۰ نفر

لاریجانی: ایران از میانجیگری در مسئله یمن استقبال می‌کند

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۴
کد خبر: 387997
لاریجانی: ایران از میانجیگری در مسئله یمن استقبال می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سعودی‌ها راه حل سیاسی را بپذیرند ایران در مسئله یمن میانجیگری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی و کلاود یاروت نایب‌رئیس پارلمان آلمان امروز (سه شنبه 23 مهر) در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفت وگو کردند.

لاریجانی در ابتدای این دیدار گفت: ایران در رابطه با رفتار ترکیه اعتراض و مخالفت های خود را اعلام کرده است چرا که کشتار و آوارگی را دامن می‌زند و مسائل سوریه را پیچیده تر می کند، اما نباید اجازه داد ماجرای اخیر سوریه عمیق شود.

وی تصریح کرد: نقش اتحادیه اروپا در سوریه نمی تواند صرفاً نصیحت باشد، در حالیکه شما عادت کرده اید فقط ما را نصیحت کنید و آلمان می تواند نقش قوی‌تری بازی کند اما این گونه نشده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تنشی در خلیج فارس وجود ندارد، افزود: صیانت از خلیج فارس جزو دستور کارهای جمهوری اسلامی ایران است اما مشکل از بازیگران دیگر منطقه است، البته پیشنهاد "طرح صلح هرمز" مطرح شده توسط رئیس جمهور ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس است و در این مسیر نیازی به نیروهای خارج از منطقه نیست.

وی بیان کرد: اگر سعودی‌ها راه حل سیاسی را بپذیرند ایران در مسئله یمن میانجیگری خواهد کرد، البته آمریکا تصور می کند هنوز زمان دوشیدن پول از عربستان برای اصلاح تمام نشده است.

در ادامه نایب رئیس پارلمان آلمان با بیان اینکه آلمان عمیقاً نگران مداخله سیاسی ترکیه در سوریه است، گفت: موج جدید مهاجران به سمت اربیل و دیگر شهرهای کردنشین عراق نگران کننده است.

نایب‌رئیس پارلمان آلمان در پاسخ به این پرسش دکتر لاریجانی مبنی بر این که اتحادیه اروپا برای سوریه چه کاری می تواند کند، تصریح کرد:  اتحادیه اروپا از روسیه درخواست فشار بر اردوغان را داشته و اینکه به ترکیه اسلحه فروخته نشود، اما اردوغان گفته است اگر در مسئله نظامی‌گری سخت بگیرید، موج آوارگان را به سمت اروپا رها می کنم، البته ایران می‌تواند در این مسئله کمک رسان باشد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و آلمان همه باید مسئولیت پذیر باشیم، چرا که این به نفع مردم و دولت هاست، لذا باید از فرصت کمیته قانون اساسی استفاده و این کمیته را تقویت کرد تا به گزینه‌های حل و فصل مسئله سوریه برسند.

نایب رئیس پارلمان آلمان با بیان این که از نقش پاکستان برای مذاکره به منظور رفع اختلاف های میان سعودی‌ها و ایران استقبال می کنند، اظهار کرد: وضعیت انسانی در یمن فاجعه بار است.