۰ نفر

2.5میلیون خانه خالی در صف مالیات

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۸:۴۸
کد خبر: 450481
2.5میلیون خانه خالی در صف مالیات

عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکل مسکن را اخذ مالیات از واحدهای خالی دانست و گفت: مجلس از مدت‌ها پیش قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی را در کشور تصویب کرد ولی متأسفانه تاکنون توسط دولت اجرایی نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، احمد دنیامالی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ارزیابی خود از اقدامات طرح‌های عمرانی به‌مانند مسکن ملی و مهر اظهار کرد: دولت نباید سیاست‌های خود را به سمت حل مقطعی مسکن در کشور ببرد زیرا مشکل مسکن در کشور ریشه‌ای بوده و به‌صورت فیزیکی یعنی ساخت چند هزار خانه در کشور این مشکل قطعاً برطرف نخواهد شد لذا ارزیابی من از اقدامات دولت مثبت نیست.

وی یکی از دلایل افزایش خانه‌های استیجاری در کشور را کاهش قدرت خرید مردم دانست و گفت: در طی این مدت ارزش پول ملی پایین آمده و مردم دیگر توان خرید منزل را نداشته و به سمت خانه‌های استیجاری می‌روند و این امر شرایط را برای مردمان حاشیه‌نشین و کسانی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند بسیار سخت کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در این برهه حساس از جامعه تدابیر بانکی باید به حوزه مسکن کمک کند، تصریح کرد: بانک‌ها در کشور باید به افزایش ساخت مسکن در کشور کمک کنند ولی در این چند سال بانک‌ها، مشکلاتی را برای حوزه مسکن ایجاد کرده و بیشتر به سمت بورس و بنگاه‌داری حرکت کردند.

دنیامالی به نقش بانک مرکزی در پایین آمدن ارزش پول ملی اشاره کرد و افزود: نباید بسیاری از مشکلات کشور به‌مانند کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را به گردن دلار بیندازیم زیرا در بعضی از مواقع، سیاست‌های غلط داخلی بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها باعث ایجاد این گرفتاری‌ها شده است.

وی با تأکید بر لزوم ارائه وام‌های بلندمدت به زوج‌های جوان برای خرید مسکن بیان کرد: باید به مردم و زوج‌های جوان، تسهیلات بانکی با بازپرداخت ۳۰ ماهه داده شود لذا تا زمانی که حوزه مسکن از بنگاه‌داری و بورس‌بازی خارج نشود قیمت تمام‌شده مسکن در کشور کاهش پیدا نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور گفت: در گیلان ۴۴۰ هزار مسکن خالی وجود دارد لذا دولت باید سیاست‌های مالیاتی سفت و سختی را برای افرادی که سالیان سال منزل خالی داشته و از آن استفاده نمی‌کنند اتخاذ کند.

دنیامالی از تصمیم جدی مجلس یازدهم برای حل ریشه‌ای مشکل مسکن در کشور خبر داد و افزود: در تلاشیم تا در کمیسیون عمران و به کمک دیگر نمایندگان کشور با ارائه راهکارهایی مشکل مسکن در کشور را به‌طورکلی حل کنیم و در انجام این کار باید منابع مالی لازم وارد این‌ حوزه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف از ساخت مسکن مهر، خانه‌دار کردن افراد متوسط و ضعیف جامعه بوده است، خاطرنشان کرد: هدف از مسکن مهر ساخت مسکن‌های ارزان‌قیمت متناسب باقدرت خرید مردم بوده به‌طوری‌که در آن زمان با مبلغ ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی می‌توانستیم ۱۰۰ متر خانه مسکن مهر خریداری کنید.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه دولت باید به خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه کمک کند، تصریح کرد: بانک‌ها سعی دارند اصالت بنگاه‌داری خود را حفظ کنند لذا اگر بانک‌ها تسهیلات با سود چهار درصد به خریداران مسکن مهر داده و دولت مابه‌التفاوت سود ۱۸ درصد و چهار درصد را پرداخت کند بسیاری از افراد دهک پایین جامعه دارای خانه می‌شوند.

دنیامالی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکل مسکن را اخذ مالیات از واحدهای خالی دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها پیش قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی را در کشور تصویب کرد ولی متأسفانه تاکنون توسط دولت اجرایی نشده لذا تا زمانی که نتوانیم سفته‌بازی و‌ بنگاه‌داری را از مسکن خارج کنیم هیچ مشکل برطرف خواهد شد.