۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم؛

آژانس نباید به ابزاری برای فشار به ایران بدل شود/ ۸۸درصد بازرسی‌های۲۰۱۸ آژانس از ایران بوده است

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۶
کد خبر: 463074
آژانس نباید به ابزاری برای فشار به ایران بدل شود/ ۸۸درصد بازرسی‌های۲۰۱۸ آژانس از ایران بوده است

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان معتقد است در پیش گرفتن مقاومت مدبرانه و فعال بهترین راهکار ایران در عرصه دیپلماسی است. رویکردی که از منظر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نتایج آن از اردیبهشت ماه 98تا به امروز و بعد از خروج ترامپ از برجام و شیفت ایران از راهکار منفعلانه به مقاومت فعال، قابل قبول بوده است.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ ابراهیم رضایی در پاسخ به این پرسش که دورنمای مناسبات ارتباطی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد سفر گروسی به تهران مبتنی بر چه گزاره هایی تداوم می یابد؟ می گوید: برای پاسخ به سوال اول شما باید دو سوال مطرح کرد، اول اینکه آیا با توجه به تجربیات قبلی می توان به تشکیلات آژانس اعتماد کرد یا نه؟ و درثانی آیا آژانس انرژی اتمی می خواهد در پازل فشار حداکثری آمریکا و صهیونیست‌ها به جمهوری اسلامی نقشی بازی کند و مسئولیتی را به عهده بگیرد یا می خواهد یک نقش کاملا مستقل و در چارچوب حقوقی و فنی را داشته باشد؟

نماینده مردم دشتستان در مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مدیر آژانس انرژی اتمی و مجموعه تحت مدیریتی آن بخواهد در پازل آمریکایی ها و صهیونیست ها نقش ایفا کنند، قطعاً دور نمای خوبی را نمی توان برای ارتباط با آژانس تعریف کرد. البته سوابقی که از گروسی در مدت زمان حضور در آژانس در حافظه جمعی ایرانیان باقی مانده، نشان می دهد که او نیز به نوعی تامین کننده نظرات صهیونیست ها و آمریکایی هاست و به شدت از آنها تاثیر می پذیرد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اما با تشریح روی دیگر سکه آژانس افزود: اما اگر مشخص شود که آژانس انرژی اتمی به دنبال بازی در پازل آمریکایی ها نباشد قطعا همانطور که در گذشته با آژانس همکاری کرده ایم با این مجموعه نظارتی، ادامه همکاری خواهیم داد. صرفاً جهت اطلاع عرض می کنم که در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۸ درصد کل بازرسی های آژانس انرژی اتمی در دنیا از ایران صورت پذیرفته است. این نشان می دهد که برنامه های ما بسیار شفاف است و در همکاری هم کاملاً صادق بوده ایم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس همچنین اشاره کرد: به نظرم بهترین راهکار برای تامین منافع ملی و انزوای آمریکایی ها در تقابل با جمهوری اسلامی، استفاده از راهبرد مقاومت مدبرانه و فعال است. ما با وجود اینکه معتقدیم با همه دنیا می توان تعامل کرد و  در شفاف سازی نشان داده ایم که بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب کاملاً فعالیت های شفاف و غیر تسلیحاتی داریم، اما با وجود حفظ ارتباطات با همه کشورها (چه شرقی و چه غربی) هیچ فشار فراقانونی و سیاسی را نمی‌پذیریم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای استیفای منافع ملی از نظر شما کدام راهکار است؟ گفت: به نظرم در پیش گرفتن مقاومت مدبرانه و فعال بهترین راهکار ما در عرصه دیپلماسی است و نتایج آن را بعد از خروج آمریکایی ها از برجام و شیفت ایران از راهکار منفعلانه به مقاومت فعال از اردیبهشت ۹۸ تا به امروز دیده ایم. مجلس یازدهم کاملاً دقیق این وضعیت را رصد می کند. در حالیکه ما کمک یار دستگاه دیپلماسی کشور هستیم هیچ وقت وادادگی، کوتاه آمدن و رفتار منفعلانه را نمی پذیریم. قطعاً مجلس در پیگیری یک مقاومت مدبرانه و فعال کنار دستگاه دیپلماسی و حامی آن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد:اما اگر پرونده هسته ای با وجود شفاف سازی های گسترده ای که در این مدت انجام شده است ابزاری برای فشار بر روی جمهوری اسلامی باشد ما هم قطعاً از حیث نظارتی و از حیث قانون گذاری مقابله به مثل خواهیم کرد. تاکتیک ما در مجلس جدید اقدام در مقابل اقدام است، شفافیت در مقابل شفافیت و تعامل در مقابل تعامل.