۰ نفر

در صحن علی مجلس مطرح شد؛

انتقاد نماینده تهران از بلاتکلیفی سوال از روحانی

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبر: 457768
انتقاد نماینده تهران از بلاتکلیفی سوال از روحانی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بلاتکلیف‌ماندن طرح سؤال از‌ رئیس‌جمهور گفت: طرح سؤال از آقای روحانی هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 15 مرداد) قوه مقننه، در تذکری با استناد به ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 88 قانون اساسی گفت: بر این اساس در صورتی که حداقل یک‌چهارم نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به‌صورت صریح و مختصر تقدیم رئیس مجلس کنند. رئیس مجلس نیز باید موضوع را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع نماید و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی‌شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد.

وی خطاب به قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه را به‌عهده داشت اظهار داشت: امروز نزدیک به 20 روز است که 200 نماینده مجلس سؤالی را به رئیس مجلس تقدیم کرده‌اند. ما نمی‌توانیم در جایگاه رئیس مجلس و هیئت رئیسه حق نمایندگان را تضییع کنیم، سؤال این است؛ ما در اصل تعامل با دولت شکی نداریم، اما این تعامل ابزار نظارتی در اختیار ما گذاشته است که اگر آن را کنار بگذاریم، ما نمی‌توانیم چشم‌انداز ایران قوی را دنبال کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: ما می‌خواهیم رئیس جمهور به مجلس بیاید و ببینیم در شرایطی که مردم مشکلات اقتصادی، کشاورزی و غیره دارند و همه جا قفل شده است، طرح رئیس جمهور برای برون‌رفت از این شرایط چیست؟

خضریان در همین راستا ادامه داد: حتی اگر دریابیم رئیس جمهور طرح و برنامه‌ای برای برون‌رفت از این شرایط ندارد، چه‌بسا استیضاح وی را در دستور کار قرار دهیم. این ابزار نظارتی را نباید از نمایندگان گرفت. در صورت ادامه این روند مجلس و ریاست مجلس در کم‌کاری دولت شریک خواهند بود و من به‌عنوان نماینده مجلس اجازه تضییع حق نمایندگان را نمی‌دهم.

قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را به‌عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده تهران، ابراز کرد: این حق مسلم در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی به‌وضوح قید شده است و مجلس می‌تواند از وزرا و رئیس جمهور در خصوص روند مسائل اجرایی کشور از دولت سؤال کند. هیئت رئیسه نیز در خدمت نمایندگان مجلس است و ما تلاشی برای سلب این حق قانونی نداریم.

وی بیان داشت: در چندین جلسه هیئت رئیسه در رابطه با این موضوع بحث و مقرر شد در قالب‌های مختلف نحوه انجام این وظیفه قانونی به‌گونه‌ای باشد که موجب ایجاد مشکلات و مسائل جدید نباشد؛ بنابراین مقدماتی با توجه به متن آیین‌نامه در حال انجام است تا این وظیفه قانونی مثمر ثمر واقع شود.