آن بهره برد. اگر قرار باشد به صورت سلبی با بحث مالیات از خانه‌های خالی برخورد شود، بدون تردید باعث خروج سرمایه های عمومی از این بخش خواهد شد.