۰ نفر

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم با اشاره به شکست قطعنامه آمریکا؛

دوران نظام تک قطبی در عرصه جهانی به سر آمده است/ ایران باید از شکاف میان قدرت ها استفاده و منافع ملی خود را تامین کند

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۵۸
کد خبر: 460141
دوران نظام تک قطبی در عرصه جهانی به سر آمده است/ ایران باید از شکاف میان قدرت ها استفاده و منافع ملی خود را تامین کند

حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم معتقد است مهمترین پیامی که شکست طرح آمریکا در شورای امنیت در خصوص تمدید تحریم های جهانی داشت، این بود که دوران نظام تک قطبی در عرصه معادلات بین المللی بسر آمده است و ایران می تواند با استفاده از گفتمان منطقی و اصولی از شکاف موجود میان قدرت های جهانی بهره برداری کند و از این طریق منافع ملی و اقتصادی کشور را محقق کند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به برداشتی که از شکست برنامه های آمریکا در شورای امنیت می توان داشت به این نکته اشاره می کند: این شکست آمریکا و توفیق گفتمان ایرانی، نشانه ای است از این واقعیت که اگر ایران برنامه هایش را با قدرت و قوت و بر اساس منطق و با استفاده از همه ظرفیت های کشور پیش ببرد، طبیعتا افکار عمومی جهانی نیز متوجه این رویکرد منطقی خواهد شد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: این شکست نشان داد که زمان نظام تک قطبی در عرصه مناسبات بین المللی بسر آمده است و امروز جهان عرصه سیاست ورزی قدرت های متفاوت با رویکردهای متنوعی است. باید این فضای تازه جهانی را شناخت، ویژگی هایش را رصد کرد و در نهایت مبتنی بر نیازهای کشور بهترین تصمیمات را در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی ، دیپلماسی و... اتخاذ کرد.

نماینده مردم اصفهان در ادامه اظهاراتش با اشاره به تبعاتی که این نظام چندقطبی بر روی مناسبات اقتصادی  میان کشورها بجای می گذارد گفت: همانطور که گفتم دوران نظام تک قطبی به سر آماده است؛ در عرصه اقتصادی معنای این چندجانبه گری می تواند این باشد که باید با شرکای اقتصادی متنوعی ارتباط داشته باشیم و دیگر رشد اقتصادی کشورها در گرو رابطه داشتن یا نداشتن با آمریکا و غرب نیست. امروز بازیگران تازه ای در عرصه اقتصادی ظهور کرده اند که می توان و اساسا باید از طریق بهبود مناسبات ارتباطی با این قطب های تازه ، ظرفیت های اقتصادی جدیدی را برای کشور خلق کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن تاکید بر ضرورت اتحاد درونی کشور برای مقابله با چالش های بیرونی گفت: این شکست یک پیام هم برای برخی افراد در درون کشور داشت که معتقد بودند، از طریق مذاکره با ترامپ می توان دستاوردهای کشور را محقق کرد و می گفتند اگر بخشی از حق مردم را نادیده بگیریم، آمریکا از مواضعش در خصوص فشار به ملت ایران کوتاه می اید؛ اما حوادث اخیر و تجربیات گذشته ایران نشان می‌دهد که ایالات متحده هرگز از زیاده خواهی هایش درباره ایران کوتاه نمی اید. اگر در بخشی عقب نشینی کنیم؛ آمریکا چند قدم جلوتر می آید و ادعاهای تازه ای را مطرح می کند.

حاجی دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: شکست آمریکا نشان داد که ما از طریق ایستادگی بر روی مواضع بحق خودمان می توانیم به سمت تامین منافعمان حرکت کنیم. در این میان نمی توان از نقش دیپلماسی مناسبی که در پیش گرفته شد غافل شویم. زمانی که همه در خصوص منافع ملی کشور متحد شوند و رویکرد درستی هم از طریق دیپلماسی صورت گرفته باشد؛ می توان دستاوردهای بیشتری بدست آورد. این رویکرد عمومی  چنانچه در خصوص حل مشکلات اقتصادی هم بکار گرفته شود و بجای بیرون نگاهمان به داخل کشور باشد؛ می توانیم مشکلات اقتصادی را هم پشت سر بگذاریم.