۰ نفر

منتخبان مجلس آنلاین هستند

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 431545
منتخبان مجلس آنلاین هستند

منتخبان مجلس یازدهم در جلسات مجازی که برگزار می کنند به یارکشی سیاسی و تقسیم بندی فراکسیون های سیاسی مجلس می پردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری, درحالی‌که مجلس دهم یک‌ماه فرصت دارد تا امور متبوعش را در هفته‌های پایانی عمرش به سرانجام برساند مجلس یازدهمی‌ها به تکاپو افتاده‌اند و در این یک‌ماه اخیر برای بهارستان نقشه می‌ریزند و برنامه می‌چینند.

مجلس یازدهم با تغییر بیش از 80درصدی نمایندگان که سابقه حضور در مجلس دهم را داشته‌اند تشکیل می‌شود- تنها 56نماینده از 290نماینده مجلس دهم در مجلس یازدهم حاضرند این در حالی است که در ادوار قبلی حداقل 70نماینده در کرسی‌هایشان ابقا می‌شدند- اغلب مجلس یازدهمی‌ها چهره‌های جوان و یا کمتر شناخته شده جریان راست هستند که در بهارستان صاحب کرسی می‌شوند، به رسم ادوار گذشته بهارستان هرچه به زمان افتتاحیه مجلس جدید- هفتم خرداد‌ماه – نزدیک می‌شویم، منتخبان دوره جدید مجلس با جدیت و انگیزه بیشتری چند و چون حضورشان را تعیین می‌کنند.

برگزاری نشست‌های هماهنگی، تشکیل غیررسمی فراکسیون‌های سیاسی مجلس، تقسیم کار بین نمایندگان استان‌هایی که بیشتر از 4نماینده دارند و حتی کمیسیون بندی 30منتخب تهران از اقداماتی است که تقریبا همه منتخبان ادوار مجلس پیش از ورود به خانه ملت و تأیید اعتبارنامه‌هایشان و اجرای مراسم سوگند نمایندگی انجام می‌دهند.که البته در این دوره از مجلس سایه کرونا سبب تغییر شکل این رایزنی‌ها و انتقال آن به نشست‌های مجازی شده است.

البته منتخبان تهران از این قاعده هراس از کرونا یا شاید فاصله‌گذاری اجتماعی مستثنی هستند. براساس شنیده‌ها هر 30 منتخب تهران بعد از انتخابات دوم اسفند یکی بعد از دیگری علائم کرونا را داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند اگرچه کرونا سبب فوت فاطمه رهبر یکی ازمنتخبان تهران برای مجلس یازدهم شد اما 29نماینده دیگر اغلب در قرنطینه خانگی با این ویروس جنگیده‌اند و حالا هم در سلامت به‌سرمی‌برند به همین دلیل هراسی از ابتلا به کرونا ندارند و قریب به اتفاق نشست‌هایشان به‌صورت حضوری و در دفاتری که نقش ستادهای انتخاباتی را برای آنها داشته است بر گزار می‌کنند. 

رایزنی‌ها و لابی‌هایی که تقریبا پیش از ورود منتخبان به بهارستان تکلیف رئیس مجلس را مشخص می‌کند و از آنجا که در دوره آتی رقابت جدی بین 3 چهره نامدار این جریان یعنی محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی و مصطفی میرسلیم است خط‌کشی‌های سیاسی از هم‌اکنون محرز شده است، هرچند در این میان برخی نمایندگان همچون حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان ولایی و محمود احمدی‌بیغش از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز سودای ریاست مجلس را در سر می‌پرورانند. اما آنچه در نشست‌های رسمی و غیررسمی مجلس یازدهمی‌ها خبر ساز شده تکاپوی آقاتهرانی، قالیباف و میرسلیم برای سکانداری بهارستان است.

پایداری‌ها پای ثابت جلسات مجازی

 ورای تعیین تکلیف کرسی ریاست مجلس به گفته حسین جلالی، منتخب رفسنجان که متولی برگزاری جلسات مجازی مجلس یازدهم است، منتخبان مجلس یازدهم از دهم فروردین در اسکای روم نشست‌های مجازی برگزار می‌کنند. او می‌گوید: پرویز زاهدی، حسین قاضی‌زاده، علی نیکزاد، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نصرالله پژمانفر، مرتضی آقاتهرانی، رضا تقی‌پور، حمیدرضا حاجی بابایی و خانم رحمانی از افراد شناخته شده‌ای هستند که به‌صورت منظم در جلسات حضور پیدا می‌کنند؛ به‌طور میانگین از هر استان یک نفر در جلسات حضور پیدا می‌کند.

منتخب رفسنجان به باشگاه خبرنگاران خبر داده است که امکانات این بستر در 3 قالب تصویر، صوت و متن فراهم است و شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌صورت متن هر حرفی که دارند برای حاضرین عنوان کنند؛ الان به‌صورت میانگین در هر جلسه حدود ۴۰ نفر حضور دارند و به مرور زمان نمایندگان بیشتری به جمع ما اضافه شدند و تا روز جمعه ۲۲ فروردین همه نمایندگان به عضویت این اتاق ویدئوکنفرانس درآمدند؛ اما به‌طور میانگین در هر شب حدود ۴۰ نفر از منتخبان در این جلسات شرکت می‌کنند و حدود ۱۰۰ نفر تاکنون به‌صورت آمد و رفت در این برنامه حضور پیدا کردند. به گفته جلالی هر شب ساعت ۹ تا ۱۱ در این جلسات موضوعاتی در ارتباط با موضوعاتی که در مجلس با آنها مواجه خواهیم شد را مطرح می‌کنیم و پیرامون آنها بحث و تبادل نظر انجام می‌دهیم.

منتخب رفسنجان درباره دستورکارهای این نشست‌ها هم توضیح داده است که ابتدا بحث جهش تولید و راهکارهای آن را در ۶ جلسه بررسی کردیم و یک شب با حضور کارشناس محترم دکتر توکلی به بررسی بودجه پرداختیم.

به گفته جلالی، جلسات مجلس یازدهمی‌ها به‌صورت مشارکتی دنبال می‌شود، ولی کارهای منشی‌گری و راه‌اندازی جلسه و نوبت‌دهی برای صحبت کردن‌ها و مسائلی از این قبیل را خودم پیگیری می‌کنم، ولی سعی کردیم از آقای آقاتهرانی که از شخصیت‌های شناخته شده هستند، بیشتر استفاده کنیم و از حضور و تجربه او بهره‌مند شویم. ولی به‌طور کلی سعی کردیم شرایط را برای ورود همه منتخبان فراهم کنیم تا هر زمان که ممکن بود از حضور آنها در جلسات استفاده کنیم و از نظراتشان بهره‌مند شویم.

ترکیب شرکت‌کنندگان در محفل مجازی

از ترکیب شرکت‌کنندگان در محفل مجازی مشخص است که نشست‌های اسکای رومی مدنظر منتخب رفسنجان بیشتر در اختیار جبهه پایداری‌ها و یاران دیروز و امروز محمود احمدی‌نژاد است. در این سوی میدان و در تهران که وزنه سیاسی منتخبان و سرلیست آن در شکل‌گیری وجهه سیاسی مجلس همواره تأثیر‌گذار بوده است تنها رایزنی‌ها درمورد سرنوشت سیاسی آتی مجلس محدود به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و هنوز خبر رسمی درباره دیدارها و لابی‌های 3 رقیب تهرانی کرسی ریاست مجلس یازدهم منتشر نشده است.

در تهران آنچه بیشتر از هر اقدام منتخبانش قابل تامل است حضور و سرکشی‌های منتخبانش به جنوب شهر و حاشیه‌نشین‌های شهر تهران است که منتخبان با سبدهایی از غذا یا الکل و دیگر ملزومات بهداشتی مقابله با کرونا به گوشه و کنار پایتخت می‌روند و به‌صورت مکرر عکس‌هایشان را در فضای مجازی بازنشر می‌کنند، اقدامی که مورد نکوهش و نقد صاحب‌نظران سیاسی است و به رویه‌ای پوپولیستی تعبیر می‌شود که سنخیتی با ‌شأن و جایگاه مجلس ندارد.