۰ نفر

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛

سهم بودجه وزارت گردشگری نصف وزارتخانه‌های دیگر است

۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۳
کد خبر: 470722
 سهم بودجه وزارت گردشگری نصف وزارتخانه‌های دیگر است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از نمایندگان، دولت و سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم تا در بودجه۱۴۰۰ به بودجه این وزارتخانه توجه ویژه کنند و نباید یک وزارتخانه نسبت به آخرین وزارتخانه کشور تنها نصف بودجه را در اختیار داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نشست امروز خود در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، در تشریح مطالب مطروحه در این جلسه گفت: اقدامات این وزارتخانه تاکنون در هر سه بخش برای نمایندگان تشریح و اعلام شد، حوزه گردشگری ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در کشور دارد.

وی با بیان اینکه همچنین آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا طی این مدت به صنعت گردشگری و وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه به طور کامل برای نمایندگان تشریح شد، افزود: ۳۴ هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی در کشور وجود دارد و از سوی دیگر ما دائماً با مطالبات مردم و نمایندگان مجلس درباره چرایی رها شدن و عدم رسیدگی به این آثار تاریخی مواجه هستیم که مطالبه به حقی است زیرا بحث میراث فرهنگی، هویت یک کشور است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: کل بودجه ما در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۸۵ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم که در صورت تقسیم این مبلغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت ملی در کشور، سهم هر کدام از این آثار در سال بابت مرمت و نگهداری ۶ میلیون تومان می شود که این رقم کافی نیست.

*سرمایه‌های مردمی به کمک حفظ آثار تاریخی و صنعت گردشگری آمده

وی تاکید کرد: ما باید یکسری از آثار تاریخی را رها کرده و بودجه خود را تنها بر روی آثار تاریخی دیگر معطوف کنیم ضمن آنکه اگر می‌خواستیم با این بودجه آثار میراث فرهنگی کشور را حفظ کنیم تاکنون هیچ چیزی از این آثار تاکنون باقی نمانده بود بنابراین ما با استفاده از ظرفیت و سرمایه مردمی سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده‌ایم. بهره‌برداری از بناهای ذیل بناهای ارزشمند مانند تخت جمشید، مسجد جامع اصفهان، میدان نقش جهان و ... را با استفاده از ظرفیت قانونی به مردم ارائه شده و با این بودجه آثار مرمت و تبدیل به محل‌های گردشگری شده است.

مونسان بیان کرد: با توجه به ظرفیت خوب کشورمان در بحث گردشگری و افزایش اشتغال باید کارهای زیرساختی هم انجام شود، روستاهای هدف گردشگری بسیاری وجود دارد که با این بودجه‌های اندک عملیاتی کردن آن‌ها امکان‌پذیر نیست اما متاسفانه همه ظرفیت‌های گردشگری ایران را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنند در صورتی که عملکرد این وزارتخانه تاکنون در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به بودجه محدود بسیار خوب بوده و این موضوع هم مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از نمایندگان، دولت و سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم تا در بررسی بودجه سال 1400 بودجه این وزارتخانه را مورد توجه ویژه قرار دهند زیرا باید بودجه این وزارتخانه تقویت شود و نباید یک وزارتخانه نسبت به آخرین وزارتخانه کشور تنها نصف بودجه را در اختیار داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا این وزارتخانه با استفاده از ظرفیت‌ها و پویایی خود کسری بودجه‌اش را تامین نمی‌کند، گفت: این وزارتخانه ابتدا باید بتواند با بودجه دولتی زیرساخت‌های خود را ایجاد کند تا در نهایت درآمدزا شود، براساس آمار سال ۲۰۱۹ بانک مرکزی ما توانسته‌ایم 11.8 میلیارد دلار از GDP کشور را کسب کنیم.

مونسان بیان کرد: برخی ما را با کشورهای منطقه مانند ترکیه مقایسه می‌کنند در صورتی که همین کشور بحث گردشگری را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است اما در کشور ما اینگونه نیست.  وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانسته با تمام کمبودهای بودجه‌ای و بی‌توجهی‌ها به این رقم در کشور برسد.

وی ضمن تاکید براینکه ظرفیت بی‌نظیر گردشگری در کشور وجود دارد که با اندکی توجه و در اولویت قرار دادن، می‌تواند به تنهایی مشکل اشتغال کشور را حل کند، اظهار کرد: کسب و کارهای کوچک اهمیت کمتری نسبت به پروژه‌های بزرگ ندارد، اکنون به دلیل شیوع کرونا گردشگری در شهرهایی مانند مشهد و تبریز تعطیل شده است بنابراین با ساخت تعداد بسیار پالایشگاه یا بزرگراه‌ها در کشور نمی‌توان رونق را به این شهرها بازگرداند اما رونق آنها در گرو توسعه گردشگری است، در کنار توجه به  زیرساخت‌ها باید به مسائل رو ساختی هم توجه کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نگاهمان باید به سمت کسب و کارهای کوچک هم معطوف شود زیرا این حوزه بلافاصله اثر خود را روی سفره و معیشت مردم نشان می‌دهد، بحث توسعه گردشگری به پول بسیار یا تخصص آنچنانی نیاز ندارد و در همین راستا ۲۲۰۰ بومگردی توسط جوانان در همین مدت ایجاد شده و ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه هم در مدت زمانی سه سال و نیم با پول مردم راه افتاده است اما باید دولت زیرساخت‌های این حوزه را تامین کند.

مونسان با تاکید براینکه با شیوع کرونا تمامی این پروژه ها اکنون آسیب دیده و باید حمایت شوند، بیان کرد: درخواست ما برای حمایت از این کسب و کارها با توجه به کارهای انجام شده، بسیار متفاوت است، ما پولی را در قالب وام آن هم منوط به حفظ اشتغال می‌خواهیم به آنها پرداخت ‌کنیم اما پرداخت 16 میلیون وام در حالی که یک هتل که با توجه به ممنوعیت سفرها مجبور است  چه ارزشی دارد بنابراین این کمک‌ها مورد اقبال قرار نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگر در همین شرایط شیوع کرونا برای حفظ صنعت گردشگری پول‌ها و حمایت‌های مستقیمی را انجام داده‌اند و ما هم از نمایندگان خواستیم که به این موضوع توجه داشته باشند، خوشبختانه وضعیت گردشگری کشور طی چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان پروژه در شرایط کنونی در حال اجراست و ظرف سه سال گذشته ۴۰۸ هتل با درجه های مختلف افتتاح شده که ۳۰ عدد از آنها هتل‌های ۴ و ۵ ستاره بوده‌اند بنابراین بخش گردشگری و صنایع دستی ظرفیت ملی کشور بوده و هر چه به آن بپردازیم عایدی بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد.