۰ نفر

رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس:

نشانه‌های ثبات نسبی در بازار ارز نمایان شده است/ آمریکا تمام ترفندهای تحریمی‌ را به کار برده است

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 469700
نشانه‌های ثبات نسبی در بازار ارز نمایان شده است/ آمریکا تمام ترفندهای تحریمی‌ را به کار برده است

غلامرضا مرحبا با اشاره به این واقعیت که آمریکا هر ترفند تحریمی که امکان داشت را به کار برده، بر این باور است که نشانه‌های مثبتی از دورنمای بازار ارز کشورمان نمایان شده که بزودی این بازار را در مسیر یک ثبات نسبی قرار می‌دهد. این نماینده همچنین از مردم می‌خواهد که از داد و ستد در بازار ارز خودداری کنند تا در معرض ضرر و زیان ناشی از تعدیل قیمت ارز قرار نگیرند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نوسانات اخیر قیمت ارز و چشم انداز آینده قیمت‌ها گفت: آنالیزهای تحلیلی و آماری نشان می‌دهد که بعد از دوره‌ای نوسان، بازار  به زودی در مسیر ثبات بیشتر قرار می‌گیرد. واقعیت آن است که آمریکا در زمینه تحریم‌ها هر آن کاری را می‌توانست انجام داد اما با سد مستحکم مردم ایران مواجه شده است. اتفاقا مهمترین نشانه‌های مثبت از دورنمای قیمت ارز، همین مقاومت و مشارکت فعالی است که مردم در صحنه این جنگ اقتصادی از خود نشان داده‌اند. البته با گرفتاری‌های زیادی دست به گریبان هستیم اما همانطور که اشاره کردم، نشانه های مثبتی در بازار ارز مشاهده می‌شود که ما را به ثبات آینده خوشبین می‌کند.

مرحبا در ادامه با اشاره به تاثیر رفتارهای اقتصادی مردم در شکل گیری فضای باثبات تر در بازار ارز تاکید کرد: به من اجازه بدهید در زمینه برخی رفتارهای عمومی جامعه در مواجهه با موضوعات اقتصادی از واژه«متاسفانه» استفاده کنم؛ چرا که هر اظهارنظر و هر حرکت با ربط و بی ربطی در بازارهای اقتصادی کشور از بازار ارز ، مسکن و بورس و...نوسان می‌آفریند و مشکل ساز می شود. البته بخشی از مشکل به سوءمدیریت‌های گذشته باز می‌گردد که مردم را نسبت به تصمیم‌سازی‌ها و اظهارنظرها بدبین کرده اما بدون تردید بخشی از این واکنش ها هم به رفتارهای اقتصادی جامعه در مواجهه با مقولات اقتصادی باز می‌گردد.

نماینده مردم آستارا در مجلس این رفتارهای هیجانی را باعث نوسان بیشتر در بازار ارزیابی کرد و گفت: در هیچ جای دنیا شایعات، جوسازی ها و زمزمه هایی که در فضای عمومی جامعه جریان دارد تا این اندازه نوسان ایجاد نمی‌کند. به عنوان کسی که از نزدیک عوامل تاثیرگذار بر نوسانات ارزی را بررسی و پیگیری می‌کنم، اثرات عینی این رفتارهای هیجانی و احساسی را در بازار ارز مشاهده می‌کنم و معتقدم بخشی از ثبات آینده بازار ارز و اساسا هر بازاری در گرو بهبود این زمینه‌های رفتاری عمومی است.          

مرحبا همچنین خاطر نشان کرد: خوشحالم در بازار ارز نشانه‌هایی از ثبات و عقلانیت بیشتر مشاهده می‌شود وامیدوارم این نشانه‌های مثبت که در اثر افزایش عقلانیت و استفاده از ذخیره دانایی و کارشناسی کشور ایجاد شده، ادامه یابد و عمق و  گسترش پیدا کند تا طی هفته‌های آتی ثبات نسبی بیشتری را در بازار ارز تجربه کنیم و بتوانیم به طور پایدار ثبات و رشد مستمر را به اتمسفر اقتصادی کشور بازگردانیم. بنابراین به مردم توصیه می‌کنم که از داد و ستد در این بازار خودداری کنند.

نماینده مردم آستارا در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به انتقادهایی که کارشناسان نسبت به طرح مسکن دارند، گفت: در خصوص طرح جهش تولید و تامین مسکن دیروز آقای طغیانی که یک اقتصادان هستند، به عنوان مخالف طرح در جلسه علنی مجلس صحبت کردند. به هر حال  دکتر طغیانی اقتصاددان هستند و نظراتشان مبتنی بر دیدگاه های اقتصادی است و وقتی که ایشان و سایر کارشناسان دلسوز تحلیل می کنند که تورم یا پایه پولی با این تصمیم افزایش پیدا می‌کند، یعنی یک چنین اتفاقی می‌افتد. اما یک نکته را در این میان نباید فراموش کرد و آن هم اینکه مردم با مشکلات بر آمده از گرانی مسکن در بخش خرید و اجاره دست به گریبانند و توقع حل مشکلات را دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر، پرهیز از افراط و تفریط در ارزیابی‌ها است. باید مراقب باشیم تا از تورم و افزایش پایه پولی هیولایی درست نکنیم که شجاعت را از نهادهای تصمیم ساز برای هر نوع تصمیم سازی اصلاحی بگیرد. در کل معتقدم باید از مجموعه ذخیره دانایی و کارشناسی کشور استفاده کنیم تا بتوانیم به مطالبات مردم و جوانان در زمینه مسکن پاسخ دهیم و به یک طرح مناسب برای بهبود اوضاع مسکن برسیم.