۰ نفر

با رای موافق ۱۶۹نماینده مجلس؛

دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 465703
دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن موافقت کردند که هدف این طرح ارائه‌ی تسهیلاتی برای افزایش تولید مسکن و در نهایت کاهش قیمت آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در توضیح دوفوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته عرضه و تقاضای مسکن متناسب با نیاز بازار نبوده که نتیجه آن ایجاد وضعیت فعلی در بازار مسکن است. در بهترین شرایط سالانه احتیاج به تولید بیش از ۳۰۰ هزار مسکن است که شاهد این میزان تولید نیستیم، البته که بنابر مطالعات و واقعیات جامعه و نظر تحلیلگران حوزه مسکن میزان تولید مورد نیاز در سال بیش از ۹۰۰ هزار مسکن می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اجاره نشینی تعداد زیادی از مردم و همچنین نیاز جوانان برای تامین مسکن و رونق مشاغل مرتبط با بازار مسکن باید سیاست‌ها و قوانین به گونه‌ای تدوین شود که مردم مشکلی در تهیه مسکن نداشته باشند نه این‌که اگر کارمندی تمام حقوق ماهیانه خود را پس‌انداز کند تازه می‌تواند بعد از ۳۵ سال سرپناهی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست‌ها به سمتی رفته که مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده و سوداگری به آن دامن می‌زند، لذا در جهت عمل به اصول قانونی تولید انبوه مسکن می‌تواند بازار موجود را کنترل کرده و وضعیت وخیم مسکن را بهبود ببخشد، با همین نگاه در کمیسیون عمران این طرح تهیه شد تا بتوان ضمن تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی اقداماتی درباره‌ی دادن مجوز نظام‌ مهندسی و تهیه مصالح ارزان‌قیمت صورت بگیرد. مسکن مهر باقی‌مانده تکمیل شده و تسهیلات بانکی کم‌بهره ارائه شود.

مهرداد ویس‌کرمی نماینده خرم‌آباد مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دو فوریت این طرح اظهار کرد: طرح دو فوریتی در مجلس یازدهم لوث شده است، به طوری که حتی اگر در مدرسه ناظم به دانش‌آموز تذکر دهد دانش‌آموز در پیامک از نمایندگان می‌خواهد که طرح دو فوریتی ارائه کند. باید به جای طرح‌های دوفوریتی کار کارشناسی و عمیق انجام شود تا بتوان مشکلات را حل کرد با عجله نمی‌توان کاری انجام داد.

طاهرخانی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت این طرح اظهار کرد: در این طرح کار کارشناسی دقیق و آماری صورت گرفته، امروز مسکن مشکل جامعه است که باید به فوریت حل شود.

جعفر قادری به عنوان مخالف دیگر دوفوریت این طرح گفت: نباید در بررسی این موارد عجله داشت ما در زمان بررسی طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم به این موضوع اشاره داشتیم که توجهی نشد و در نهایت شورای نگهبان ایراد زیادی را به آن وارد دانست، پس بهتر است به جای عجله با کار کارشناسی بیشتر و ارجاع طرح به سایر کمیسیون‌ها آن را مورد رسیدگی قرار داد.

مهرداد گودرزوند نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق دیگر دو فوریت این طرح گفت که در حال حاضر یکی از مشکلات کشور تامین مسکن است که جامعه را درگیر کرده که باید برای حل آن فکر اساسی و بافوریت داشته باشیم.

در نهایت نمایندگان با ۱۶۹ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با دو فوریت رای مثبت دادند.