۰ نفر

محمدرضا تابش:

بسته اقتصادی مجلس حرف تازه‌ای ندارد

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 462428
بسته اقتصادی مجلس حرف تازه‌ای ندارد

نماینده پیشین مجلس گفت: بسته اقتصادی مجلس حرف تازه ای ندارد. یا تکرار وعده‌ای است که دولت داده و یا بیشتر مقصود اصلاحات ساختاری از قبیل اصلاح نظام بودجه ریزی و اصلاح نظام مالیاتی و ... است که بارها توسط مقام معظم رهبری، مجالس و دولت‌های گذشته و فعلی مطرح گردیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا تابش در خصوص طرح‌هایی که طی هفته های اخیر ارائه شده است، و اینکه این طرح‌ها چه میزان می تواند گره گشای مشکلات معیشتی مردم باشد، گفت: در مدت کوتاه از شروع به کار مجلس تا اواخر هفته گذشته حدود ۵۰ طرح اعلام وصول شده که این حجم طرح در این مدت کوتاه کمی تعجب برانگیز است.

وی یادآورشد: برخی از طرح ها واجد مشخصه‌های طرح نیست مثلاً عنوان شده "طرح ممنوعیت تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی" ولی متنی در ضرورت تهیه طرح ارائه نداده اند و فقط به ذکر چند دلیل اکتفا کرده اند. امیدوارم در سایه پختگی و کسب تجربه این ایرادات مرتفع شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم افزود: در حوزه اقتصاد سه، چهار موضوع مطرح شده از قبیل بحث تخصیص یارانه بنزین به خانوارها، سهام عدالت و ... که اینها خیلی شفاف و اجرایی نیست.

تابش افزود: بسته اقتصادی مجلس حرف تازه ای ندارد. یا تکرار وعده‌ای است که دولت داده و یا بیشتر مقصود اصلاحات ساختاری از قبیل اصلاح نظام بودجه ریزی و اصلاح نظام مالیاتی و ... است که بارها توسط مقام معظم رهبری، مجالس و دولت‌های گذشته و فعلی مطرح گردیده است. در هر صورت حرف دندان‌گیر و جدیدی ملاحظه نشد.  

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های دولت برای اداره کشور در شرایط کنونی اظهارداشت: علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌های ناروای رقبا و مخالفان دولت، اکنون بزرگترین موقعیت برای دولت در عرصه اقتصادی فراهم شده است و آن اهتمام به اصلاحات ساختاری درآمدزاست.

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآورشد: به عنوان مثال با واگذاری سهام از طریق صندوق دارا دوم (به ارزش حدود یکصدهزار میلیارد تومان) موقعیت مناسبی برای دولت در جبران کسری‌ها و اداره کشور فراهم می‌آید. بنابراین اهتمام به اصلاحات ساختاری که مجدداً مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و استفاده از ظرفیت تصمیم گیری سریع در جلسه هماهنگی اقتصادی سران سه قوه می‌تواند در جهت تحقق این مهم راه گشا باشد.

 نماینده پیشین اردکان در مجلس در پاسخ به این سوال که راهکارهایی که دولت برای تامین بودجه در پیش گرفته تا چه حد امکان عملیاتی شدن دارد و چه ظرفیت‌های دیگری در این زمینه وجود دارد، گفت: طبق براورد مرکز پژوهش‌های مجلس، برآورد کسری بودجه دولت در سالجاری حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است (البته دولت عدد کمتری را ذکر می کند).البته این کسری بودجه رقم زیادی است اما ظرفیت اقتصادی ایران بالاتر و فراتر است.

وی گفت: برای تأمین کسری بودجه امسال دولت از مجلس مجوز فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق گرفته است. همچنین با تحقق عملیات بازار باز وعده داده شده توسط بانک مرکزی، که اگر به درستی انجام شود پیش‌بینی می‌شود حدود۷۰ هزار میلیارد تومان از این طریق تأمین شود.

 تابش اظهارداشت: همانگونه که پیش از این گفتم بهترین کار برای اصلاحات ساختاری و هم تأمین کسری بودجه واگذاری سهام دولتی است و بخش عمده‌ای از کسری بودجه با این روش‌ها تأمین خواهد شد.