۰ نفر

اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس مصوب شود

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱
کد خبر: 387344
اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس مصوب شود

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در برخی موارد دولت از جلسات سران قوا برای پیشبرد اهداف خود سوء استفاده می‌کند،‌ گفت:‌ اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس مصوب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جعفر قادری در رابطه با تصویب اصلاح ساختار بودجه در جلسات سران قوا و نقش مجلس در این زمینه اظهار داشت: همان‌طور که از اسم این شورا مشخص است «شورای هماهنگی سه قوه» است و به این مفهوم نیست که ساختارهای قانونی و تعریف شده در کشور تعطیل شود.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مجلس، قوه قضائیه و دولت باید جایگاه خود را داشته باشند، بیان داشت: هدف این بود که شورا برای هماهنگی ایجاد شود تا اگر کاری قرار است صورت بگیرد با سرعت مصوب و پیگیری شود. رئیس مجلس نمی‌تواند برای کل نمایندگان تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی برنامه‌ها و پیشنهادات در شرایط اضطرار نیاز به سرعت، دقت و جدیت دارد،‌ عنوان کرد:‌ اگر بنا باشد جلسات سران قوا فعالیت جاری و عادی مجلس و سایر دستگاه را تعطیل کند مجلس موضوعیت ندارد. اگر بنا باشد در پختگی و کارشناسی مباحث دستگاه‌ها و مجلس نقش و سهم ایفا نکنند. جلسات هیأت دولت و نظیر آن چه مفهومی دارد.

قادری تاکید کرد:‌ متأسفانه به نظر می‌آید دولت در برخی موارد زرنگی می‌کند و از ساختار ایجاد شده سران قوا به جای استفاده، سوءاستفاده می‌کند. این مسیر درست نیست و مجموعه حاکمیت را زیر سؤال می‌برد. اموری که با قید فوریت و ضرورت و با ضرب‌الاجل همراه است باید در جلسات سران قوا مطرح و نهایی شود. برخی امور به جای آنکه از مسیر عادی و اداری برود در جلسات شورای هماهنگی سران مطرح می‌شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه در اصلاح ساختار بودجه چنین ضرب‌الاجل مشاهده نمی‌شود، یادآور شد:‌ اینکه یک تیم محدود کارشناسی در مجموعه آقای نوبخت بررسی‌کننده باشد و مهر تأیید سران قوا روی آن بخورد و در اجرا با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

وی ادامه داد: مجلس باید از حقوق و جایگاه خود دفاع کند و در عین حال به بررسی کارشناسی سرعت بدهد. متأسفانه این اشکال در مجلس وجود دارد که باید فرایندها اصلاح شود. با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های قانون‌گذاری، دلیلی ندارد مسائل به این شکل بررسی و تصویب شود. مثلاً قانون تجارت نیاز به 4 تا 5 ماه زمان برای بررسی و تصویب دارد و حتی نیاز به کمیسیون تلفیق شبیه به کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی طرح و لوایح ویژه دارد که از هر کمیسیون نمایندگانی داشته باشد.

وی پاسخ به این سوال که اصلاح ساختار به معنای ایجاد درآمدهای پایدار و منابع جدید است در لایحه بودجه آیا چنین مواردی دیده می‌شود، گفت: چنین چیزی اتفاق نیفتاده؛ برخی کارهای دولت، حالت گفتار درمانی دارد و نمی‌توان اصلاحات زیربنایی انجام داد. این کارها مستلزم تیم کارشناسی قوی با همکاری و همراهی قوای دیگر است و استفاده از ظرفیت نخبگانی و دستگاه‌ها برای پیشبرد و تهیه مواد قانونی با کمترین نقص ضروری است.

قادری تاکید کرد:‌ بدون اینکه فرایندی قانونی در قالب طرح یا لایحه ارائه شود صرفاً بر اساس اینکه بگوییم مصوبه سران قوا را دارد نمی‌تواند تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه، پاسخگوی نیازها باشد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه قانون گذاری در بودجه سالانه نقض غرض است، تصریح کرد: دولت همیشه معترض بود که مجلس در ضمن بررسی بودجه، قانون‌گذاری می‌کند. اکنون اگر دولت این کار را در لایحه بودجه بکند درست و صحیح نیست و احتمالا مجلس نیز در بررسی‌های خود آن را تعدیل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت اقتصاد باید لایحه مدیریت دارایی‌های دولت و لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را بیاورد و هر چند وقت یکبار زمان ارسال آن به تعویق می‌افتد. از طرفی بودجه کشور با مضایقی روبه‌رو  است و هماهنگی و اهتمام برای ارائه لوایح در دستگاه‌های دولتی مشاهده نمی‌شود، بیان داشت: متأسفانه بدنه دولت سنگین است و کشش انجام این کار را ندارد. دولت موارد را گزینشی از طریق فرایند مصوبه‌گیری در سران قوا حل می‌کند و این مصوبات عملاً پشتیبانی کارشناسی ندارد. بلافاصله تناقضات در اجرا مشکلاتی را به وجود می‌آورد. دولت به جای دور زدن قانون، به کارها سرعت ببخشد و با همکاری مجلس مصوبات با پشتوانه‌ تدوین کند تا در اجرا همراهی و هماهنگی وجود داشته باشد.