۰ نفر

لزوم تاسیس بانک مرزی مشترک با کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی

۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۵۱
کد خبر: 387018
لزوم تاسیس بانک مرزی مشترک با کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورمان می‌تواند با کشورهایی که آذربایجان‌غربی با آنها مرز مشترک دارد، بانک‌های مشترک تاسیس کرده تا مسائل مربوط به جا به جایی ارز رفع شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدهادی بهادری امروز در جلسه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: برخی واحدهای تولیدی استان توانایی اشتغال‌زایی برای دو هزار نفر را دارند اما تنها 500 نفر در آنها مشغول به کار بوده و متاسفانه کمتر واحدی در سطح آذربایجان‌غربی وجود دارد که با بیش از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت کند.

وی تصریح کرد: بی‌شک اگر مشکلات مربوط به موانع تولید در استان رفع شود، شاهد اشتغال بسیاری خواهیم شد و بیکاری تا حد بسیاری رفع می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و موانع رونق تولید گفت: تسهیل صادرات از جمله این مشکلات است و با وجود اینکه آذربایجان‌غربی با سه کشور همسایه بوده و هزار کیلومتر مرز مشترک با این کشورها دارد اما مشکلات صادراتی در این استان وجود دارد.

وی بیان کرد: مشکل دوم واحدهای تولیدی، همکاری بانک‌ها و همچنین سیب استان بوده که خود یک اقتصاد یک میلیارد دلاری به شمار می‌رود و بی‌تردید اقتصاد سیب نه تنها می‌تواند مشکلات آذربایجان‌غربی بلکه بخشی از مشکلات کشور را حل کند اما متاسفانه با سیب برخورد مناسبی نشده است.

بهادری با اشاره به خرید تضمینی سیب در ارومیه افزود: متاسفانه در این رابطه کشاورزان با مشکل مواجه شده و در کنار جاده‌ها مشکلات خرید وجود دارد تا جایی که سیب با قیمت 380 تا 400 تومان خریداری و به کارخانه‌ها منتقل می‌شوند.

وی با تاکید بر موضوع پیمان‌سپاری ارزی و حل این مسئله توسط صرافی‌ها بیان کرد: بی‌شک این موضوع می تواند بخشی از مشکلات مربوط به اخذ ارز را توسط صرافی حل کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم آذربایجان‌غربی از صندوق توسعه ملی باید افزایش یابد اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها 12 درصد سرمایه استان در بخش صنعت است باید از ظرفیت بانک مرکزی استفاده کرده و سهم آذربایجان‌غربی از صندوق توسعه ملی افزایش یابد.

وی با تاکید بر مشوق‌های اقتصادی برای استان تصریح کرد: تجربه نشان داده که تشویق تولیدکنندگان، هر چند به مقدار اندک، نتیجه بسیار مثبتی به همراه داشته و بنابراین در این استان باید بحث مشوق‌های صادراتی جدی گرفته شده چون درآمد سرانه آذربایجان‌غربی 53 صدم درآمد سرانه کشور است.

بهادری تاکید کرد: بنابراین با توجه به این موضوع، باید یک نگاه حمایتی و یارانه‌ای به استان داشته و در ایجاد اختیار به استاندار، مسوولان استانی و بانک توجه جدی شود و نیز سقف تسهیلات استان افزایش یابد.

وی گفت: بی‌شک هم اکنون با پنج میلیارد تومان سرمایه، نمی‌توان واحدی که 500 نفر را مشغول کار کند راه‌اندازی کرد بنابراین باید آذربایجان‌غربی با شرایطی دارد سقف تسهیلات آن توسط بانک‌ها افزایش یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ترانزیتی استان، می‌توان کمترین مسیر را به بندر مرسین مدیترانه داشت چون ارومیه تا مرسین بین 550 تا 600 کیلومتر راه داشته و بنابراین باید برای ریل ارومیه به مرسین یک خط اعتباری در نظر گرفت و خوشبختانه وزیر امور خارجه، نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان‌غربی پیگیر موضوع هستند.

بهادری در ادامه نیز با اشاره به وجود بانک‌های خصوصی در استان گفت: متاسفانه این بانک‌ها، سرمایه مردم را جمع کرده و در تهران سرمایه‌گذاری می‌کنند و مردم نیز به خاطر سود بالای این بانک‌ها، سرمایه خود را در آنجا قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر ایجاد بانک مشترک با کشورهای همسایه تصریح کرد: در این زمینه نیز کشورمان می‌تواند با کشورهایی که آذربایجان‌غربی با آنها مرز مشترک دارد، بانک‌های مشترک تاسیس کرده تا مسائل مربوط به جا به جایی ارز رفع شود.