۰ نفر

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

در قانون همسان سازی بحث بازنشستگان لشگری مطرح نیست/ طرح توزیع اقلام اساسی در کوتاه ترین زمان اجرایی خواهد شد

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 470585
در قانون همسان سازی بحث بازنشستگان لشگری مطرح نیست/ طرح توزیع اقلام اساسی در کوتاه ترین زمان اجرایی خواهد شد

محسن زنگنه به برخی ابهامات در روند اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در قانون، اساسا بحث بازنشستگان لشگری مطرح نشده است و فقط همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از نظر قانونی موضوعیت دارد. ضمن اینکه منبع 18هزار میلیارد تومانی همسان‌سازی از نظر کمیسیون مبهم است و مجلس معتقد است در شرایط فعلی دولت کسری بودجه شدیدی دارد و اضافه کردن بر دامنه‌های هزینه‌ای در این ابعاد اشتباه است.

اقتصاد آنلاین - مهدی بیک؛ رییس کمیته اصلاح بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نتایج جلسه دیدار نوبخت و حاجی بابایی برای ایجاد هماهنگی های لازم برای اجرای طرح های توزیع اقلام اساسی و همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: بیش از 2ماه است طرحی در مجلس برای تامین و توزیع اقلام اساسی دهک‌های پایین تصویب شده و دولت هم پذیرفته که در شرایط بحرانی فعلی در قالب اقلام اساسی باید از مردم حمایت شود، اما در عین حال اعلام می‌کنند برای اجرای این طرح بودجه‌ای ندارند. این در حالی است که بعد از مطرح شدن این طرح از سوی نمایندگان، دولت مخالفتی با آن نکرد و اتفاقا سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به کمیسیون، ضمن تشکر اعلام کرد که مجلس باید هزینه‌های اجرای این طرح را هم مشخص کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی با این بودجه محدود دولت به نظر شما کدام طرح در اولویت اجرا قرار دارد؟ گفت: در خصوص اجرای این دو ایده (طرح همسان‌سازی و توزیع اقلام اساسی) شاید بهتر باشد اهم و فی الاهم کنیم و بر اساس اولویت ها، ببینیم کدام طرح در شرایط فعلی اولویت بیشتری دارد.

او افزود: بررسی‌های دقیق آماری و تحقیقاتی نشان می‌دهد که مبالغ اندکی که برای برخی از اقشار و دهک‌‌های جامعه که تحت ذیل حمایت نهادهایی چون بهزیستی و کمیته امداد و... پرداخت می‌شود، حتی کفاف تامین حداقل‌های مواد غذایی برای یک فرد را نیز نمی دهد. زمانی موضوع تامین معیشت چنین افرادی در میان است و زمان دیگری درباره اقشاری صحبت می‌کنیم که مثلا 3میلیون تومان حقوق دارند و احساس می‌کند که 3میلیون دریافتی شان باید 4میلیون شود. البته این مطالبه هم مطالبه بحقی است و باید به آن پاسخ داده شود. انتظار ما از دولت این است که با تعامل به گونه‌ای عمل شود که بتوان به مجموعه این ضرورت ها پاسخ داده شود. به قول شهید بهشتی ما باید تشنه خدمت به مردم باشیم و مهم نباشد که فلان طرح را مجلس مطرح کرده یا اینکه دولت در دستور کار قرار داده است.

این نماینده با گلایه از سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: متاسفانه به‌رغم تعاملات مثبتی که در احکام کلی بودجه 1400 و ... با آقای نوبخت داشتیم، ایشان رفتار شفافی با مجلس نداشتند. انتظار داریم که سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی نفت بگونه‌ای عمل کنند که بتوانیم طرح توزیع اقلام اساسی را در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسانیم. فراموش نکنید در شرایط خاصی قرار داریم، ضمن اینکه این شرایط پایدار نیست و بزودی از این تنگنای مشکلات خارج خواهیم شد. در این شرایط باید معیشت مردم بخصوص دهک‌های پایین در اولویت باشد، بعد از تامین نیازهای دهک‌های محروم جامعه، نوبت به بازنشستگان و مستمری بگیران می‌رسد که به مطالبات بحق خود برسند.

زنگنه با اشاره به روند اجرایی شدن طرح همسان‌ سازی حقوق به اقتصاد آنلاین گفت: بر اساس ماده 12 قانون برنامه ششم به دولت اجازه داده شده که در قالب بودجه سنواتی بخشی از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی هم از محل آن سهام واگذار شده بتواند در جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران اقدام کند. این موضوع در قانون بودجه سال 99 هم قید شده، اما اخیرا دولت اعلام کرد، حدود 18 هزار میلیارد تومان را به بازنشستگان کشوری و لشگری اختصاص داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه در خصوص موضع دولت در خصوص طرح همسان سازی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باعث اعتراض کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اجرای این مصوبه شده، آن است که در قانون اساسا بحث بازنشستگان لشگری مطرح نشده است. نکته دوم خود منبع این 18هزار میلیارد تومان باعث بروز ابهام شده که آیا می تواند برای این منظور بکار گرفته شود یا نه. مساله سوم هم آن است که دولت در شرایط کسری بودجه شدید قرار دارد و در این شرایط عملا در حال اضافه کردن بر دامنه‌های هزینه‌ای خود است.