۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

مردم نباید سهام خود را با بروز هر نوسانی بفروشند/ ارزش واقعی سهام بعد از فروکش کردن نوسانات نمایان می‌شود

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۳۶
کد خبر: 462663
مردم نباید سهام خود را با بروز هر نوسانی بفروشند/ ارزش واقعی سهام بعد از فروکش کردن نوسانات نمایان می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است درشرایطی که عرضه دارادوم ممکن است برخی نوسانات را در بازار سرمایه کشور ایجاد کند، دولت باید این پیام را به صاحبان سهام خرد و افکار عمومی ارسال کند که سهام خود را نفروشند تا بعد از فروکش کردن گرد و غبار برآمده از نوسانات، ارزش واقعی سهام نمایان شود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ جعفر قادری با اشاره به برخی انتقادات در خصوص عرضه دارا دوم به این نکته اشاره می‌کند: واقع آن است که دولت در شرایط سختی قرار دارد و تحریم‌های اقتصادی باعث شده تا بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت کاهش پیدا کند و کسری بودجه بزرگی در اقتصاد ایجاد شود. کسری بودجه‌ای که برخی آمارها آنرا در حول و حوش 150هزار میلیاردتومان تصویرسازی می‌کنند. طبیعی است برای جبران این کسری، دولت باید راهکارهایی را در پیش بگیرد تا بتواند به تکالیف قانونی خود در پرداخت حقوق کارکنان، یارانه ها، پروژه‌های عمرانی و... عمل کند. بنابراین از منظر دولت اولویت اول اقتصاد در کوتاه مدت، پوشش کسری بودجه است.

نماینده مردم شیراز در ادامه، گفت: در این میان گزاره هایی وجود دارد که دولت از طریق آن می‌تواند کسری بودجه خود را پوشش دهد. مثلا می‌تواند از بانک مرکزی استقراض کند که تبعات خاص خود را دارد. می‌تواند از صندوق توسعه ملی برداشت کند یا اوراق منتشر کند و از مردم استقراض کند یا اینکه بنگاه‌های اقتصادی دولتی را از طریق بازار سرمایه واگذار کند. اما باید توجه داشت فرآیند این واگذاری‌ها باید به گونه‌ای برنامه ریزی و اجرا شود که از یک طرف تبعات منفی در بازارهای اقتصادی نداشته باشد و از سوی دیگر در فرآیند معیشتی طبقات کمتر برخوردار هم اخلال ایجاد نکند.

قادری با اشاره به راهکارهایی که از طریق آن می‌توان از نوسانات بازار سرمایه و ضرر بیشتر سهامداران خودداری کرد، خاطرنشان کرد: اتفاقی که بعد از عرضه دارا دوم ممکن است رخ دهد آن است که اگر به هر دلیلی مشکلی در استقبال از سهام دارا دوم بوجود آید و تقاضاها با محدودیت مواجه شوند ممکن است برخی از سهامداران خرد و افرادی که تازه وارد بازار بورس شده اند و از فراز و نشیب طبیعی این بازار با خبر نیستند در اثر نگرانی سهام خود را ارزانتر بفروش برسانند و دچار ضرر و زیان شوند.

نماینده مردم شیراز در بخش دیگری از صحبتهایش خاطرنشان کرد: در این شرایط، دولت از طریق اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی منطقی باید سهامداران را متوجه واقعیت بازار بورس و نحوه کنشگری درست در آن کند. مسئولان اقتصادی و متولیان بازار بورس از طریق رسانه‌ها باید این پالس را به مردم ارسال کنند که سهام خود را با بروز هر تکانه و نوسانی نفروشند. دولت باید میزان شفافیت را در بازار بورس به اندازه‌ای بالا ببرد که دیگر ابهامی در خصوص دورنمای بورس برای مردم وجود نداشته باشد.

 قادری در پاسخ به این پرسش که دولت با استفاده از چه مکانیسمی می‌تواند این اطمیمنان عمومی را در خصوص بورس ایجاد کند، گفت: رشد و ثبات بازار بورس در گرو تعاملی است که باید میان سه ضلع اصلی بازار سرمایه ایجاد شود. تعاملی میان بازار بورس، تصمیم سازان اقتصادی و در نهایت سهامداران که امروز طیف‌های گسسترده‌ای از طبقات مختلف مردمی را در بر می‌گیرد. این سه ضلع باید از طریق هماهنگی و هم افزایی تلاش کنند تا وضعیت بورس را روی نقطه تعادل نگه دارند.

نماینده مردم شیراز در خصوص تبعات کلی عرضه دارا دوم هم تاکید کرد: بعد از عرضه دارادوم هم سهامداران باید رویکردهای بلندمدت را مورد توجه قرار دهند. بهرحال ممکن است در روزهای ابتدایی استقبال مورد نظر از دارادوم ثبت نشود، ممکن است برخی بازارسازها در بورس فضاسازی هایی را برای التهاب آفرینی در دستور کار قرار دهند، مردم نباید نسبت به این عدم استقبال‌ها و فضاسازی‌ها نگران باشند. باید صبر کنند تا بعد از فروکش کردن گرد و غبار برآمده از عرضه اولیه سهام ارزش واقعی خود را نمایان کنند و برای صاحبانشان سود بهمراه آورند. .