۰ نفر

۱۰ هکتار از جنگل‌های رودبار در آتش سوخت

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 415783
۱۰ هکتار از جنگل‌های رودبار در آتش سوخت

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان کشور منجر به از بین رفتن ۸ الی ۱۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان رودبار و دهستان بلوکات شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، منوچهر جمالی سوسفی در رابطه با آتش سوزی جنگل‌های استان گیلان، گفت: جنگل‌های شمال کشور در استان گیلان و بخشی از جنگل‌های رودبار، دهستان بلوکات، حلمیه جان و ... دچار  آتش سوزی شده و حدود 8 الی 10 هکتار از جنگل‌های این منطقه از بین رفته اما علت وقوع آن به صورت دقیق مشخص نشده است.

مردم حافظ همیشگی جنگل‌ها هستند

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به اینکه مردم حافظ همیشگی جنگل‌ها هستند، افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به تنهایی نمی‌تواند حافظ تمام جنگل‌ها و مراتع کشور باشد به همین دلیل نگهداری و حراست از آن باید از جانب خود مردم صورت بگیرد. بر همین اساس مردم فداکار این منطقه با گذشتن از جان خود وارد میدان شده و برای اطفاء حریق و جلوگیری از پیشروی آتش تلاش کردند، اما متاسفانه آتش جنگل‌ها خاموش نشده و خسارت‌های بسیاری را به مردم تحمیل کرده است.  

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم، با انتقاد از برخورد نیروهای سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی با مردم ساکن اطراف جنگل‌ها، یادآور شد: متاسفانه برخورد نامناسب مسئولان سازمان جنگل‌ها و تشکیل پرونده برای مردم این منطقه به دلیل برخی از رفتارها و اتفاقات سطحی، موجب گلایه‌مندی مردم شده است. بنده هم موافق اجرای قانون هستم اما باید در این شرایط سخت اقتصادی، با مردمی که سال‌ها در این منطقه زندگی‌ کرده‌اند، مهربان تر رفتار کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مردم و روستائیان ساکن در اطراف جنگل‌ها از رفتار و برخورد نیروهای اداره منابع طبیعی، گلایه‌مند هستند، ادامه داد: یکی از مشکلات عدیده روستائیان بر سر محدوده اراضی خود با منابع طبیعی بوده که متاسفانه تاکنون به صورت دقیق مشخص نشده  است. بنده معتقدم باید با مردمی که با وجود همه مشکلات پای نظام و انقلابشان ایستاده اند و همواره در صحنه حضور داشتند بهتر رفتار کنیم. گلایه و آزردگی مردم از مسئولان باعث کاهش حضور آنها در پیشگیری‌ها و جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و قاچاق چوب شده که بسیار نگران کننده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار کرد: شب گذشته بنده به همراه امام جمعه دهستان بلوکات، مدیر کل منابع طبیعی، فرماندار و رؤسای ادارات شهرستان  برای همدردی با مردم و کنترل حریق در محل آتش سوزی حاضر شده و علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه موفق به اطفاء حریق نشدیم.  امیدواریم در روزهای آینده با بارش باران، شعله‌ها فروکش کرده و خاموش شوند.

تجهیزات اندک شهرستان رودبار برای مقابله با حریق

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به وضعیت تجهیزاتی شهرستان رودبار برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها،یادآور شد: تجهیزات ما در رودبار، کفاف مهار آتش به این وسعت را نمی‌دهد، هرچند از شهرستان‌های اطراف و مرکز استان برای کنترل آتش کمک‌هایی فرستاده شد، اما ماشین‌های آتشنشانی ازحد مشخصی فراتر نرفته و به همه سطوح دسترسی ندارند. از این رو مهار آتش در مناطق صعب العبور تنها با حضور مردم میسر می‌شود. امروز آتش تا نزدیکی خانه‌ها آمده و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است. 

سازمان جنگل‌ها در برخورد با  ساکنین اطراف جنگل، تجدیدنظر کند

وی در پایان اظهار کرد: از سازمان جنگل‌ها می‌خواهم در خصوص برخورد با روستائیان و ساکنین اطراف جنگل، تجدید نظر کند، افرادی که در اطراف جنگلها زندگی می‌کنند در طول سالیان سال از جنگل‌ها محافظت کرده‌اند از این رو برای نگهداری از جنگل‌ها باید از آنها کمک بگیریم.