۰ نفر

آمریکا به دنبال افزایش فشار بر ایران با تصویب لوایح FATF است

۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 390846
آمریکا به دنبال افزایش فشار بر ایران با تصویب لوایح FATF است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اصرار مقامات آمریکا بر اینکه ایران باید FATF را تصویب کند، نشان می‌دهد که آنان به دنبال اعمال فشار بر ایران از این طریق هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدجواد ابطحی با اشاره به اصرار دولتمردان برای تصویب لوایح FATF، اظهارداشت: ادعای دولتمردان این است که FATF ما را از بحران‌های اقتصادی نجات می‌دهد که اگر واقعا اینچنین است، آنان باید ادعای خود را به صورت کتبی بنویسند، امضا کرده و تضمین‌ دهند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با بیان اینکه برخی از دولتمردان تا چندی پیش به صراحت اعلام کردند که در این باره تضمین نمی‌دهند، ادامه داد: وزیر امور خارجه اعلام کرد که «نه من و نه رئیس جمهور تضمین نمی‌دهیم که مشکلات با FATF حل شود» و از سوی دیگر گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF هم نه تنها به ما تضمینی نمی‌دهد، بلکه آنان تاکید کرده‌اند که امکان اعمال حق‌ شرط‌ در لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد.

وی متذکر شد: دولتی‌ها در زمان انعقاد قرارداد برجام هم چنین مطالبی را عنوان می‌کردند و تاکیدشان بر آن بود که اگر برجام نباشد، اقتصاد ما عقب افتاده می‌شود اما دیدیم که با برجام، نه تنها مشکلات اقتصادی کشور حل نشد، بلکه تحریم‌ها هم تشدید شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه دولت با این نگاه خود یعنی اتکای صرف به غرب، ۶ سال است که کشور را به عقب بُرده است، تصریح کرد: اخیرا پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک مداخله‌جویی آشکار در امور داخلی کشورمان، خواستار تصویب فوری و بدون شرط کنوانسیون پالرمو و لایحه CFT شده است که سوال ما از طرفداران تصویب لوایح FATF این است که آیا افرادی چون پمپئو، دلسوز نظام جمهوری اسلامی هستند یا آنکه تصویب FATF برای آنها منافعی دارد و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا از این طریق فشارها بر ایران را افزایش دهند؟

ابطحی با تاکید بر اینکه دولت باید خود را از وابستگی به غرب رها کند و مسائل کلان کشور را تا این حد سطحی نبیند، افزود: مطابق با نظر بسیاری از کارشناسان ذیربط، تصویب لوایح FATF به معنای حاکمیت نظام سلطه بر کشورمان است و نباید با دست خودمان، خودمان را در چاه بیاندازیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به اینکه بنده معتقدم که دولتمردان در زمان امضای برجام به طرف مقابل تعهد داده‌اند که لوایح FATF را هم به تصویب می‌رسانند، یادآور شد: برجام، پیوست‌ها و بخش‌های محرمانه‌ای داشت که به مجلس ارائه نشد و قطعا تعهد دولت به تصویب لوایح FATF هم جزء موارد محرمانه‌ای است که در این قرارداد گنجانده شده است.