۰ نفر

چطور بدون تعطیلی ادارات، از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند؟!

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 423762
چطور بدون تعطیلی ادارات، از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند؟!

«با ماندن در خانه با کرونا مبارزه کنیم.» این جمله‌ای است که طول چند هفته گذشته که سلامت مردم کشور با شیوع کروناویروس به خطر افتاده، بارها و با ادبیات مختلفی از سوی مسوولان رده‌های مختلف حکومت شنیده شده. جمله‌ای که افکار عمومی با شنیدن آن بلافاصله این پرسش را مطرح می‌کنند: «وقتی تعطیل نیستیم، چطور در خانه بمانیم؟!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، تعداد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در طول 2 هفته گذشته بارها این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا ادارات را تعطیل نمی‌کنند که مردم لزومی به خروج از خانه نداشته باشند و بتوانند با ماندن در خانه‌های‌شان این چرخه شیوع را تا حدودی کنترل کرده و کاهش دهند. پرسشی که پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد و تنها چیزی که دیده می‌شود، سرگردانی مسوولان در تصمیم‌گیری برای نحوه برخورد با ماجراست. یک روز ساعت کاری ادارات کاهش می‌یابد، هفته دیگری ساعات کاری به حالت سابق برمی‌گردند، روز دیگر جاده‌های ورودی به برخی شهرها بسته می‌شود و 2 روز بعد دوباره خبر باز شدن جاده‌ها به گوش می‌رسد. در این میان اما این آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ویروس کروناست که روزبه‌روز افزوده می‌شود و باز هم این پرسش تکراری که چرا تعطیل نمی‌کنید؟! این پرسش البته تنها از سوی مردم مطرح نمی‌شود. مسوولان کشور و به‌ خصوص نمایندگان مجلس هم بارها این سوال را پیش کشیده و بر لزوم تعطیلی ادارات تاکید کرده‌اند. محمدرضا نجفی یکی از نمایندگانی است که با بازگویی این پرسش شهروندان که «چطور بدون تعطیل کردن ادارات از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند؟» این رویه را نادرست خوانده و از عادی‌نمایی شرایط کشور به عنوان «بزرگ‌ترین خطای مدیریتی» یاد می‌کند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس چند روز پیش هم در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهوری خواستار قرنطینه کامل مناطق آلوده در اسرع وقت شده بود. نماینده مردم تهران در مجلس در آن نامه تاکید کرده بود که این قرنطینه باید با تمهید سریع امکانات اجرایی برای اجرای بی‌کم و کاست و واجد ضمانت اجرا باشد و اجرای آن توسط ارگان‌های مختلف حمایت و تضمین شود. نجفی دو روز بعد از این نامه بار دیگر به موضوع عادی‌نمایی وضعیت کشور انتقاد کرد و توصیه عادی کردن ساعات کار ادارات و غیره را «غلط» ارزیابی کرد. به گفته این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، «آقای دکتر نمکی باید قاطعانه و استوار مطابق تکالیف حرفه‌ای و وجدانی، برابر این قبیل فشارها ایستادگی کند و به عنوان دبیر ستاد ملی به آقایان روحانی و رییسی دستور تعطیلی محاکم و ادارات را در اسرع وقت ابلاغ کند.» او حفظ سلامت مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها و مقر نیروهای امنیتی انتظامی را بسیار مهم دانست و همچنین بر لزوم ایزوله‌سازی یا چاره‌اندیشی برای جلوگیری از آلودگی این مراکز تاکید کرد. به عقیده او، وقتی مبتلایان را قرنطینه نکنیم، آزادانه می‌چرخند و ویروس را منتشر می‌کنند. در چنین شرایطی معلوم است که ما هر لحظه باید منتظر گسترش ابتلا باشیم، دو هفته، سه هفته، یا یک ماه بعد، مگر ما نقشه شیوع بیماری را داریم که بتوانیم پیش‌بینی کنیم؟نجفی بی‌فایده بودن قرنطینه به دلیل درگیر شدن تمام استان‌ها با این ویروس را گفته‌ای بسیار «بی‌اساس» توصیف کرده و معتقد است که ارتقای اقتدار و اعتماد عمومی به ستاد ملی مبارزه با کرونا، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. اصل حرف این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اما همان به رسمیت شناختن بحران و صدور دستور تعطیلی ادارات است؛ نکته‌ای که پیش از این نه‌تنها خود او بارها بر آن تاکید کرده بود که از سوی دیگر نمایندگان هم مورد پافشاری قرار داشت.

لزوم تعطیلی قطعی ادارات

محمدرضا تابش، عضو دیگر فراکسیون امید هم اخیرا گفته: «تعطیلی قطعی ادارات یا شیفتی و دورکاری کردن کارمندان می‌تواند زنجیره ارتباطی را قطع کند.» نایب‌رییس نخست فراکسیون امید مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت مجلس که روز دوشنبه با حضور رییس مجلس و ۵۵ نماینده در صحن علنی برگزار شد، مهم‌ترین توصیه سازمان بهداشت جهانی و وزیر بهداشت که ماحصل این جلسه بود را «قطع زنجیره ارتباطی» عنوان کرده و گفته بود که این امر باید جدی گرفته شود. او اضافه کرده بود که «قطعا تعلل در این امر آثار این پدیده را بیشتر می‌کند، اما در مقابل اگر این کار با قاطعیت انجام شود، این وضعیت تا خردادماه بیشتر ادامه نخواهد یافت.»

حمایت دولت از مشاغل آسیب‌دیده

جز این اما پرسش دیگری نیز مطرح است و آن، اینکه تعطیلی کامل برای مردم چه شرایطی را برای کشور و به‌وی‍ژه اوضاع اقتصادی مملکت ایجاد می‌کند. همان‌طور که محمدرضا نجفی در نامه‌ای که خطاب به رییس‌جمهور نوشته بود، «باید به ‌طور عاجل فکری به حال گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه کرد، کارگران روزمزد، بی‌خانمان‌ها، کارگران ساده و همه ایرانیانی که نمی‌توانند بدون کمک دولت و حاکمیت در خانه بمانند»، این بحث از سوی دیگر ناظران نیز مورد تاکید بوده و هست.به بیان دیگر در حالی که این تنها بخشی از موضوع است که تعطیلی کامل، از الزامات پیشگیری و کنترل کووید۱۹ است و جز آن، عواقب این تعطیلی نیز باید مورد توجه باشد؛ چنانکه در همین 2 هفته گذشته که با تعطیلی کامل و قرنطینه هم مواجه نبوده‌ایم، برای کسب و کارها و کارگران مشکلات زیادی به همراه داشته و باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن درآمد برخی اقشار جامعه و زمین‌خوردن برخی کسب و کارها شده است. حالا محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این مساله واکنش نشان داده و گفته است: «براساس نص صریح قانون کارگرانی که مخالف میل و اراده خود بیکار شده، همه کسانی که بر اثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند، با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.»محمد شریعتمداری که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما به ارایه توضیحاتی درباره اقدامات و تمهیدات در قبال آسیب‌دیدگان ویروس کرونا پرداخته بود، درباره وضعیت افرادی مثل دستفروشان که دارای قرارداد رسمی کار نیستند هم، چنین توضیح داد: «ما برای این موضوع جلسات متعددی را با مسوولان امر و پژوهشگران داشتیم و درنهایت مقرر شد حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارایه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.»