۰ نفر

نماینده شازند در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

بخش خصوصی توانمند داخلی برای خرید پالایشگاه شازند وجود ندارد/آخرین تلاش‌ها برای واگذاری یک مجموعه استراتژیک

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 393265
بخش خصوصی توانمند داخلی برای خرید پالایشگاه شازند وجود ندارد/آخرین تلاش‌ها برای واگذاری یک مجموعه استراتژیک

درحالی بحث واگذاری پالایشگاه شازند به بخش خصوصی مطرح است که هنوز تجربیات ناموفق در خصوصی سازی صنایع استان مرکزی همچون هپکو و آذرآب گریبان اقتصاد کشور را گرفته و هیچ شرکت و یا شخص خصوصی اهلیت‌دار در حوزه نفت وجود ندارد که قادر به خرید و تداوم بخشیدن به حیات اقتصادی این بنگاه باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اخیرا بحث واگذاری پالایشگاه امام خمینی شازند به بخش خصوصی داغ شده و این در حالی است مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اقدام به تغییر مدیرعاملی این پالایشگاه کرده است. از سویی دیگر مسئولان استان مرکزی بارها و بارها مخالفت خود را با خصوصی سازی این پالایشگاه اعلام داشته و نسبت به تبعات آن هشدار داده اند. 

اما معاون وزیر در امور پالایش و پخش، در سفر به اراک با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار داشته و آخرین رایزنی‌ها را در خصوصی واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی با این مقام انجام داده است. این در حالی است که نماینده ولی‌فقیه در استان و مجمع نمایندگان استان مرکزی بارها مخالفت خود را با خصوصی‌سازی این پالایشگاه اعلام کرده‌اند. 

یکی از نمایندگان مخالف این واگذاری، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی است. در این رابطه علی ابراهیمی نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما بارها و بارها اعلام کردیم که شرکت و یا شخص خصوصی اهلیت‌دار در حوزه نفت نداریم که قادر به خرید و ادامه حیات اقتصادی این بنگاه باشد. از این رو بحث واگذاری پالایشگاه شازند از اساس دچار مشکل و نقص است که شرایط کنونی کشور ایجاب می کند از پرداختن به چنین بحث های حاشیه ای خودداری شود.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه در حال حاضر خصوصی سازی مجموعه استراتژیکی همچون پالایشگاه شازند به صلاح صنعت نفت کشور نبوده و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه اقتصادی این صنعت وارد خواهد کرد. وی تاکید کرد: نقش پالایشگاه در اقتصاد و بی‌اثر کردن تحریم‌ها نقش غیرقابل انکاری است و نباید با تکرار اشتباهات در خصوصی‌سازی‌های گذشته سرنوشت پالایشگاه شازند را به سرنوشت هپکو و آذرآب دچار کنیم.

ابراهیمی با اشاره به واگذاری غیرمنصفانه پالایشگاه کرمانشاه و تبعات ناخوشایند پس از آن گفت: طبق بررسی ها در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه بدون توجه به اهلیت خریدار و شرایط واگذاری، این مجموعه سوده واگذار شد و هم اکنون شاهد مشکلات اقتصادی و تولیدی این مجموعه هستیم.

این نماینده مجلس همچنین در مورد خصوصی سازی های ناموفق استان مرکزی نیز گفت: تجربیات شکست خورده‌ای مانند آذراب و هپکو در استان مرکزی گویای آن است که در حال حاضر روند خصوصی سازی در کشور به نحوی نیست که بتوان به آن اعتماد کرده و مجموعه بزرگی همچون پالایشگاه شازند را به آن واگذار کرد.