۰ نفر

درآمد ۱۵۰۰میلیارد تومانی گوگل از تبلیغات شرکت‌های ایرانی

۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 420535
 درآمد ۱۵۰۰میلیارد تومانی گوگل از تبلیغات شرکت‌های ایرانی

۳۰۰ هزار کسب وکار ایرانی مشتری تبلیغات گوگل هستند و با فرض آنکه هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید این شرکت کند، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، باتوجه به گسترش کسب و کارهای دیجیتال از مواردی که می‌توان آن را در جای جای فضای اینترنت شامل سایتها،کانالهای مختلف و ...  مشاهده کرد، تبلیغات اینترنتی است. امروزه شاهد افزایش درآمدها از طریق جذب مخاطب و تبلیغات در فضای مجازی هستیم. در چنین شرایطی کنترل و نظارت بر فضای این کسب و کارها و استفاده از آن به عنوان یکی از درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی کشور امری دور از ذهن نیست، چنانکه طبق آمارها، دولتهای 7.5 (ترکیه)، 3 (در اسپانیا) تا 2 ( انگلستان) درصد از کل درآمد ناخالص شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشور را به صورت مالیات از شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتالی اخذ می‌کنند.

در همین ارتباط، می‌توان از شرکتهایی که در سامانه‌های برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود می‌پردازند، عوارض دریافت کرد. لازمه تحقق این امر این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به شناسایی و معرفی کسانی که از تبلیغات این بسترها استفاده می‌کنند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس، یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. در کشور ایران انحصار جستجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است. مطابق بررسی‌های به عمل آمده، شرکت گوگل از حدود سیصد هزار تومان تا شصت میلیون تومان از هر کسب و کار برای تبلیغات دریافت می‌کند که بعضاً چندین هزار مشتری دارند.

طبق این گزارش،‌ تخمین‌زده می شود که بیش از 300 هزار مورد از کسب وکارها و افراد بخاطر کاربران ایرانی مشتری تبلیغات این شرکت باشند و اگر به‌طور متوسط هر تبلیغ 5 میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی بالغ بر 1500 میلیارد تومان خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود عبارت زیر به ابتدای بند الحاقی 1 تبصره 15 مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1399 الحاق شود:

L3AfZoORx36R