۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد؛

بورس یک منبع اطلاعاتی غنی/ شفافیت بورس عاملی مقابل فضای حبابی است

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۰۳
کد خبر: 411135
بورس یک منبع اطلاعاتی غنی/ شفافیت بورس عاملی مقابل فضای حبابی است

سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است مکانیزم بورس کالا به گونه ای است که حتی فضای حبابی و یا اثرات سیاسی و اجتماعی و امنیتی نمی تواند اثرات غیر منطقی، عجیب و بزرگی را بر روند بازار و عرضه و تقاضا بگذارد چراکه بازار شفاف و قابل رصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که بازار سرمایه از ارکان شفاف سازی اقتصاد ماست به طوریکه همه روندها در مبادلات بازار سهام و کالای کشور به واسطه تقویت بازار سرمایه بهبود یافته و در حال حاضر این بازار به یک منبع اطلاعاتی غنی مبدل شده است.

حسینی شاهرودی به بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به عملکرد بورس کالا طی سال های اخیر این بورس به ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور تبدیل شده است. به عبارتی شاهد اثرات کاهش یا افزایش فروش شرکت های تولیدی کشور در بورس کالا در مبادلات بازار سهام هستیم و این زنجیره اطلاعاتی شفاف در واقع واقعیت های اقتصادی را جایگزین حدس و گمان و شایعات کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین در حوزه تنظیم بازار کالاها نیز می توان با استفاده از آمار بورس کالا به کمبود عرضه یک کالای استراتژیک و مهم پی برد و نسبت به اتخاذ سیاست اقتصادی و یا وضع تعرفه از سوی سیاست گذار اقدام کرد.

این نماینده مجلس گفت: بورس کالا ضمن ایجاد شفافیت، بازار رقابتی سالم را  به نمایش گذاشته است به گونه ای که سهامداران و صاحبان سرمایه در هر شرایطی می توانند از فضای سالم بورس بهره مند شوند.

 وی به اهمیت شفاف سازی فعالیت های اقتصاد اشاره کرد و افزود: مکانیزم بورس کالا به گونه ای است که حتی فضای حبابی و یا اثرات سیاسی و اجتماعی و امنیتی نمی تواند اثرات غیر منطقی، عجیب و بزرگی را بر روند بازار و عرضه و تقاضا بگذارد چراکه بازار شفاف و قابل رصد است؛ البته قاعدتا ویژگی طبیعی بورس این است که بازار رقابتی و شرایط برای کسب و کار را ایجاد و به مشتریان حق انتخاب دهد اما اگر این شفافیت و بازار رسمی وجود نداشت، متولیان امر چگونه می توانستند در مواقع بحرانی بازار را رصد و تصمیم های مقتضی را بگیرند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «دیگر زمان اعلام برخی نظرات غیرکارشناسی در این خصوص که بورس عامل افزایش یا کاهش قیمت کالا است» گذشته است، گفت: بورس کالا یک زمین و بستر معامله را برای تولیدکننده و مصرف کننده فراهم کرده تا قیمت عادلانه در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود در این میان هر گونه رشد یا کاهش قیمت کالاها به نظام بازار یعنی حجم عرضه و تقاضا مربوط بوده و نسبت دادن این نوسان ها به سازوکار بورس غیرمنطقی و کهنه شده است.

وی ادامه داد: وقتی در بازار رقابتی سالم باشد، قاعدتاً رقابت در کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها موثر است و هر فعال اقتصادی به دنبال آن است که هزینه‌های خود را کاهش و درآمد را افزایش دهد تا بتواند در بورس جایگاه بهتری کسب کنند؛ به عبارتی عملکرد مطلوب شرکت ها در بورس کالا مستقیم در بهای سهام آن شرکت ها نیز موثر بوده و این رویه ای مثبت برای اقتصاد به شمار می رود.

 حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه بورس کالا در شاخص‌های مختلف اقتصادی اثرگذار است اظهار کرد: طی سال های گذشته به واسطه عرضه کالاها در بورس، شاهد اثرگذاری رقابت ایجاد شده در صنایع در بخش‌های مختلف اقتصادی هستیم، ضمن آن که تورم از طریق بازار رقابتی و نه دستوری امکان کنترل دارد و در این شیوه است که واقعیت‌های جامعه به نمایش گذاشته می‌شود.

 این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: بورس کالا این قدرت را دارد که شاخص ها را به واقعیت تبدیل کند. خروجی سالانه شرکتی که به طور مستمر محصولاتش را در بورس کالا عرضه و معامله می کند، نشان‌دهنده توفیقاتی بوده که آن شرکت برای خود رقم زده است؛ در این میان شفافیت آماری بورس کالا این فرصت را به سهامدار می دهد که با استفاده از شفافیت اطلاعات، تصمیم خود را در بازار سهام اتخاذ کند.