۰ نفر

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت در مجلس

۸ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۱
کد خبر: 470533
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت در مجلس

مجلس از دقایقی پیش وارد بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، دقایقی پیش وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

براساس ماده 204 قانون آئین نامه داخلی مجلس نمایندگان در این جلسه کارنامه کاری، تحصیلی و برنامه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت را بررسی می‌کنند.

طبق این ماده از آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه ها و صلاحیت های رزم حسینی قرائت می شود. سپس در صورت حضور رئیس جمهور در جلسه، روحانی فرصت دارد به مدت یک ساعت از  برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع کند. پس از آن دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف به قید قرعه و با رعایت یک موافق و یک مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه نطق می کنند.

آئین نامه مجلس می گوید نماینده موافق یا مخالف می تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده ای دیگری برای بیان موافقت یا مخالفت خود اختصاص دهد. پس از آن وزیر پیشنهادی می تواند به مدت نیم ساعت برنامه‌های خود را تشریح و از صلاحیت خود دفاع کند، رئیس جمهور می‌تواند از زمان منظور شده برای وزیر پیشنهادی استفاده و صحبت های پایانی خود را بیان کند.

پس از بحث و بررسی و استماع نظرات موافق، مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی و رئیس جمهور از برنامه ها و صلاحیت، که بالغ بر دو ساعت  و نیم می شود، مجلس در مورد برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی وارد رای گیری می شود، در زمان رای گیری که این زمان باید دولتمردان از صحن علنی خارج شوند.

رای گیری برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی طبق ماده 118 آیین نامه داخلی به صورت مخفی با ورقه(غیرالکترونیکی) انجام می شود و اگر رزم حسینی بتواند رای موافق نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر در جلسه را جلب کند، برای مدت باقی مانده از عمر دولت، سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دست می‌گیرد.

متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم عدم حضور رئیس جمهور در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم.