۰ نفر

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به سفر گروسی به تهران؛

رفتارهای دوگانه تاثیرگذاری آژانس را کاهش می‌دهد/ ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کند

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبر: 463440
رفتارهای دوگانه تاثیرگذاری آژانس را کاهش می‌دهد/ ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کند

محمدحسین فرهنگی ضمن تاکید بر ضرورت بالابردن سطح فنی و تخصصی فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تعامل با کشورهای عضو، نزدیک شدن این نهاد بین المللی به منازعات سیاسی و فاصله گرفتن از جایگاه حقوقی و فنی خود را موجب کاهش اعتماد اعضا به کارکردهای نظارتی مهم این نهاد بین المللی دانست.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، همواره در صحنه مناسبات جهانی رفتاری شفاف و قانونی را دنبال کرده، می‌گوید: رفتار ایران در مجامع و سازمان‌های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابتدا تا به امروز رفتاری کاملا شفاف و مبتنی بر قانون بوده است. نباید فراموش کرد ایران اجرای پروتکل الحاقی را بصورت داوطلبانه اجرا کرده و تا زمانی که آمریکا از برجام خارج نشده بود و برجام برقرار بود، دقیقا مطابق آن و مبتنی بر تعهداتش رفتار کرده است. بعد از خروج ترامپ از برجام هم ایران، دقیقا بر اساس سازوکار قانونی تعبیه شده در برجام، برخی از تعهدات خود را کاهش داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم در ادامه صحبتهایش با تاکید بر ضروت برخورد بی‌طرفانه آژانس با موضوعات خاطرنشان کرد: متاسفانه آژانس تحت تاثیر برخی اطلاعات نادرست و تحت فشار برخی کشورها، رفتارهای متضادی در طول سالهای گذشته داشته است. امیدوار هستیم مدیرکل جدید آژانس به مواردی که در سفرش در تهران در خصوص بی‌طرفی و استقلال آژانس مطرح کرده؛  پایبند باشد و فارغ از فشارهای قدرت‌های دیگر و حتی کشورهایی که بعضا عضو آژانس هم نیستند، رفتار خودش را منطبق با واقعیات و شرایط قانونی کشور ما تنظیم بکند و تحت تاثیر مطالبات غیر قانونی و نامشروع سایر کشورها قرار نگیرند.

 فرهنگی با اشاره به این واقعیت که بروز رفتارهای سیاسی از سوی آژانس در اعتماد کشورها نسبت به این نهاد نظارتی بین المللی خلل وارد می‌کند، گفت: هر اندازه که فرآیند بررسی‌ها و تصمیم سازی‌های آژانس از رویکردهای حقوقی و قانونی فاصله بگیرد و بسمت رویکردهای سیاسی سوق پیدا کند، به همان اندازه آژانس از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته است. ضمن اینکه رویکردهای سیاسی آژانس، اعتماد کشورهای عضو را نیز به تصمیمات آژانس از میان می‌برد. این در حالی است که ایران همواره در راستای شفاف سازی و استیفای حقوق قانونی خود عمل می‌کند.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره مصداقی به برخی رفتارهای دوگانه آژانس در خصوص ایران و برخی دیگر از کشورها و رژیم‌های منطقه‌ای  گفت: در شرایطی که آژانس به هر ادعای نادرستی در خصوص ایران حساسیت نشان میدهد، رژیم صهیونیستی که هیچ نظارت بین المللی در خصوص فعالیت‌های نامشروعش وجود ندارد به انبار سلاح‌های غیرمتعارف هسته‌ای بدل شده و آژانس در این زمینه هیچ پیگیری خاصی ندارد. این نشان دهنده رفتار دو گانه آژانس در مواجهه به موضوعات مختلف است.

فرهنگی ضمن تشریح خطر این رفتارهای دوگانه گفت: رفتارهای دوگانه آژانس باعث می‌شود تا تاثیرگذاری این آژانس تا حد چشمگیری تنزل پیدا کند؛ این رفتارهای دوگانه به هرحال باید اصلاح شود. در شرایطی که برخی کشورها در این منطقه حضور دارند که نه تنها عضو آژانس نیستند، بلکه رسما هم اعلام می‌کنند که از ذخایر سلاح‌های هسته‌ای برخوردارند، اینکه آژانس هیچ واکنشی نسبت به این خطرات نشان ندهد قابل قبول نیست. دستگاه دیپلماسی کشور و نمایندگان ایران در مجامع بین المللی باید این موضوعات را از منظر حقوقی و قانونی پیگیری کنند.

عضو هیات رییسه مجلس در ادامه تاکید کرد: با وجود این تهدیدات، اما شاهد هستیم که آژانس هیچ حساسیتی  به موضوع نشان نمیدهد.حتی برخی کشورهای غربی هم که عضو آژانس هستند، فعالیت‌های هسته‌ای غیر متعارف و آزمایش‌های هسته‌ای فراوانی انجام میدهند، اما علی رغم این رفتارهای خارج از چهارچوب‌های قانونی؛ آژانس هیچ ورودی به این رفتارها ندارد. اما کافی است کوچکترین ادعای بی‌پایه و اساسی  در خصوص ایران مطرح شود تا آژانس مجموعه وسیعی از پرسش‌ها و ابهامات را درباره ایران مطرح کند. این موضوعات بخشی از مواردی است که باید در تعاملات آینده با آژانس مورد توجه قرار بگیرد.